Onko normaalia, että lapsi oppii kävelemään vasta 2-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Erään tuntemani lapsi oppi kävelemään vasta 2-vuotiaana. Kyseisen lapsen vanhemmat sanovat, että heidän lapsensa on ihan normaali, mutta onko normaalia, että lapsi oppii vasta 2-vuotiaana kävelemään? Minusta kun vaikuttaa, että kyseinen lapsi on muutenkin jäljessä kehityksessään, ei esim. puhu, ei tunnu ymmärtävän juuri yhtään muiden puhetta vaikka kuuleekin hyvin, ei ota kontaktia muihin lapsiin, vaan pikemminkin pelkää muita lapsia ja lähtee karkuun jos joku toinen lapsi lähestyy häntä jne.

Itse olen kuulemma lähtenyt, kuten veljenikin, lähempänä 2 vuotta kävelemään ja luulen olevani normaali.. :D
Ei noin lueteltuina kuulosta ihan normaalilta mutta ujous..? Ei keskity kuuntlemaan jos ujostelee tms.

Eihän tuo normaalilta kehitykseltä kuulosta, ellei sitten ole syntynyt ihan pikkupikkukeskosena. Kävely opitaan suunnilleen 1-vuotiaana, jotkut vähän yli ja jotkut vähän alle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän tuo normaalilta kehitykseltä kuulosta, ellei sitten ole syntynyt ihan pikkupikkukeskosena. Kävely opitaan suunnilleen 1-vuotiaana, jotkut vähän yli ja jotkut vähän alle.

No juu, 1v on varmaan jonkinmoinen keskiarvo, useimmat varmaan oppi kävelemään ennenkuin on 1,5v...

Onko sinulla kenties kyseisen lapsen vanhempien lupa kysellä täällä, että onko kyseisessä lapsessa jotain vikaa? Mitä jos kyseisen lapsen vanhemmat tunnistavat lapsensa kirjoituksesi perusteella? Mitä luulet, että miltä se heistä tuntuu? Entä jos joku kirjoittaisi tänne sinun lapsistasi, että onko heissä kenties jotain vikaa, kun he eivät tee jotain tietyn ikäisenä?

Yhteistyössä