Onko normaalia ett 5-vuotias lapsi laihtuu näin nopeasti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Lokakuun alussa lapsi painoi 19.5kg neuvolan 5-v. mittauksessa. Pituutta 109cm. On aina ollut lihaksikas ja jäntevä, todella hoikan näköinen.

Tänään sitten katselin poikaa ja totesin sen näyttävän luurangolta, jolta se ennemmin ei ole näyttänyt. Jokaikinen luu törröttää kropasta.
Kotipuntarilla alaston iltapaino oli 18kg. Eli parissa kuukaudessa paino olisi tippunut 1.5kg. Onko normaalia? Mittasin pituuden ja vain 0.5cm olisi pituuteen tullut lisää.

Lapsen aktiivisuus ei ole lisääntynyt tänä aikana. Ruokahalu on ehkä vähän pienentynyt, mutta syö ja juo kumminkin jokaisella ruualla. Väliin ei jätä. Ei valita kipuja eikä ole kipeänä ollut. Kalpeahko ja mustat silmänaluset on.

Lasten ISO-BMI:n mukaan kuitenkin normaalipainoinen lapsi. Näyttää kuitenkin kamalan laihalta. Mitä teen sen kanssa? Seurailenko itse vai?

..neuvolaan tarkastukseen tai miksei vaikka yksityiselle lääkäriasemalle, jos on vakuutus. Kannattaa tarkistuttaa lapsen terveys, vaikka varmaan kaikki kunnossa, mutta saat itsellesi mielenrauhan.

Tälle kyseiselle lapselle tuntuu olevan läheisyys ja hellyys kaikki kaikessa muutenkin nyt. On aina ollut ns. äidinpoika, mutta nyt vielä enemmän... Voi perhana.

Mitä mun pitäis nyt tehdä?

[QUOTE="alkup";29318083]Tälle kyseiselle lapselle tuntuu olevan läheisyys ja hellyys kaikki kaikessa muutenkin nyt. On aina ollut ns. äidinpoika, mutta nyt vielä enemmän... Voi perhana.

Mitä mun pitäis nyt tehdä?[/QUOTE]

Pidä sylissä, halaa. Kerro kuinka on tärkeä ja kuinka te molemmat vanhemmat rakastatte häntä suunnattomasti.

Onko nähnyt isäänsä tarpeeksi? Ikävöi varmasti tätäkin. (Jos isä nyt ei ihan juoppohullu ole)

Niinkuin sanoin, ollaan lasten isän kanssa sovussa. Lastenhoitojärjestelyt sujuneet hyvin. Molempien vanhempien kanssa lapset tekemisissä. En tiedä mikä olisi hyvä järjestely, mutta nyt on 3-4pv:n välein molemmilla vanhemmilla. Pidetään paljon sylissä ja halitaan. Turhat aktiviteetit on karsittu minimiin ja vietän (ainakin minä) lasten kanssa paljon aikaa. En tiedä mitä muutakaan voisin. Työpäivät ovat minulla pitkiä ja silloin lapset ovat isällään. Vapaalla sitten minulla ja niin että molemmilla vanhemmilla olisi vielä vähän sitä omaakin aikaa...

En halua maalata piruja seinille tai mitään palstadiagnooseja antaa, mutta keliakia voi lapsilla (ja siis aikuisilla myös) oireilla juurikin nopeana painon putoamisena kun tuhoutuneen suolinukan vuoksi ravinto-aineet ei imeydy kunnolla ja pituuskasvukin taitaa hidastua. Etenkin, jos suvussanne on keliakiaa, kannattaa ne vasta-aineet tarkistuttaa (jos ei kehtaa lääkäriltä lähetettä pyytää, voi apteekista ostaa koti-testin).
Toki lapsi voi ihan eroon ja uuteen elämäntilanteeseen reagoida noin.

Yhteistyössä