onko normaalia 5vee käytöstä enää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton äiti

Vieras
Mikään ei tunnu riittävän :(
Yritetään käydä hopplopissa, luistelemassa, elokuvissa ym rahatilanteen mukaan. Nää sellaisia perheen yhteisiä juttuja vapaa päivinä.
kyläillään kavereilla ja aina on lähtö pois itkua vaikka kuinka sovitaan. Annan aikaa lähtöön sanomalla et pian lähdemme jne mut silti tulee itku.
Tämmöistä on lähtö kaikkialta. itketään, himmaroidaan, halutaan et puetaan mut silti ei haluat apua. Saattaa läpsiä, riuhtoa itseään pois... Aloittaa mökötyksen.

Välillä räjähdän itsekkin. Yritän selvittää et esim meidän leikkiaika hopplopissa on nyt loppu ym mut ei auta. Sit tulee se häpeä, itsesyytös ym ilkeät tunteet et meidän lapsi ei oo kiltisti eikä osaa käyttäytyä. Välillä jouduttu väkisin viemään huutava lapsi autoon kun monta kertaa pyydetty juttu ei vaan tapahdu :(

kotonakin jos kielletään et nyt ei peli-pivä tmv niin alkaa mökötys ja kuuluu "joo-joo jos ei saa" ja silti saatetaan jankuttaa vaan. Tuo mökötys musta pahinta. Tuntuu et pitääkö mun viedä lapsi jonnekkin psykiatrille et onko hän masentunut??! Vai kuuluuko tämä ikään ja menee ohi?
Auttakaa.

Miten mun pitäisi toimia? Tekis mieli lopettaa käynnit kaikkialla kun semmosita tappelua aina. Sit tulee välillä itku itsellekkin ja syyllistyn huutamaan lapselle :( Pahanolon kierrre siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
...lapsi saanut liikaa, mikään ei riitä enää. mieti.

No tuskin on liikaa saanut. Voiko lapsi koskaan saada liikaa huomiota!? koska ennemmin itsestä tuntuu et lapsi ei saa tarpeeksi huomiotani ja siks kiukkuaa. Esikoinen ja hänen jälkeensä kaks lasta jotka vaativat myös osansa. Materiaalia ei saa mut perheen yhdessä olo aika tiukilla kun ollaan yrittäjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miten mun pitäisi toimia? Tekis mieli lopettaa käynnit kaikkialla kun semmosita tappelua aina. Sit tulee välillä itku itsellekkin ja syyllistyn huutamaan lapselle :( Pahanolon kierrre siis.
Minä en noteerannut mitenkään noita itkukohtauksia ja kun poika huomasi että sillä ei ollut vaikutusta niin lopetti. Puin kaikessa rauhassa vaatteet päälleni ja sanoin että jää tänne jos et mukaan halua. Pojalla tuli aina kiirus...

Olette varmaan vaan joustaneet liikaa.

Jos lapsi on kykenevä pukemaan itse niin älkää pukeko. Sanokaa kyläpaikassa yms. aina vain kerran, että viiden minuutin päästä lähdetään. Kun viisi minuuttia on mennyt sanotte: nyt lähdetään. Pue päälle.
Ei maanitteluja tai neuvotteluja.

Jos lapsella ei ole vaatteita päällä kun muut olette valmiit viette autoon ilman vaatteita.

Kun tarpeeksi monta kertaa ja aina yhtä jämäkästi lähdette paikoista pois niin lähdöt ennen pitkää sujuvat.

Monille lapsille voi suoda tuossa iässä jo hiukan päätäntävaltaa tai neuvotteluja, mutta teidän lapsi tuntuisi tarvitsevan tiukat rajat.

On ihan normaalia, koska lapsi on ilmeisesti jääräpäinen ja kenties olette aikaisemmin joustaneet liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en noteerannut mitenkään noita itkukohtauksia ja kun poika huomasi että sillä ei ollut vaikutusta niin lopetti. Puin kaikessa rauhassa vaatteet päälleni ja sanoin että jää tänne jos et mukaan halua. Pojalla tuli aina kiirus...

Kokeiltu. menee ihan hysteeriseksi :( Ei oikein julkisilla paikoilla kehtaa... Kotona kylläkin ja tutuissa kyläpaikoissa.

samaa mieltä. ette oo tarpeeks kotona, vaan viet kokoajan kavereille, hoploppeihin ym hauskanpitoon. Kivaahan se on mutta rajansa kaikella. lapsen täytyy saada olla rauhassakin. menkää joskus vaikka kaksin vain lenkille/leikkimään ulos tai kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja no joh:

samaa mieltä. ette oo tarpeeks kotona, vaan viet kokoajan kavereille, hoploppeihin ym hauskanpitoon. Kivaahan se on mutta rajansa kaikella. lapsen täytyy saada olla rauhassakin. menkää joskus vaikka kaksin vain lenkille/leikkimään ulos tai kotona.

LIIKAA??? Onko tää muka liikaa teistä?
jos kerran viikossa käydään naapurissa leikkimässä. Kotihoidossa ollaan. Kaks kertaa elämänsä aikana käynyt hopplopissa. Luitelemassa käyti kerran kk jäähallilla nyt talvella. Eli mielestäni tosi vähän. Eka kerran kävi elokuvissa pari viikkoa sitten. Suurin osa ajasta olemme kotona pelaillaan lautapelejä, askarrellaan, ulkoillaan ym ihan vaan lasten kanssa. Mies todella vähän kotona mut ei lapsi hänelle kiukkuakkaan niin kuin mulle.

jos kerran viikossa käydään naapurissa leikkimässä. Kotihoidossa ollaan. Kaks kertaa elämänsä aikana käynyt hopplopissa. Luitelemassa käyti kerran kk jäähallilla nyt talvella. Eli mielestäni tosi vähän. Eka kerran kävi elokuvissa pari viikkoa sitten. Suurin osa ajasta olemme kotona pelaillaan lautapelejä, askarrellaan, ulkoillaan ym ihan vaan lasten kanssa. Mies todella vähän kotona mut ei lapsi hänelle kiukkuakkaan niin kuin mulle.

SORI NY VAAN mut kuulosti eka viestis aivan siltä et käytte kokoajan jossain!

Tämä viesti selventää asiaa ja Paljon!
eli Oliskohan pojalla liian vähän sitten mielestään muuta kivaa puuhaa?
Meidän 5 vee käy kerhossa 2 kertaa viikossa ja on aivan masis kun niin vähän.

Ja tietysti lapsi kiukkaa sinulle kun sinä hänen kanssaan olet.
Lapse varmaan haluaisi myös isin kanssa touhuta joskus kaksin, jos isi paljon pois..

Mutta tuollainen kiukuttelu on aika normaaliakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jana:
..ainakin tuo hylkäysuhkaus on aivan väärä tapa toimia, se voi oikeasti aiheuttaa vakavia stressitiloja ja traumoja

Samoilla linjoilla täälläkin. Lapsi hakee rajojaan.
Tarvitaan kärsivällisyyttä, rajoja ja rakkautta. Ja lapset ovat erilaisia.. toiset tarvitsee oikeasti enemmän huomiota ja hoivaa, ja 5-vuotias on vielä kovin pieni. Kyllä minun mielestäni 5-vuotiasta voi ihan hyvin auttaa esim. pukemisessa ja muutenkin kohdella kuten pientä lasta. Ei sen ikäisen tarvitse osata kaikkea ja olla hirmu omatoiminen vielä.

SORI NY VAAN mut kuulosti eka viestis aivan siltä et käytte kokoajan jossain!

Tämä viesti selventää asiaa ja Paljon!
eli Oliskohan pojalla liian vähän sitten mielestään muuta kivaa puuhaa?
Meidän 5 vee käy kerhossa 2 kertaa viikossa ja on aivan masis kun niin vähän.

Ja tietysti lapsi kiukkaa sinulle kun sinä hänen kanssaan olet.
Lapse varmaan haluaisi myös isin kanssa touhuta joskus kaksin, jos isi paljon pois..

Mutta tuollainen kiukuttelu on aika normaaliakin.

Jatkoa..
Niin ja aivan normaalilta kuulostaa
-jos 2 kertaa elämänsä aikan käyny hoplopissa, niin varmasti kiukuttelee kun kivaa oli ja täytyy lähteä pois.
-ekan kerran elokuvissa
-kavereilla nyt on aina hauksaa (yleensä)
mut tuohon kiukutteleen pitäisi vain ottaa samanlainen vastaratkaisu jonka tekee aina. esim et huomaa sitä ja viet nätisti kotiin vaikka huutaisi, puhutte kotona. mutta jos se lipsuu, ei lapsi opi käyttäytyyn noissa tilanteissa, vaan kiukuttelee koska kiukuttaa! =)

Kiitos teille :)
Ehkä se on sit normaalia. Miettinyt vaan et voiko olla masentunut. Olen yrittänyt järjestää hänen kanssaan kahden keskistä aikaa. Kiitos ihanan mummon ja siskoni. Käy poika kerran viikossa srk-kerhossa joka nyt pitkällä tauolla.
Toisaalta tuntuu et kaipaa sitä äksöniä jo. Hävettää myöntää et välillä tunnen kiukkua poikaa kohtaa kun käyttäytyy noin ja se on paha. Pitäs vaan jaksaa ymmärtää ja halia kun onhan hän pieni. Hävettää.
Mut nyt lupaan kohdella häntä kuin pientä enkä vaatia liikaa.

Kiitos teille :)
Ehkä se on sit normaalia. Miettinyt vaan et voiko olla masentunut. Olen yrittänyt järjestää hänen kanssaan kahden keskistä aikaa. Kiitos ihanan mummon ja siskoni. Käy poika kerran viikossa srk-kerhossa joka nyt pitkällä tauolla.
Toisaalta tuntuu et kaipaa sitä äksöniä jo. Hävettää myöntää et välillä tunnen kiukkua poikaa kohtaa kun käyttäytyy noin ja se on paha. Pitäs vaan jaksaa ymmärtää ja halia kun onhan hän pieni. Hävettää.
Mut nyt lupaan kohdella häntä kuin pientä enkä vaatia liikaa.

tottakai sitä välillä tuntee kukkua myös lasta kohtaan varsinkin jos toinen huutaa naama punasena ja huitoo eikä saada puettua.
mäkin purru huuleni verille monesti kun tekis mieli karjua (toki itelki lipsunu)
meil kans srk_kerho pitkäl tauol..huoh..
ja tuota masennusta oon myös miettiny itekin..kun isoveli koulus ja vauva pieni ja ei ole niin ikästään seuraa päivisin :(
odotan innolla eskaria.. lohduttaudun sillä ja olen ajatellut olevan normaalia ja yrittänyt puuhata kaikenlaista.. mut huomaa et kaipuu samanikästen/lasten pariin suuri.
eskarrin ei kyl enää pitkä aika.. siel ainaki saa joka päivä käydä ja jää kotiväenkin kanssa viel aikaa kivasti :)

Mä sanoisin että jos käytte usein, se voi olla liikaa. Esim. meillä ei voi käydä usein ns. elämyksissä, vaikka olisi rahaakin. Tyttö tulee niissä liian villiksi, jotenkin tolkuttomaksi. Tosin on pienempi eli nyt 4v 3 kk. Varsinkin pienempänä kun uhma oli kova, niin oli ihan mahdotonta kuvitella että lähtisi suosiolla mistään.

Hänellä on sellainen luonne. Hän tarvii tasaista arkea, ennustettavaa, mutta kivaa. Hänelle riittää pieni reissu uimahalliin ilon aiheeksi. Isot on usein liikaa. Uimahalli ei kiihdytä eikä muukaan yhteinen liikunta, eikä teatterit, eikä kyläilykään, mutta semmoinen riehumispaikka kuin hoplop kyllä.

Me ei olla kyllä käyty hoplopissa 2 vuoteen, kun oli edellisen kerran hän jotenkin muuttui persoonana kummaksi, tolkuttomaksi. Oli 2 v 2 kk. Ja se oli tasan toinen kerta ikinä. Eka kerran oli normaali noin kuukautta aiemmin. Nyt tässä joskus kevätpuolella ajattelin koettaa, jos se hoplop onnistuisi.

Ei olla käyty huvipuistoissakaan. Leikkipuisto riittää. Ensi kesänä kuulemma haluaa linnanmäelle, kokeillaan pilvisenä päivänä niin ei oo jonoja.

Jos taas tuo jälkimmäinen viesti "elämysten" määristä on totta, niin teillä on ehkä liian vähän. Ekasta sai väärän käsityksen. Hän kokee ne hetket kivoina, ja ei halua pois siksi. Onko hänellä ikäistään seuraa? Kerhoa? Joten mikä olisi arkea, mutta kivaa?

Meillä samanlaista kohta 6v. kanssa. Viimeksi mummulasta lähtiessä sanoin että pue päällesi. Minä en pue. ( osaa pukea hyvin itse mutta koittaa käyttää valtaansa pukemisessa) Sanoin, että menen autolle viemään tavaroita ja haen sitten sinut. Menin hakemaan ja lapsi pukeissa. Kysyin sitten kotona että etkös teekin tahallasi tuota, että kiukuttelet pukemisessa? Vastasi että joo. Sitten kysyin puitko itse vai mummu? Vastasi että MUMMU. Just joo sai taas periksi kun mummu puki.
Sama juttu välillä hoidossa. Tietää etten pue mutta hoitaja sitte tokaisee, että jos minä puen ?! Autan kyllä tarvittaessa pukemisessa, mutta mielestäni tuon ikäisen pitää pääsääntöisesti pukea itse. Varsinkin, kun selvästi koittaa ottaa vallan itselleen.

Kun annat etukäteen ilmoituksen, esim. puolen tunnin päästä lähdemme. Uusi ilmoitus vartin päästä ja kerro että laitat kännykän piippaamaan kun pitää lähteä.... Se piippaus on jostain syystä aivan eri asia kuin äidin käsky :) Voittehan jo esim. kotona valita vielä äänen puhelimesta valmiiksi yhdessä. Vähän kun vielä innostuu, osta kaverille kello ja opetelkaa niin että osaa itse vahtia oikeaa lähtöaikaa, jonka olette yhdessä etukäteen sopineet.

Yhteistyössä