Onko normaalia 3-vuotiaan puheenkehitystä, että keksii hirveästi omia sanoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mutsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mutsi"

Vieras
Yht'äkkiä 3-vuotias on alkanut keksiä hirveästi omia sanoja, joita viljelee paljon puheessa. Käyttää jos kysyn vaikka että mitä teet, "minä teen nyt tängliä" tms, jos tekee jotain epämääräistä jolle ei ole nimeä. Onko tuo ihan tavallista vai voiko tuosta olla jotain haittaa vaikka sanavaraston karttumiselle, kun ei kysy asioiden oikeita nimiä vaan keksii itse? Aluksi oli vain ihan hauskaa, nyt rupeaa jo mietityttämään...

Tuollaisen omien sanojen keksiminen on ihan tavallista eikä yleensä aiheuta ongelmia. Jos lapsi keksii jonkun oman sanan, niin kannattaa kysyä mitä se tarkoittaa, jolloin lapsi joutuu keksimään sanalle jonkun selityksen tai sitten näyttämään mitä tarkoittaa.

on normaalia, lapsella jolla on hieno avaruudellinen ja kielelleinen mielikuvitus ja turvallinen olo ympärillä olevasta maailmasta. oma pikkuipana, se 2,5v puhuu mielestään "englantia". tämä alkoi pikkukakkosen "kaisun kielikylvystä" tenava koittaa lukea erilaisia etikettejä juuri tuolla kuvailemallasi siansaksalla. *Koitan aina muistaa kysyä, että puhutko sinä nyt sitä vierasta kieltä!!!
mutenkin tämä meidän "ihmelapsemme" on yhtäkkiä alkanut sepitellä kaikenmoisia mielikuvitus tarinoita... sanoo sepitellessään aina että "seuraava sivu.." ja sitten juttu jatkuu.. (äitin tyttö)

Just tänään puhuin tosta kaverin ja miehen kanssa kun poika puhuu piiiiiitkästi ja vähän niinku koko ajan, plus että omia sanoja on ihan kauheasti..

Mä kuvailen sitä pojan omaks koodikieleksi.. :D

Tänään tajusin just että kun puhuu pakaroista niin tarkoittaa auton spoileria... "Kivat pakarat tolla autolla". Nyt puhuu kyllä ihan spoilerista kun selitin että käyttää väärää sanaa. Raolleen on "rollelleen" kun ei kerkeä keskittymään sanomaan Ra-ol-leen. Sillä on aina niin paljon asiaa etten toisaalta ihmettele että ei sanat riitä, mutta korvaa vaan ne sitten jollain omilla sanoillaan ja lopulta sitä on itse siinä että :O "siis... Mitä?"

Yhteistyössä