onko niitä jotka on kokeilleet mut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäitiyttä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäitiyttä

Vieras
olen koko tämän vuoden pyöritellyt ajatusta aloittaa kotiäitiyden ura. olen tehnyt töitä jo 18 vuotta ja nyt mulla on 2 pientä 1.5 ja 2-v, jotka ovat tarhassa. asun ulkomailla eikä täällä tunneta hoitovapaita, vaan aika suuri osa äideistä jää kotiin.
vauva-aika oli aika haasteellista ja töihinpaluu tuntui aluksi lomalta mutta nyt arvot on päässä pehmenneet ja tietysti olen lukenut paljon puolesta ja vastaan pienten äitien töihinpaluusta.
päätöstäni on tuppuutellut tietenkin raha, ajattelin myös että tarhassa lapset saavat ikäsitensä seuraa ja kehittävää tekemistä.
toisaalta olen miettinyt miten kehittävää sen oikeen pitää olla alle kolmevuotiaana (moni menee eskariin kolmevuotiaina)?
luulen olevani henkisesti valmis ottamaan lapsistani vastuun (nyt hoitajilla) ja saanut myös itsevarmuutta siihen että varmasti pärjäisin ja olisin itsekin onnellisempi kotiäitinä. moni kuitenkin kamppailee sekä talouden että sen kanssa että pää ei kestä kotona olemista.
haluaisin kuulla miten työstä kotiin jääneet isät tai äidit ovat kokeneet ratkaisunsa. oletteko katuneet valintaanne? millaiseksi elämänne (sinun, lasten ja puolison) elämä on muuttunut?
olis kiva kuulla muiden kokemuksia...

samanlaisia mietteitä täälläkinpäin. aika vaikeaa yhdistää työelämää ja lastenhoitoa, kun systeemit ovat hieman erilaiset Suomen ulkopuolella, ainakin täällä Italiassa, missä lastenhoitopaikka ei ole itsestäänselvyys (ota huomioon taloudelliset kysymykset, mieletön työpäivien pituus yms).ei puhuta edes hoitovapaista, lapsilisistä, yms!!! itselläni on 1,5 vuotias pikkuneiti ja palasin töihin kun lapsi täytti vuoden. äitiysloma oli lapsen 9 kk:n ikään saakka ja sitten sain vielä onneksi 3 kuukautta virkavapaata.
olisi kiva tietää missäpäin maailmaa sinä olet äitinä...?
joka tapauksessa tsemppiä!

minä irlannissa. maksullista äitiyslomaa 4 kk yhteensä. sain sovittua palkatonta hoitovapaata jonkun kuukauden ja palasin töihin kun lapset olivat 7 kk ja toinen 6 kk. tein 8-11 tuntisia päiviä töissä 14 päivää ennen synnytystä molemmissa tapauksissa. ensin kotona oli suomalainen hoitaja, nyt aloittivat tarhan. nyt teen töitä vain 8 tuntia.
osa-aikatyö ei ole järjestettävissä ainakaan samassa työssä.

taas kuulosti tutulta!!!
päätös kotiäidiksi jäämisestä on joka tapauksessa aika vaikea juttu. ei ehkä Suomessa (kun luki noita toisten suomalaisten äitien juttuja, hieman hymyilytti..) jossa moni asia on turvattu jollain tapaa ainakin eikä kukaan helposti joudu kadulle, tapahtuipa tulevaisuudessa mitä tahansa. täällä se kysymysmerkki on aika iso ja siksipä jahkailu ja pähkäily on normaalia.
Lisäksi naisen asemakaan ei ole työmarkkinoilla läheskään sama kuin Suomessa, joten hyvän työpaikan jättämistä saattaa miettiä enemmän kuin kahdesti. Toisaalta houkuttaisi jäädä oman lapsen kanssa kotiin huolehtimaan kasvatuksesta ja elää hieman "suomalisempaa" elämää. lisäksi
Joka tapauksessa itsekin harkin :).

Yhteistyössä