Onko niin että raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loka

Vieras
kivut ei oo vaarallisia jos ei vuotoa ole ?

Miun sattuu vatsaan tosi kovasti :( Siis sillai et sattuu, sit menee ohi ja sit kohta taas sattuu, varsinkin selällään maatessa. Kontallaan olin ni ei tuntunu oikeestaan mitään.
Aattelin ensin että on tuota suolen toimintaa mutta kävin sen "toimittamassa" eikä auttanu.

Mitään vuotoja ei oo ollu koko raskaudessa.

Pitäiskö oikeesti miettiä sitä sairaslomaa ? Nää kivut tulee iltasin ja oon pph. eli kaikki nostelu jne. on aina miulla. Tällä viikolla on tosi pitkiä päiviäkin ( 9-11h kaikki päivät).

Ainoa ongelma tässä on että tk.lääkäreitten ronkittavaks en suostu ( eikä mieskään halua että sinne menen ) ja äippäpoli/yksityinen on 60km päässä niin ei viitsi "turhan päiten" mennä.

Oon vaan kovasti huolissani näistä kivuista.

Tää kipu tuntuu välillä alavatsalla, ihan häpykummun kohtiilla ja sitte taas saattaa myöhemmin tuntua "kyljissä" enemmänkin navan korkuudella. :ashamed:

En ole kuullut tuollaista väitettä koskaan. En halua peloitella, mutta keskenmenot ja kohtukuolematkin voivat tapahtua vailla verenvuotoa.

Sen olen kyllä kuullut, että supistelut eivät ole niin hälyttäviä, jos ne eivät ole kipeitä. Mutta tuohonkaan en sokeasti luota.

et kertonut millä viikolla olet?aivan alussa voi olla menkkamaista kipua,kohtu venyy..tekee sitä kyllä myöhemminkin..sitten on liitos kipuja..jos oikein kovasti olet rehkinyt niin supistuksia.

Siis menkkamaiselta tää vähä tuntuu. Ite en oo menkkakivuista kärsiny ku joskus silloin tällöin, mut samantyylistä tää on.
Kovasti vaan huolettaa vaikka viikkoa sitte kävin np-ultrassa ja Tirriäinen heilu kovasti ja kaikki oli ok.

Mulla oli tosi kovia kipuja rv 16-30 alamahassa. Ainoastaan kontillaan olo helpotti. Siis makasin säkkituolin päällä, itkin ja pelkäsin keskenmenoa. Kävin tutkimuksissa ja mitään vikaa ei löytynyt. Ilmeisesti vauva painoi jotain hermoa kasvaessaan. Vauva synty rv 40+4 ja kaikki ok. Tällainen positiivinen tarina, vaikka kivut oli helvetillisiä.

Kannattaa soittaa neuvolaan kuitenkin jos asia vaivaa ja huolestuttaa!

Mulle on noista nosteluista sanottu että alkuraskaudessa voi aika huoletta nostella ja kanniskella, kun kuitenkin lapsista kyse. Sitten kun raskaus on pitemmällä niin niitä ns. repiviä liikkeitä tulisi varmaankin välttää..

Yleensä keskenmenoon sisältyy vuoto. Silloin kun keho toimii normaalisti. Useammin käy niin, että tulee kivut ja vuoto ja se on siis keskenmeno. Sitten taas niin, että ei ole yhtään mitään oireita, ei edes niitä kipuja ja ultrassa todetaan sikiön kasvun loppuneen, joskus jopa monta viikkoa aikaisemmin.

Harvemmin pelkkää kipua, koska se kipu joka keskenmenoon liittyy on kohdun supistelua ja hormonien vaikutuksesta endometriumin irrottautumista, koska keho on keskeyttänyt raskauden ja toimii siis luonnon säätelemällä tavalla.

MUTTA, onhan se mahdollista, että pelkät kivut viestisi keskenmenosta, mutta todennäköisempää on jokin muu, joka aiheuttaa kipuja.
Kohdun paino joka lisääntyy, rasittaa niitä lihaksia, jotka kantaa kohtua, jolloin ne aiheuttavat kipua. Aivan kuten normaalistikin, lihakset suorituksen jälkeen kipeytyvät.

Mielestäni ei koskaan soitella turhaan neuvoloihin. Jos joku mieltä painaa, se on hyvä saada pois, jotta ei raskaana olevan pää sekoa omiin ajatuksiin. Soittele vaan sinne omalle lääkärillesi ja kerro huolet, kyllä hän osaa sulle neuvoa, miten toimit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli tosi kovia kipuja rv 16-30 alamahassa. Ainoastaan kontillaan olo helpotti. Siis makasin säkkituolin päällä, itkin ja pelkäsin keskenmenoa. Kävin tutkimuksissa ja mitään vikaa ei löytynyt. Ilmeisesti vauva painoi jotain hermoa kasvaessaan. Vauva synty rv 40+4 ja kaikki ok. Tällainen positiivinen tarina, vaikka kivut oli helvetillisiä.

Kannattaa soittaa neuvolaan kuitenkin jos asia vaivaa ja huolestuttaa!

Ihana kuulla että noinkin voi olla =)
Joo, tuo tosiaan auttaa kun on kontillaan ja tuntuu että ku vatsalihakset siinä vähä venyy ( venyttelin niitä vähän ) ni se jotenki vielä enemmän helpotti.
Kovasti sitä kuitenkin vaan huolestuu kun lähes kaks vuotta tätä raskautta ensin toivottiin ja jo lapsettomuutena tutkittiinkin.

Onneks on tuo esikoinen ( pian 3v ) joka saa elämän tuntumaan jotenki aina vaan ihanalta :heart:
Äsken tuli yöpaitasillaan tähän pöydän viereen ja sano "äiti, tänään on miun lempipäivä" ja silitteli vatsaansa :heart: