Onko neuvolassa sanottu mukä lapsimäärä sulle riittää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pia81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pia81

Vieras
Okei mä sain 3 lapseni pari viikkoa sitten ja olen 24,mutta neuvolassa tämä kehui että eiköhän ole kiintiö täynnä että kannattaa steriilisaatioo harkita käy kuulemma kätevästi heti sairaalasta päästyä toimen piteen teko...Okei mä vähän järkytyin että tollasta edes sieltä sanotaan eikö se ole jokaisen oma asia kuinka monta lasta haluaa??me ollaan lasten kanssa kivasti pärjätty ja uusi tulokas on otettu kivalla mielellä vastaan ilman suurempaa mustasukkaisuutta..5 lasta olin suunnitellut olisi kiva määrä,mutten nyt heti tietenkään sitten kun vaavi on vuoden ikään ehtinyt ylikin..
mutta tuo vähän tuohdutti neuvolasta kuulla tuollaista.. :\|

OHO! Aika outoo neuvolasta sanoo tollasta... Ei kokemusta itselläni, tosin ultratäti vähän vihjas, että on sulla sit kiirettä pitänyt kun 21v ja kolmas tulossa...

No onpas tahditonta...ja satuttaa varmasti.

Mulle tuli paha mieli jo siitä, kun kyselivät, mitä ehkäisyä aiomme käyttää toisen lapsen syntymämme jälkeen...kun emme aio käyttää, vaan toivomme pikaisesti kolmosta...

Mutta niin kai se vaan on, ettei ne neuvolatätitkään ole kaikki niin empaattisia ja ihania lapsirakkaita ja perhe-elämää tukemaan kykeneviä kuin toivoisi.

Onneksi olkoon! =) Ja voimia arkeen!

Neuvolatädit sanovat kaikenlaista. On tietysti epämielyttävää kuunnella tälläistä. Tee itse mitä haluat ja jätä nämä komentit pois. Olen itse 27v ja viides lapsi on tulossa joulu- tammikuussa. Neuvoksi sanon, että kun päätätte että on lapsi luku täynnä niin... lähetä miestä poikaisemaan omat putket. Heillä se onnistuu nopeammin ja vähemmän ongelmia kuin naiseilla.

Mulle neuvolalääkäri totesi kakkosta odottaessani, että tulevan sektion yhteydessä olis helppo tehdä sterilisaatio. Mie yritin änkyttää, että enhän mie sitä sais ko ikää on alle 30v. ja sektiostakaan ei ole päätetty... Nolostuihan se lääkäriki ja perui puheitaan :D Ei kaikesta puhumisesta kannata niin itseensä ottaa. Päiviä on monenlaisia neuvolaihmisilläkin, ja kun kymmenettä mammaa läpi käy samana päivänä niin onko se ihme jos puhuu läpiä päähänsä :)

Nyt meillä on vielä kolmaski lapsi ja sterilisaatio tehtiin sektion yhteydessä, lääkärin suosituksesta. Kohtuni ei enempää raskauksia ja sektioita todennäköisesti kestäisi. Ja meidän lapsiluku on muutenki täynnä. :heart:

Ajattelin kommentoida myös omalta osaltani, vaikka en ikäni puolesta tähän enää kuulu. Ikää 31v.

Saadessani ekan lapsen 29 v pitkän odotuksen jälkeen. Lääkäri kyseli mitä ehkäisyä käytämme. Meille olisi saanut tulla toinen heti perään, mutta en sitä sanonut. Totesin nyt käyttäväni imetystä ehkäisykeinona, josta lääkäri heti totesi, ettei se ole ehkäisykeino vaan muutakin on käytettävä. Itsestä taas tuntui, että iän puolesta pitäisi toista lasta yrittää kun en enää ole nuori, vaikka lääkärin mielestä muka olin.

Lääkäri kirjoitti pillerireseptin, mutta vahingossa lapseni nimelle. Huomasin sen vasta myöhemmin mutta se ei haitannut koska en hakenut pillereitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 23:12 Mama kirjoitti:
No onpas tahditonta...ja satuttaa varmasti.

Mulle tuli paha mieli jo siitä, kun kyselivät, mitä ehkäisyä aiomme käyttää toisen lapsen syntymämme jälkeen...kun emme aio käyttää, vaan toivomme pikaisesti kolmosta...

Mutta niin kai se vaan on, ettei ne neuvolatätitkään ole kaikki niin empaattisia ja ihania lapsirakkaita ja perhe-elämää tukemaan kykeneviä kuin toivoisi.

Onneksi olkoon! =) Ja voimia arkeen!

ei se neuvolantäti varmaan millään pahalla tarkoittanut, ehkäisyvalistuksen antaminen kuuluu sen pakollisiin velvollisuuksiin. Sitäpaitsi useimmat haluavat pitää ainakin vähän taukoa ennen kakkosta/ kolmosta/ ... Lisäksi aika monella on harhaluuloja esim. keskeytetyn yhdynnän ja imetyksen ehkäisytehosta, jotka neuvolantäti voi poistaa, ettei ei-toivottuja vahinkoja satu. Lisäksi kaikki ehkäisykeinot eivät sovi imettäjille, joten tieto on siinäkin mielessä monelle tarpeellista.

Koita jaksaa, vaikka mielialat myllertääkin. Tsemppiä!

Kun käytiin sillon joskus pojan kanssa 1kk neuvolassa, niin meillä neuvolan täti tuumasi, että sitten vaan heti toista perään tekemään, että tarviihan se poika leikkikaverin! Itse en ihan vielä ollut asiasta samaa mieltä, olihan synnytyksestä mennyt vain kuukausi!

Meillä onneksi kiva neuvolantäti: toivotti tervetulleeksi takaisin, kun siltä tuntuu. Aika mielenkiintoinen kommentti.
Ehkäisystä puhuminen sen sijaan on mielestäni ihan aiheellista. Liian moni kun tulee tahtomattaan raskaaksi ja päätyy sitten aborttiin, kun on luottanut esim. imettämiseen ehkäisykeinona. On se kumma, että vaikka meillä kaikilla varmaan on ollu ehkäisyvalistusta ja ties mitä, niin silti luotetaan keskeytettyyn yhdyntään tms.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2005 klo 23:45 VesiMelonit kirjoitti:
Mulle nla-täti sanoi, että suurperhettä hankkimaan vaan, kun kerroin synnytyksen helppoudesta =)

mulla sanottiin lapsivuodeosastolta että jos nyt sen kaks vuotta pitäisit taukoa ennen ku tuut uudestaan. edelliset oli syntyny 11kk ikäerolla, ja kommenti oli ihan aiheellinen, oli kaikki liitokset sen verran löysinä että kolmatta raskautta heti perään olis tuskin mun kroppa kestänyt.
mun mielestä ei ole hoithenkilkunnan asia sano millä aikavälillä lapsia tehdään, ja kuinka paljon. mutta työnkuvaan ehdottomasti kuuluu valistaminen ja ehkäisyn esille tuominen jopa sterilisaatiota myöten, niin "radikaali" ja lopullinen kun se onkin. mutta ehkäisy täytyy tuoda esille oikealla tavalla, eikä niin että asiakas tuntee että on PAKKO käyttää jotain, vaikka itse haluaisikin lapsen heti perään. mutta niinku tossa joku jo mainitsi, valitettavan moni luottaa just tohon imettämiseen ehkäsynä, ja meidän kuopus on loistava esimerkki siitä, kuinka hyvin se pitää. paitsi että mä söin silloin myös minipillereitä. ja myös mun lähipiiriin kuuluu nainen, joka teett abortin kun ei halunnut toista lasta alle vuoden ikäerolla, ja totuus on että tämäkin abortti olisi jäänyt tekemättä jos joku olisi viitsinyt naiselle suoraan sanoa että imetys ei ole ehkäisykeino. niin paljon ku seksivalistusta nykyäään jo peruskoulussakin saadaan, se ei näköjään kaikille mene perille. :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 23:03 pia81 kirjoitti:
Okei mä sain 3 lapseni pari viikkoa sitten ja olen 24,mutta neuvolassa tämä kehui että eiköhän ole kiintiö täynnä että kannattaa steriilisaatioo harkita käy kuulemma kätevästi heti sairaalasta päästyä toimen piteen teko...

:o :o :o Siis voiko neuvolantäti olla noin törkee!!? Siis onhan esimerkiksi ihmisiä, joilla on uskonnollinen vakaumus olla käyttämättä ehkäisyä. Sanotaanko niillekin noin, kun ne ovat saaneet sen kymmenennen lapsensa..? Epäilen...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 23:11 ÄIPPIS -84 kirjoitti:
OHO! Aika outoo neuvolasta sanoo tollasta... Ei kokemusta itselläni, tosin ultratäti vähän vihjas, että on sulla sit kiirettä pitänyt kun 21v ja kolmas tulossa...

Minä olin 20v kun sain kolmannen!!Ei ole kommentoitu missään!!

On multakin kysytty että vieläkö meinataan ja kun ovat kuulleet että juu kyllä vielä, niin vähän ovat päätään pyöritelleet.
En minä ole siitä kyllä millänsäkään. Samanlaisia on mun puolen sukulaiset.
Tää on meidän perhe ja meidän lapset. Ei ne arvostelijat tartte meidän lapsia hoitaa.

psst... onko tullut mieleen, että nuo suurperheenhankkimisehdotukset on voineet olla kannustaviksi/ kehuiksi tarkoitettuja? Tai ehkäpä jopa neuvolahenkilökunnalla saattaa olla jonkus pilkettä silmäkulmassa, huumorintaju tuskin katoaa työpaikalle astuessa...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2005 klo 22:24 swerfiel kirjoitti:
psst... onko tullut mieleen, että nuo suurperheenhankkimisehdotukset on voineet olla kannustaviksi/ kehuiksi tarkoitettuja? Tai ehkäpä jopa neuvolahenkilökunnalla saattaa olla jonkus pilkettä silmäkulmassa, huumorintaju tuskin katoaa työpaikalle astuessa...

mä tykkäsin mun neuvolantädistä, jolta irtos aina välillä ronskia huumoria, mut toisaalta taas se osas varmaan täysin intuitivisesti olla myös erittäin hienotunteinen ja asiallinen... mahtava tapaus! =)

joku epäili, että mahdetaanko niille, jotka uskonnollisen vakaumuksen vuoksi ovat käyttämättä ehkäisyä huomautella neuvolassa lapsimäärästä tms. omasta kokemuksesta voin sanoa että kyllä. jokakerta jälkitarkastukseen mennessä kysellään etteikö vieläkään ehkäisyä? tai eikö nämä lapset jo riittäisi. vaikka kaikki pienet rakkaat on kiitollisina otettu vastaan ja onnellisia ollaan :)

Onhan se tietenkin että neuvolan pitää kertoa ehkäisy vaihtoehdot sun muut mutta että siihen äänen että se on sitten päätetty koko homma ja se siittä ja se vielä harmitti kun kehui ennekuin olin 3 maailmaan edes saattanut.Tämä neuvola täti kyllä on sellainen että se pitäisi pistää viralta niin hirveitä munauksia on työssään tehnyt ja silti annetaan olla voisi sanoa että leikkii välillä syntymättömien ihmisten hengillä,ystävälleni meinasi käydä hassusti pari ´päivää sitten pari viikoa valittanut huonoa oloa neuvolan tätille ja laskettuun aikaan kuukausi,tänä sanoi vaan että se on ihan ok kun arvot ja kaikki kunnossa yms,toissa päivänä tuupertui kotonaan onneksi hänen mies paikalla vei sairaalaan siellä otettiin pissanäytteet ihan niinkuin oli otettu pari tuntia aiemmin neuvolassa kaikki arvot aivan korkeilla verenpaineet korkealla,neuvolassa olivat muka olleet normaalit kunnes selvisi ettei tämä ollut pissa näytettä noteerannut mitenkään vaikka oli pidemmän aikaa ollut siinä jotain häikkää
sen mielestä ne aina välillä heittävät eikä niitä kannata ottaa tosissaan,okei minkä takia ne sitten otetaan?mutta kuitenkin ystävälläni oloi pitkälle edennyt raskaus myskytys mutta onneksi sai sektiolla eilen terveen tytön hoito vie aikaa että palautuu kaikesta mutta kuitenkin..

\

Ööh, oliko mun viesti jotenkin negatiiviseen sävyyn kirjotettu?
Mä otin ainakin ton kommentin ihan hyvällä ja meidän neuvolantäti on varmasti maailman paras työssään! Ja jopa huumorintajuinen :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.11.2005 klo 01:09 VesiMelonit kirjoitti:
\

Ööh, oliko mun viesti jotenkin negatiiviseen sävyyn kirjotettu?
Mä otin ainakin ton kommentin ihan hyvällä ja meidän neuvolantäti on varmasti maailman paras työssään! Ja jopa huumorintajuinen :D

Anteeksi, taisin käsittää väärin. Tuntuu vaan välillä, että äidit ovat ihan hurjan herkkiä loukkaantumaan... ja onhna siihen toki syytäkin. HYvää syksynjatkoa!

meillä kans uskonnollinen vakaumus. 4 lasta on ja viidettä onnellisesti odotellaan. Viikkoja 16 ja kovasti haluttas jo että tuo masu kasvais.. Tuli vaan sellanen mieleen, että mulle ainaki on aina neuvolassa hyvin suhtauduttu, kun oon sanonu, ettei käytetä ehkäisyä. Viimeksi jopa sanoi, että sulle ei vissiin siitä tarvi puhua? (ehkäsystä siis..) Ja nlakorttiin oli ehkäisyn kohdalle kirjotettu "lapsitoiveita". Tuntu tosi kivalle, että lääkäri suhtautu noin asiallisesti, eikä ajatellu, että tekkee lapsia, kun on "pakko" tehdä, niinku monet tuntuvat ajattelevan meistä, uskonnollisen vakaumuksen omaavista.

Yhteistyössä