Onko nämä syömishäiriön oireita? Kokemuksia sairastaneilta, miten kaikki alkoi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei mikään teini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei mikään teini

Vieras
Aloitin laihdutuksen noin vuosi sitten. Olen 170cm pitkä ja painoin aloittaessani 72kg eli jonkin verran liikaa. Kesän aikana laihdutin itseni 62 kiloiseksi, samalla mun suhde ruokaan muuttui. Ennen olin tavaton herkkuperse ja joka päivä meni jotain hyvää, enemmän tai vähemmän, en liikkunut. Kun aloitin laihdutuksen, kieltäydyin aluksi kaikesta herkusta, ajattelin, että otain niitä sitten taas myöhemmin mukaan.

Innostuin lenkkeilystä ja salilla käynnistä. Aloin punnita syömisiäni ja laskin kaloreita ja tuloksia tulikin. Pikkuhiljaa kuitenkin homma meni siihen, että mun on pakko ajoittaa syömiset tosi tarkasti ja punnita kaikki ruoat, vaikka tavoitepaino oli jo saavutettu. Nykyään en herkuttele enää ikinä, epäterveellinen ruoka inhottaa mua. Syöminen on velvollisuus, jotta jaksan ja pyrin tekemään sitä mahdollisimman vähän. Syön vähän, en jaksaisikaan paljoa. Syön tosi terveellisesti kylläkin ja just sen verran, mitä tarvitsen ja välttelen ylikaloreita. Nautin nälän tunteesta, ennen vihasin sitä. Mua ei saisi koskemaan pullaan pitkällä tikullakaan nyt, ennen meni aina kahvin kanssa tai ilman:)

Nykyään painan 55kg eli vuodessa tippunut 17kg. Mä en ole ikinä painanut näin vähän, edes teininä, mun ruuminrakenne on aika atleettinen. Ja paino vaan tippuu, toisaalta mä nautin siitä, vaikka tiedän, että enää ei saisi oikein tippua. Olen aika laihassa kunnossa, mut ihan normaali vielä bmi:n mukaan.

Ahdistaa vaan se, että kun pääsin tavoitteeseen ja muutkin sanoivat, että näytän sopivalta ja hyvältä, niin jatkoin silti, aina muutama kilo pois, kun aina oli jossain liikaa. Vieläkin ois ihan pari.

Psyykkasinkohan mä itseäni liialliseen läski-inhoon, kun aloitin. Katselin lihavien ihmisten kuvia netistä ja pelottelin itseäni, että minustakin tulee sellainen jos en laihduta.

Jotenkin viittais ortoreksiaan. Itse oon suurinpiirtein samoissa mitoissa kanssasi ja olen laiha, vähän päälle 60 kg ois sopivan hoikka. Laita hakusanaksi syömishäiriöt tai tuo ortoreksia. Yhdellä tutulla oli tuo sairaus.

Mulla alkoi viime vuonna jonkinlainen syömishäiriö. Kun äitini oli ylipainoinen,se laihdutti ittensä ihannepainoonsa. Siitä mä sitte innostuin ja sillon olin 167 sm pitkä ja painoin 59 kiloa! Siitä mun paino tippui 49 kiloon. Ei mulla oo koskaan anoreksiaa todettu,mut en mä tiiä. Silloin jäi kuukautiset pois viiden kuukauden ajaksi,Ja sen jälkeen niitä on ollut aina välillä. Nyt oon 170 senttimetriä pitkä ja painan 54 kiloa. Oon nyt taas päättänyt alkaa laihuttaa,ehkä 49 suunnilleen. Olenko ihan HULLU? Olen nyt 12 vuotias...

Yhteistyössä