Onko nälkä vain silloin kun vatsa kurnii, siis niin, että kuuluu ääni? Mistä tunnistat nälän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja idunnor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

idunnor

Aktiivinen jäsen
14.06.2008
12 321
1
36
Joo kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mut kun en oikeasti tiedä. Oon kai unohtanut?

Tiedän, miltä tuntuu kun vatsa on liian täynnä, harvoin niin onneksi käy.

Syön kun vatsa pitää ääntä kunnolla, muuttuu kipeäksi tai alkaa heikottaan.

Nyt taas painin tän kysymyksen edessä, pitäiskö syödä, viel ei heikota, mut yöl si vatsa kurnii jos en nyt syö. Ei kuitenkaan tee mieli syödä .... Argh.

Söin viime vuonna yhtä lääkettä joka palautti näläntunteen takas, mut sit se kiellettiin Suomessa ja se siitä sitten.

Alkaa jo tympiin tosissaan tämä.

No miksi et voisi syödä nyt? Oletko liian laiha (sitten voit syödä jo ennakkoon, esim kolmen tunnin välein kellon mukaan), tai liian lihava (sitten voit syödä vasta kun vatsa pitää ääntä, eikä yöllä ollenkaan, tosin mulla ainakin tulee sitten maha kipeäksi jos ehtii nälkä jo kurnimaan)

Mä syön kellon mukaan (aamiainen herättyä, lounas ennen puolta päivää, välipala kahdelta, päivällinen tasan 17, iltapala kasin jälkeen), jos ei ole kova nälkä niin syön vähemmän, mutta väliin en jätä, sitten laskee verensokeri liikaa ennen seuraavaa ruokaa.

Aika paha :D En oo koskaan miettynyt varsinaisesti, tiedän vaan milloin mulla on nälkä. No joskus saatan hetkellisesti luulla mielitekoa näläksi mutten ikinä luule nälkää mieliteoksi.

No maha kurnii, on semmoinen tyhjä olo, ja jos ajattelen ruokaa tai syömistä niin vatsassa sillai vihlaisee. Tuota vihlaisua ei tule jos kyse vain mieliteosta.

[QUOTE="vieras";25076128]No miksi et voisi syödä nyt? Oletko liian laiha (sitten voit syödä jo ennakkoon, esim kolmen tunnin välein kellon mukaan), tai liian lihava (sitten voit syödä vasta kun vatsa pitää ääntä, eikä yöllä ollenkaan, tosin mulla ainakin tulee sitten maha kipeäksi jos ehtii nälkä jo kurnimaan)

Mä syön kellon mukaan (aamiainen herättyä, lounas ennen puolta päivää, välipala kahdelta, päivällinen tasan 17, iltapala kasin jälkeen), jos ei ole kova nälkä niin syön vähemmän, mutta väliin en jätä, sitten laskee verensokeri liikaa ennen seuraavaa ruokaa.[/QUOTE]

En o liian laiha, ylipainoa on. Tosin paino ei oo noussut 3 vuoteen muuta kuin raskauden takia. Et siihen tää ongelma ainakin toimii :P

Öisin en syökään, ei oikein vois silmät ristissä :D Oottelen si aamuun. Normaalisti skippaan aamupalan. Ja syön ensimmäisen kerran vasta lounasaikaan.

Ainoo syy, miks en nyt söis on just se, että se tuntuis pakolta, mut toisaalta tuntuu, et jos en syö nyt, niin tunnin päästä heikottaa... Edellisen kerran söin joskus neljältä. Ei vaan huvittais pakolla puputtaa jotain.

Mulla tulee ensin heikotuksen tunne ja kädet alkaa täristä. Sitten alkaa vatsa kurnia. Yleensä pyrin syömään ennen kuin heikotus tulee, mutta joskus esim. töissä en välttämättä pääse ajallani syömään (hoitotyö ). Mulla on nälkä melko tarkkaan kolmen tunnin välein, joten pakko syödä säännöllisesti.

[QUOTE="vieras";25076214]Mulla tulee ensin heikotuksen tunne ja kädet alkaa täristä. Sitten alkaa vatsa kurnia. Yleensä pyrin syömään ennen kuin heikotus tulee, mutta joskus esim. töissä en välttämättä pääse ajallani syömään (hoitotyö ). Mulla on nälkä melko tarkkaan kolmen tunnin välein, joten pakko syödä säännöllisesti.[/QUOTE]

Toi säännöllinen syönti ois varmaan paras, mut ahistaa sellanen aikataulutus. Joskus opettelin syömään just kellon mukaan, mut oon liian laiska siihen.

[QUOTE="miia";25076390]säännöölliset ateriat,
5 pientä ateriaa päivässä
1 litra vettä

Olisko aineenvaihdunta häiriö?[/QUOTE]

Ehkä, ongelmat helpotti kun oli käytös lääke, joka kiihdytti aineenvaihduntaa, ts. näläntunne palas takas niin et pystyin tietään et nyt on nälkä. Sit se lääke kuitenki vietiin pois markkinoilt.

Ei täs kuitenkaa taida auttaa ku alkaa syödä kello kouras vaik se percst onki :P

Yleensä terveellä ihmisellä tuo säännöllinen ruokailu palauttaa näläntunteen. Tätä kokeilisin ennen lääkkeiden napsimista.
Jos ei kohtuullisella ruokamäärällä ja säännöllisellä ateriarytmillä ruokahalu/näläntunne palaa, on syytä mennä lekurille.

Alussa joutuukin kelloa kyttäilemään, mutta äkkiä se vatsa oppii milloin ruokaa tarvitaan. Tsemppiä!

mutta miten sulla sitten voi olla ylipainoa, jos ei tunne nälkää?
Moni diettaaja varmaan antaisi toisen kätensä, jos näläntunne katoaisi.
Jos syö ainoastaan silloin kun alkaa heikottamaan ja ihan normiruokaa, ei pitäisi kovin pulleana pysyä.

Itselläni on ollut koko ikäni vika ettei tule näläntunnetta. Olen oppinut syömään kellon mukaan. Paino on pysynyt samana, eli normaalinna, en ole laiha tai lihava. Nuorempana en edes tajunnut asiaa, ihmettelin kun alkoi tulla heikko olo ja pyörryttämään. Mikähän se perus"vika" sitten on, ja onko meitä paljonkin?

Mä en saa nukuttua, jos en syö illalla mitään. Tai herään yöllä nälkään enkä saa unta ennen kuin olen syönyt jotain. Raskaus- ja imetysaikana oli koko ajan ihan tajuton nälkä ja joskus heräsin yöllä siihen että vatsa huusi ruokaa ja siihen sattui ja oli niin heikko olo, että kädet tärisi ja silmissä pimeni. Kerran jouduin aamuyöllä herättämään miehen, että tuo mulle leivän, kun huimasi niin pahasti etten uskaltanut lähteä kävelemään :D Mä söin kyllä silloin sillä tavalla huonosti, että en varmaankaan syönyt riittävästi esimerkiksi proteiinipitoista ruokaa, joka olisi varmasti auttanut tuohon jatkuvaan nälkään.

Mua alkaa heikottamaan ja tulen tosi kiukkuiseksi nälissäni, sitten vasta alkaa vatsa kurnia. Koitan pitää ruoka-ajat säännöllisinä koska muuten huomaan vasta sitten kun alkaa olla tosi kurja olo.

Itselläni on ollut koko ikäni vika ettei tule näläntunnetta. Olen oppinut syömään kellon mukaan. Paino on pysynyt samana, eli normaalinna, en ole laiha tai lihava. Nuorempana en edes tajunnut asiaa, ihmettelin kun alkoi tulla heikko olo ja pyörryttämään. Mikähän se perus"vika" sitten on, ja onko meitä paljonkin?

Kiva, et on joku muukin :) Tai eihän se ny kivaa ole, mut kuitenkin :)

[QUOTE="vieras";25076747]mutta miten sulla sitten voi olla ylipainoa, jos ei tunne nälkää?
Moni diettaaja varmaan antaisi toisen kätensä, jos näläntunne katoaisi.
Jos syö ainoastaan silloin kun alkaa heikottamaan ja ihan normiruokaa, ei pitäisi kovin pulleana pysyä.[/QUOTE]

Miksei ois, syön just sen verran kun täytyy, en liikaa, enkä liian vähän ja paino pysyy samana.

Onhan se paino tän viimesimmän 3 vuoden aikana laskenut 18kg, mut yleensä silloin kun oon tarkoituksella pudottanut painoa, esim. Jutan tekemällä ruokavaliolla ja kuntosalitreenillä. Muuten ei nouse, eikä laske.

Viimeksi muokattu:
Jos on ylipainoa, niin eikö kannattaisi hyödyntää se nälättömyys. Söisi koosta riippuen tasaisesti päivän mittaan esim. 1500-1800kcal, niin ei tulisi pyörrytystä ja huonoa oloa, mutta kuitenkin laihtuisi.

[QUOTE="vieras";25077151]Jos on ylipainoa, niin eikö kannattaisi hyödyntää se nälättömyys. Söisi koosta riippuen tasaisesti päivän mittaan esim. 1500-1800kcal, niin ei tulisi pyörrytystä ja huonoa oloa, mutta kuitenkin laihtuisi.[/QUOTE]

Sitä välil teenkin, kun jaksan, et just kyttään kellon kanssa koska syön.
Kaloreilla ei sinänsä oo mulla väliä, siis, että niitä mun ei tarvitse tuijottaa, säännöllinen ruokarytmi on se, mikä saa painon putoamaan. En vaan jaksa syödä ku robotti.

Jos mä saisin lisättyä liikuntaa nyt, niin paino putois näinkin, se ei kuitenkaan oo mahollista täl hetkel.

Viimeksi muokattu:
Miulla alkaa tosi helposti maha kurnimaan, vaikkei oikein olis nälkäkään. Se on noloa, esim.kouluaikaan muistan ku muu luokka oli ihan hiljanen ja sit yhellä maha mölyää..:ashamed:
No, se menee sit ohikin vaikka ei söisikään kuhan aikansa oottelee. Mut nälän tunnistan ainakin siitä jos alkaa mahaa vihlomaan, tai miten sen nyt kuvailis..

Yhteistyössä