Onko Nakamura minkälaatuinen pyörämerkki?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415010:
Nakamura on Budget Sportin oma halppismerkki joka vastannee laadultaan Bilteman Yosemitea. Jos varovasti sileää tietä ajelee niin kaipa se kelvannee.
Samaa sanoo tuo velovastaava vierestä.
 
woo
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415010:
Nakamura on Budget Sportin oma halppismerkki joka vastannee laadultaan Bilteman Yosemitea. Jos varovasti sileää tietä ajelee niin kaipa se kelvannee.
Olisiko sinulla hyviä ehdotuksia kohtuuhintaisesta pyörästä sunnuntaipyöräilijälle?
 
"vieras"
En siis ole pyöräillyt vuosiin ja en tiedä miten paljon sitä tulee pyöräiltyä, niin millään haluaisi ostaa kallista pyörää varastoon pölyttymään.
Minkäverran ajattelit pyörään sijoittaa? Minä innostuin viime kesänä pitkästä aikaa ajamaan ja kesän alussa minulla oli yksi vanha pyörä pölyttymässä tallissa. Kesän lopussa minulla oli neljä pyörää ja yksi on nyt tekeillä :D Siitä innostuu ihan kamalasti!
 
woo
[QUOTE="vieras";28415049]Minkäverran ajattelit pyörään sijoittaa? Minä innostuin viime kesänä pitkästä aikaa ajamaan ja kesän alussa minulla oli yksi vanha pyörä pölyttymässä tallissa. Kesän lopussa minulla oli neljä pyörää ja yksi on nyt tekeillä :D Siitä innostuu ihan kamalasti![/QUOTE]

Ihan pienellä budjetilla ajattelin aloittaa, tuo 350€ on aikalailla maksimi nyt. Tosiaan jos oikein innostuu, niin sitten voikin jo kalliimman hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415046:
Ei mulla ole niin kattavaa kokemusta eri pyöristä että sillä kompetenssilla voisi mitään suositella :D
Oma fillarini on Meridan maastopyörä (tarkkaa mallia en muista) joka noin tonnin hintaisena oli minusta kohtuuhintainen.
Tonnin sijoitus kellarissa hapertumassa kyllä ketuttaisi itseäni aivan liikaa! Ajattelin tosiaan halvemmalla aloittaa, jos sitten innostuukin, niin sitten voi vähän hintavemman hankkia.
 
"vieras"
Kyselin lisää tuolta velovastaavalta, sanoi että kyllä ne Nakamurat ihan asiansa ajaa, usein kuulema kannattaa katsoa onko mutterit ruostuvaa laatua, näyttää rumalta, kun ruostuvat kotimatkalla kaupasta. Ja usein joku penkinvaihto tai kahvojen vaihto omia käsiä miellyttäviin voi lisätä ajomukavuutta kummasti. Vaihteiden ja jarrujen säätö on noissa massamerkkien pyörissä ei-pyöräliikkeestä ostettuna usein vähän sinnepäin, ne kun joku katsoo sinulle (tai tietty voit osata itsekin, minä en "osaa", lue:viittiny opetella) niin pyörällä varmaan pääsee sen minkä on tarpeen. Rengastukseen kannattaa myös kiinnittää huomiota, jotkut halvimmat, painavimmat kiinanrenkaat voi vaihtaa parempiin.
 
[QUOTE="vieras";28415083]Kyselin lisää tuolta velovastaavalta, sanoi että kyllä ne Nakamurat ihan asiansa ajaa, usein kuulema kannattaa katsoa onko mutterit ruostuvaa laatua, näyttää rumalta, kun ruostuvat kotimatkalla kaupasta. Ja usein joku penkinvaihto tai kahvojen vaihto omia käsiä miellyttäviin...[/QUOTE]
Nämä ovat juuri niitä joilla pyörästä saadaan halpa. Kun jokaisesta osasta tingitään niin loppusummassa on huomattava ero. Kuten laadussa ja toiminnassakin.
Ruostumaton teräs maksaa moninkertaisesti tavalliseen "patarautaan" verrattuna.

Esimerkiksi halpa (vaihteen)vaihtaja on tehty halvoista materiaaleista "sinnepäin" eikä vaihde vaihdu sulavasti. Kallis vaihtaja on tehty kestävästä materiaalista suurella tarkkuudella ja vaihde siirtyy kevyellä sormen liikkeellä täsmällisesti. Sama pätee kaikkiin osiin.

Laadukkaat osat vaikuttavat käytettävyyteen ja ajomukavuuteen ihan suoraan.
 
"FreezeCat"
Mulla on Nakamura- fillari, ollut jo kaauuuaan, enkä voi muuta sanoa kuin että olipa todella hyvä sijoitus silloin :)! Äärettömän tyytyväinen olen, ei ole pitkässä matkassa ollut mitään ongelmia niin minkään kanssa, vaihteistokin on toiminut moitteettomasti. Ja toimii hyvin maastossa kuin maastossa, ja mä oon tolla mennyt todella paljon kelissä kuin kelissä ja paikassa kuin paikassa. Tosin - paha on mennä sanomaan minkälainen merkki on NYT, mun oma kun on toistakymmentä vuotta vanha :).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415125:
Nämä ovat juuri niitä joilla pyörästä saadaan halpa. Kun jokaisesta osasta tingitään niin loppusummassa on huomattava ero. Kuten laadussa ja toiminnassakin.
Ruostumaton teräs maksaa moninkertaisesti tavalliseen "patarautaan" verrattuna.

Esimerkiksi halpa (vaihteen)vaihtaja on tehty halvoista materiaaleista "sinnepäin" eikä vaihde vaihdu sulavasti. Kallis vaihtaja on tehty kestävästä materiaalista suurella tarkkuudella ja vaihde siirtyy kevyellä sormen liikkeellä täsmällisesti. Sama pätee kaikkiin osiin.

Laadukkaat osat vaikuttavat käytettävyyteen ja ajomukavuuteen ihan suoraan.
Totta, mutta jos ei halua/voi siihen hintaan panostaa, voi siitä halvemmastakin saada ajokin, jolla pääsee. :e säädöt on usein tekemättä tehtaan jäljiltä halvassa pyörässä, eikä niitä siellä markettikaupassa kukaan tee. Kun ne tekee, se halvempikin vaihteisto saa mahdollisuuden toimia. Ainakin paremmin kuin ilman säätöjä. Tosi usein näkee niinkin yksinkertaisen asian, ettei penkki ole oikealla korkeudella, tai kuulee, miten ketjut on rasvaamatta. Pikkujuttuja, joita ei kokematon tule ajatelleeksi.
 
[QUOTE="vieras";28415147]Totta, mutta jos ei halua/voi siihen hintaan panostaa, voi siitä halvemmastakin saada ajokin, jolla pääsee. :e säädöt on usein tekemättä tehtaan jäljiltä halvassa pyörässä, eikä niitä siellä markettikaupassa kukaan tee. Kun ne tekee, se halvempikin vaihteisto saa mahdollisuuden toimia. Ainakin paremmin kuin ilman säätöjä. Tosi usein näkee niinkin yksinkertaisen asian, ettei penkki ole oikealla korkeudella, tai kuulee, miten ketjut on rasvaamatta. Pikkujuttuja, joita ei kokematon tule ajatelleeksi.[/QUOTE]
Juu, onhan ne ihan ajettaviksi tarkoitettu ne halvemmatkin ja tottahan niillä perusajossa pärjää.
Ja tosiaan nuo markettifillarit ovat aina vähän sinnepäin kasattuja ja käytännössä se vaatisi heti alkuun fillarin käyttämisen huollossa ennen käyttöönottoa ellei itse osaa vaihteita säätää (kuten useimmat eivät osaa).

Oman fillarini ostin ihan polkupyöräliikkeestä ja siellä fiksattiin ihan kaikki kypärän hihnaa myöten juuri minun mitoilleni sopiviin säätöihin. Ei muuta kun kovaa ajoa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415168:
Juu, onhan ne ihan ajettaviksi tarkoitettu ne halvemmatkin ja tottahan niillä perusajossa pärjää.
Ja tosiaan nuo markettifillarit ovat aina vähän sinnepäin kasattuja ja käytännössä se vaatisi heti alkuun fillarin käyttämisen huollossa ennen käyttöönottoa ellei itse osaa vaihteita säätää (kuten useimmat eivät osaa).

Oman fillarini ostin ihan polkupyöräliikkeestä ja siellä fiksattiin ihan kaikki kypärän hihnaa myöten juuri minun mitoilleni sopiviin säätöihin. Ei muuta kun kovaa ajoa.
Minulla on onneksi tuo pyöriä rakentava puoliso tuossa, huoltaa ja säätää, mutta muuten kannattaa kyllä turvautua asiantuntijaan, jos ei omasta takaa ole taitoa. Tuo on muuten kans totta, että kypärän säädöt, ne pehmustepalojen laitot sun muut on yllättävän tärkeitä, nekin pitää talveksi vaihtaa ohuempiin, että mahtuu myssy väliin ja keväällä vaihtaa paksumpiin. :D Mulla oli ennen aina sellainen potta kypäränä, joka keikkui takaraivolla, inhosin sitä. Nyt on kunnon kypärä, eipä tee mieli, ei edes uskalla ajaa enää ilman sitä.
 
"boom"
[QUOTE="FreezeCat";28415134]Mulla on Nakamura- fillari, ollut jo kaauuuaan, enkä voi muuta sanoa kuin että olipa todella hyvä sijoitus silloin :)! Äärettömän tyytyväinen olen, ei ole pitkässä matkassa ollut mitään ongelmia niin minkään kanssa, vaihteistokin on toiminut moitteettomasti. Ja toimii hyvin maastossa kuin maastossa, ja mä oon tolla mennyt todella paljon kelissä kuin kelissä ja paikassa kuin paikassa. Tosin - paha on mennä sanomaan minkälainen merkki on NYT, mun oma kun on toistakymmentä vuotta vanha :).[/QUOTE]

Me ostettiin esikoisen 7-vuotislahjaksi Nakamura-pyörä. Esikoinen täytti hiljattain 25 vuotta ja pyörä on vieläkin melkein kuin uusi, ainakin ulkonäöltään, ja toimiikin loistavasti. Sillä on kaikki meidän lapset ajaneet 2- 3 vuotta. Kuopus on nyt 10-vuotias ja pyörä lähtee hänen jäljiltään serkuille kiertoon.
 
"FreezeCat"
[QUOTE="boom";28415219]Me ostettiin esikoisen 7-vuotislahjaksi Nakamura-pyörä. Esikoinen täytti hiljattain 25 vuotta ja pyörä on vieläkin melkein kuin uusi, ainakin ulkonäöltään, ja toimiikin loistavasti. Sillä on kaikki meidän lapset ajaneet 2- 3 vuotta. Kuopus on nyt 10-vuotias ja pyörä lähtee hänen jäljiltään serkuille kiertoon.[/QUOTE]

No niin, loistavaa :)! Teilläkin tällainen helmi olemassa ja mitä ilmeisimmin kovassa käytössä myös ollut. Itse viime viikonloppuna tein omalleni keväthuollon ja sitten runkoa pestäessäni huomasin, että maalipintakin on vielä kuosissaan jos ei rupea pintanaarmuja tihrustamaan.

Mukavia ja monia hienoja ajokilometrejä teille :)!
 
pyöräilik
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415168:
Juu, onhan ne ihan ajettaviksi tarkoitettu ne halvemmatkin ja tottahan niillä perusajossa pärjää.
Ja tosiaan nuo markettifillarit ovat aina vähän sinnepäin kasattuja ja käytännössä se vaatisi heti alkuun fillarin käyttämisen huollossa ennen käyttöönottoa ellei itse osaa vaihteita säätää (kuten useimmat eivät osaa).

Oman fillarini ostin ihan polkupyöräliikkeestä ja siellä fiksattiin ihan kaikki kypärän hihnaa myöten juuri minun mitoilleni sopiviin säätöihin. Ei muuta kun kovaa ajoa.
Ja oikeat fillariliikkeet tekevät kaikki tarvittavat säädöt kaupan päälle. Mutta jos viet markettipyörän asiantuntevaan pyörähuoltoon säädettäväksi niin saat kyllä maksaa palvelusta reilusti.

Parempi varata budjettiin muutama satanen enemmän ihan suosiolla. Jo 600-700 eurolla saa jo merkkipyöriäkin ihan oikeista pyöräliikkeistä. Halpispyörät ovat houkuttelevia mutta niiden kanssa ottaa vähintäänkin ison riskin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pyöräilik;28415275:
Ja oikeat fillariliikkeet tekevät kaikki tarvittavat säädöt kaupan päälle. Mutta jos viet markettipyörän asiantuntevaan pyörähuoltoon säädettäväksi niin saat kyllä maksaa palvelusta reilusti.
Juu, toki se palvelu on varmasti hinnoiteltu katteeseen ainakin jossain määrin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28415010:
Nakamura on Budget Sportin oma halppismerkki joka vastannee laadultaan Bilteman Yosemitea. Jos varovasti sileää tietä ajelee niin kaipa se kelvannee.
Erona että Nakamurat painavat 4-7 kg vähemmän kuin Bilteman vastaavat pyörät ja osat ovat Alivio ja Deore-sarjaa siinä missä Yosemitessä Acera.
 
[QUOTE="vieras";28415323]Erona että Nakamurat painavat 4-7 kg vähemmän kuin Bilteman vastaavat pyörät ja osat ovat Alivio ja Deore-sarjaa siinä missä Yosemitessä Acera.[/QUOTE]
No joo, ehkä oli pienoinen loukkaus Nakamuraa kohtaan verrata sitä suoraan B-marketin tekeleisiin.
 
"Vieras"
Sunnuntaipyöräilijän kannattaa ostaa melko yksinkertainen laitos. Esim. juuri kukaan ei tarvitse 21 vaihdettta tai jousitusta pyörään.

Tuossa esim. yksi vähän simppelimpi oletettavasti laadukas peli http://www.wiggle.co.uk/fairdale-ladies-flyer-step-through-2013/
 
"xxx"
Mun bilteman naistenpyörä on pelittänyt ihan hyvin jo viisi vuotta. Tämä tälläinen http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Polkupyorat-ja-vaunut/Naisille/Ahwanee-28-271211/ Nyt tänä keväänä mies vaihtoi siihen ekaa kertaa vaihdevaijerin ja on siitä tietysti rengasta joskus paikattu. Pyörä on kesäpyöräily käytössä, jolloin sillä pyöräillään kaikki alle 15km matkat, eli ei mielestäni edes ihan sunnuntai-ajeluissa.
 

Yhteistyössä