Onko nämä matikan tehtävät mielestänne ekaluokkalaiselle ok ??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ffffff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

ffffff

Vieras
Eivät tee tehtäviä matikankirjasta vaan saavat erillisiä monisteita joita tekevät.

Nyt tuli moniste jossa tämän tyyppisiä päättelytehtäviä:

"päättele 2 lukua: Niiden summa on 17 ja erotus 1"
Ja tällaisia tehtäviä oli lähes 10kpl. Meidän tyttö ei vaan tajunnut tuota, enkä itse osaa opettaa hänelle niin että ymmärtäisi..

Siis mun mielestä tuon tason päättelytehtävät ovat vielä ekaluokkalaiselle liikaa vaadittu! Tokihan moni ekaluokkalainen varmaan selviääkin noista, mutta tuo vaatii jo jonkun verran korkeampaa päättelyä eikä mielestäni voi ekaluokkalaiselta vaatia tuollaista!
Tähän mennessä ovat lähinnä laskeneet + ja - laskuja luvuilla 0-20 sekä yksinkertaisia päättelytehtäviä ja sanallisia tehtäviä.

Onko muidenkin ekaluokkalaisilla tällaisia tehtäviä??

Kyllä nuo ihan normaaleilta tehtäviltä kuullostaa.
Kuuluisiko ekaluokkalaisen sinun mielestäsi jo näin kevättä kohden vieläkin laskea 1+1 ja 2-1laskuja :O

Nykyään vaaditaan ihan hirveesti jo alaluokilla. Meidän opettajakin sano ku juteltiin asiasta että vaatimukset kasvaa kokoajan. Ja näitä ''erityislapsia''' tulee koko ajan lisää kun kaikki ei voi edes pysyä mukana.

Ja kyllä meidänki ekaluokkalaisella on samallasiai tehtäviä,ihme kyllä hän ne osaakin. Mut vuotta vanhempi ei millään.

Kyllä nuo ihan normaaleilta tehtäviltä kuullostaa.
Kuuluisiko ekaluokkalaisen sinun mielestäsi jo näin kevättä kohden vieläkin laskea 1+1 ja 2-1laskuja :O

No EI, mutta kyllä mielestäni esim 13-7, 20-11 yms tehtävät ovat ihan riittävän vaikeita ekaluokkalaiselle.
On se kiva heille jotka ovat taitavia matikassa, että on vaikeampia päättelytehtäviä, mutta kun meidän tytöllä on matikka ollut vähän hankalaa ja sen kanssa on pitänyt tehdä töitä muutenkin, niin tuollaiset tehtävät menevät ihan yli hilseen ja lapsi vaan lannistuu niistä kun ei tajua :/ Pitäisi saada ensin kunnon pohja ihan noille peruslaskuille.

Eivät tee tehtäviä matikankirjasta vaan saavat erillisiä monisteita joita tekevät.

Nyt tuli moniste jossa tämän tyyppisiä päättelytehtäviä:

"päättele 2 lukua: Niiden summa on 17 ja erotus 1"
Ja tällaisia tehtäviä oli lähes 10kpl. Meidän tyttö ei vaan tajunnut tuota, enkä itse osaa opettaa hänelle niin että ymmärtäisi..

Siis mun mielestä tuon tason päättelytehtävät ovat vielä ekaluokkalaiselle liikaa vaadittu! Tokihan moni ekaluokkalainen varmaan selviääkin noista, mutta tuo vaatii jo jonkun verran korkeampaa päättelyä eikä mielestäni voi ekaluokkalaiselta vaatia tuollaista!
Tähän mennessä ovat lähinnä laskeneet + ja - laskuja luvuilla 0-20 sekä yksinkertaisia päättelytehtäviä ja sanallisia tehtäviä.

Onko muidenkin ekaluokkalaisilla tällaisia tehtäviä??

No mutta, noi tehtäväthän täyttää kriteerit: +-laskua luvuilla 0-20 ja päättelylaskuja.

Ihan normaaleja ekaluokkalaskuja mielestäni.

No EI, mutta kyllä mielestäni esim 13-7, 20-11 yms tehtävät ovat ihan riittävän vaikeita ekaluokkalaiselle.
On se kiva heille jotka ovat taitavia matikassa, että on vaikeampia päättelytehtäviä, mutta kun meidän tytöllä on matikka ollut vähän hankalaa ja sen kanssa on pitänyt tehdä töitä muutenkin, niin tuollaiset tehtävät menevät ihan yli hilseen ja lapsi vaan lannistuu niistä kun ei tajua :/ Pitäisi saada ensin kunnon pohja ihan noille peruslaskuille.

Tämä on just tätä. Mä en ymmärrä miksi englanti aloitetaan jo kolmannella ku siinä tulee niin monta muutakin uutta oppiainetta. Sä et ymmärrä et ekaluokkalaisiltakin vaaditaan jo niin paljon. Toinen ei ymmärrä miksi liikuntaa on niin vähän ja toisesta sitä on liikaa. yks ei ymmärrä lainkaan miksi euroopan historiaa käydään läpi tai uskonnon historiaa. Yhden mielestä musiikkia ei sais opettaa lainkaan ja toinen inisee ku koululle ei perusteta bändiä. Yhden mielestä opettajalla on rumat silmälasit ja reksi on liian kaunis.
On se hankala miellyttää jokaista. Oppilaat on eritasoisia ja ymmärrän että sinua harmittaa jos lapsesi ei pärjää matikassa,mut sinulla on oikeus vaatia tukiopetusta. Ja sinulla on oikeus päästä opettajan juttusille. Miksi et tee sitä??

Kun sitä luetun ymmärtämistäkin ja sanallisia tehtäviä ja päättelyäkin pitäisi opetella... Nyt vaan kovasti tytön kanssa harjoittelemaan sitä matikkaa lisätehtävien kanssa.

Suosittelen tukiopetusta ettei jää pahemmin jälkeen :)
Ymmärräthän varmaan että nykypäivänä on kamalan paljon erityislapsia joiden tarpeet on otettava mukautetuissa ryhmissä huomioon.
Siksi normaaleilta lapsilta vaaditaan paljon jotta saadaan nämä erityisapua tarvitsevat noukittua pois joukosta ja ohjata heidät oikean oppimuodon pariin.

Samantyyppisiä oli meidän ekaluokkalisen kokeessa. Tytön mukaan "kukaan ei osannut niitä". En tiedä pitikö paikkansa mutta ainakaan meidän ekaluokkalainen ei ollut osannut. Eikä kotiläksyissä tai matikan kirjassa ainakaan ole ton tyyppisiä tehtäviä ollut. Josko sitten tunnilla ovat tehneet...
Aika vaikeita mun mielestä. Ite ollut tosi huono matikassa enkä taatusti olis osannut ton ikäsenä, hyvä jos nytkään:-)

No mulla ei ole vielä ekaluokkalsita mutta kuulostaa vaikealta. Toki ratkaisun voi sitten etsiä eri luvilla, mutta että ihan päässä kykenis päättelemään niin..

Meidän ekaluokkalaisella on Tuhattaituri oppikirjana. Aikoinaan kun tehtäviä sieltä yhdessä katseltiin niin mä olin että "huh, huh!" Meidän muksu kyllä laskee niitä ja tykkää kirjasta tosi paljon mutta kyllä mua alkuunsa hirvitti miten laskuista selvitään.

Meidän tytön kirjassa on ollut tuon tyyppisiä tehtäviä,sanalliset tehtävät vaativat selvästi enemmän pohdintaa hänelläkin vaikka peruslaskut sujuvat kivasti. Huomaa meilläkin että jos ei heti ymmärrä niin turhautuu,useimmiten auttaa se kun käsken lukemaan tehtävän ääneen ja sitten vähän mietitään yhdessä mitä se voisi tarkoittaa.

Matikan tarkoitus on saada lapsi ymmärtämään miten lasketaan ja ratkaistaan matemaattisia ongelmia ja sitä pitää harjpoitella.
Useat aikuisetkaan eivät osaa laskea prosentti laskuja jos laskutoimitusta ei ole pistetty valmiiksi eli eivät ole ikinä oppineet ymmärtämään miten prosentit lasketaan.
Samoin sanallisissa tehtävissä ne pitää ymmärtää ja pitää osata soveltaa ja sitä on hyvä harjoitella jo ekalta luokalta lähtien. Toiset hiffaa ne aikaisemmin kuin muut harjoittelematta ei kukaan opi.

no miten sä oot noita laskuja koittanu sille neuvoa? käsket sen ensin miettiä jotain lukuja joiden erotus on 1, sitte ku se keksii että ne pitää olla aina perättäiset luvut, esim 4 ja 5 niin se voi pari parilta ynnätä niitä kunnes tulee 17
eli siis vaikka 4+5=9 ei, 5+6=11 eei, 6+7=13 eei, 7+8= 15 eei, 8+9=17 jee!

[QUOTE="vieras";26228251]no miten sä oot noita laskuja koittanu sille neuvoa? käsket sen ensin miettiä jotain lukuja joiden erotus on 1, sitte ku se keksii että ne pitää olla aina perättäiset luvut, esim 4 ja 5 niin se voi pari parilta ynnätä niitä kunnes tulee 17
eli siis vaikka 4+5=9 ei, 5+6=11 eei, 6+7=13 eei, 7+8= 15 eei, 8+9=17 jee![/QUOTE]

Tässä on mielestäni hyvä esimerkki, miten vastaavia päättelytehtäviä voi lapselle opettaa:)

Hei! Kysyisin sellaisilta, joilla on itsellä ollut vaikeuksia matikassa, miten olette osanneet ohjata ja tukea lastanne? Minä olin hurjan huono matikassa, varmaan 7 oli paras numero, jonka sain, ja lyhyestä matikasta kirjoitin kuin ihmeen kaupalla B:n (muissa aineissa pärjäsin paljon paremmin, kielissä 9-10). Toki noissa alaluokkien matikassa vielä pystynee tukemaan, mut kyl mua vähän jänskättää. Lapsen isä on hieman parempi, ehkä hänen on sitten helpompi neuvoa matikkatehtävissä, minun sitten taas muissa.

Kysyn vaan siksi, että omina kouluaikoinani ei ollut niin tapana, että tehtiin vanhempien ohjauksella läksyjä, nyt sitä oikein painotetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tulevan ekaluokkalaisen äiti;26228306:
Hei! Kysyisin sellaisilta, joilla on itsellä ollut vaikeuksia matikassa, miten olette osanneet ohjata ja tukea lastanne? Minä olin hurjan huono matikassa, varmaan 7 oli paras numero, jonka sain, ja lyhyestä matikasta kirjoitin kuin ihmeen kaupalla B:n (muissa aineissa pärjäsin paljon paremmin, kielissä 9-10). Toki noissa alaluokkien matikassa vielä pystynee tukemaan, mut kyl mua vähän jänskättää. Lapsen isä on hieman parempi, ehkä hänen on sitten helpompi neuvoa matikkatehtävissä, minun sitten taas muissa.

Kysyn vaan siksi, että omina kouluaikoinani ei ollut niin tapana, että tehtiin vanhempien ohjauksella läksyjä, nyt sitä oikein painotetaan.

Vanhemmalla iällä matematiikka avautuu ihan eri tavalla kuin nuorempana. Seuraat lapsen matematiikkaa alusta lähtien, jotta pääset kärryille. Lisäksi sinä voit, jos kiinnostaa ja on muuten mahdollista, kirjoittautua aikuislukioon pitkän matematiikan opintoihin, lyhyttä et voi mennä enää kertaamaan, kun olet sen suorittanut.

[QUOTE="vieras";26228341]Vanhemmalla iällä matematiikka avautuu ihan eri tavalla kuin nuorempana. Seuraat lapsen matematiikkaa alusta lähtien, jotta pääset kärryille. Lisäksi sinä voit, jos kiinnostaa ja on muuten mahdollista, kirjoittautua aikuislukioon pitkän matematiikan opintoihin, lyhyttä et voi mennä enää kertaamaan, kun olet sen suorittanut.[/QUOTE]

Kiitos sinulle oikein paljon kannustuksesta ja vinkeistä =)

Mukavaa päivää!

[QUOTE="vieras";26228341]Lisäksi sinä voit, jos kiinnostaa ja on muuten mahdollista, kirjoittautua aikuislukioon pitkän matematiikan opintoihin, lyhyttä et voi mennä enää kertaamaan, kun olet sen suorittanut.[/QUOTE]

Älä nyt lööperiä puhu.

Yhteistyössä