onko n. kuukauden iässä tiheän imun kausi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
eilen illalla tuo poika oikeasti asui tissillä.
loppu illasta sitten istuin ja imetin yhtä soittoa kaksi tuntia, mutta vauva vaan halusi lisää. annoin sitten pullosta maitoa, ja vauva söikin 50ml, ja nukahti tyytyväisenä.

Mietin siis onko joku tiheän imun kausi, vai eikö maito meinaa riittää.

No eikö tuo vähän viittaa siihen ettei maito riitä, jos 50 ml pullosta saatuaan oli tyytyväinen ja nukahti. Jos tissistä olisi riittävästi tullut, kaipa olisi syömisen jälkeen nukahtanut tyytyväisenä?

Kyllä on tiheän imen kausi ja vauva siis nostattaa maitomäärää itselleen sopivaksi, Jos vauva olisi tyytyväinen eikä vaatisi rinnalla asumista niin silloinhan maitomäärä ei nousisi. Kannattaa siis olla antamatta korviketta jos haluat jatkaa imetystä.

www.imetystukilista.net löytyy paljon tietoa aiheesta

juu sen tiedän, ettei heti ensimmäisenä pidä pulloa tarjota, jos haluaa ettei oma maitomäärä vähene.
sitä vaan kun kello lähentelee kahta, ja toinen syö tissiä, mikä on jo tyhjä, ja itkee nälkäänsä, antaa mieluummin pullosta maitoa, että pieni saa nukuttua.

Mistä sä tiedät että tissi on tyhjä ? sitä ei voi tietää tuntemalla.. ja kaikki vauvan imeminen tuossa iässä on tärkeetä maidontuotannolle.
mä ihmettelen että sinä, kahden lapsen jälkeenkin, vielä tällasia mietit ja ihmettelet.

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Mistä sä tiedät että tissi on tyhjä ? sitä ei voi tietää tuntemalla.. ja kaikki vauvan imeminen tuossa iässä on tärkeetä maidontuotannolle.
mä ihmettelen että sinä, kahden lapsen jälkeenkin, vielä tällasia mietit ja ihmettelet.

jos sieltä ei tule mitään, se on varmaankin tyhjä, eikö?
kai sitä saa kysellä,vaika olis monta lasta, uusia asioita voi silti tulla vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:

kai sitä saa kysellä,vaika olis monta lasta, uusia asioita voi silti tulla vastaan.

ja sä tiedät mistä että sieltä ei tule MITÄÄN ?

Väitän toisin. Mä tiedän, miltä mun tissi tuntuu kun on tyhjä. Oikeasti saan sen tosi hyvin itse pumpulla tyhjäksi.

Mutta ei se ole tyhjä kauaa. Hetihän se uusi maito lähtee nousuun ja jo puolen tunnin päästä sieltä tuleekin uutta maitoa. Mutta tuolloin tyhjänä se on tyhjä. Toki silloinkin tulee satunnaista pisaraa, mutta hyvin vähän.

vauvaa imee, mutta ei niele, eikä lypsämälläkään tule mitään.ei edes pientä pisaraa.
näin siis eilen.

vauvaa imee, mutta ei niele, eikä lypsämälläkään tule mitään.ei edes pientä pisaraa.
näin siis eilen.

lypsämisestä ei voi päätellä mitään - vauvan imuote on täysin erilainen ( tämä tiedoksi myös kärppänä heinälatoon tyypille ) ja muuten sitäkään et aina huomaa kun vauva nielee. ihan oikeesti se on noin.
mutta tää nyt vaan vähän sivuseikkaa tietysti.
älä anna pulloo turhaan jos haluut täyspainosesti imettää.siinäpä se.

lypsämisestä ei voi päätellä mitään - vauvan imuote on täysin erilainen ( tämä tiedoksi myös kärppänä heinälatoon tyypille ) ja muuten sitäkään et aina huomaa kun vauva nielee. ihan oikeesti se on noin.
mutta tää nyt vaan vähän sivuseikkaa tietysti.
älä anna pulloo turhaan jos haluut täyspainosesti imettää.siinäpä se.

Hei mä oikeasti tiedän, että imetystukilistalla väitetään vauvan saavan tissin tyhjemmäksi. Mutta kun se vaan ei pidä aina paikkaansa. =)

Eikä kaikki muukaan imetyksessä mene aina siten, kuten siellä sanotaan tai varotetaan. Ihmiset vaan on erilaisia. :)

On ainakin mun oma mielipide.
Meillä esikoinen aikoinaan ei rauhoittunut iltaisin ei sitten millään vaikka kuin imetin ja imetin. No, hieman epäillen ja huonoa omaatuntoa potien annoin hänelle imetysmaratonin päätteeksi sitten vielä korviketta, josko sillä rauhoittuisi ja kas vauvahan nukahti tyytyväisenä viimeinkin yöunilleen. Rupesin sitten antamaan iltaisin aina imetyksen jälkeen (molemmat rinnat) lisämaitoa ennen nukkumaan menoa ja pikku hiljaa poika rupesi aivan itse vähentämään tuota korvikkeen määrää ja lopulta ei sitä sitten enää huolinutkaan (n. kuukauden iässä). Näin päästiin lopulta täysimetykseen, vaikka alkuun ei oma maito aivan riittänytkään. Imetinkin sitten osittain vielä tuonne 9,5kk:n ikään saakka.

Meillä siis poika selvästi tuon lisämaidon tarvitsi ja onneksi kuuntelin omaa vaistoani tässä asiassa. Muutamat muut tahot olivat kyllä hieman kummissaan miksi antaa lisämaitoa, jos imettää, mutta onneksi neuvolassa ihana neuvolan tätimme kannusti luottamaan omaan vaistoon eikä tyrmännyt meitä täysin tässä asiassa. =)

Mä olen antanut jo pari viikkoa illalla lisämaitoa kun illat alkoi olla pelkkää kiukuttelua ja maito tuntui olevan vähissä. Nyt omaa maitoakin tulee taas paremmin ja illat sujuu hyvin. Meillä ohitettiin tuossa siis 3 kk:n tiheän imun kausi. Pelkäsin lisämaidon tuhoavan koko imetyksen, mutta toisin kävi.

Yhteistyössä