Onko myyjällä mitään vastuuta tai velvollisuutta vaihtaa jos vauvan puku on pieni...

05.01.2011
831
0
16
Me saatiin lahjaksi vauvan vanupuku kun vauva syntyi. Ystävät olivat ostaneet tarkoituksella koko 3-6kk, että menee sitten keveemmällä vauvalle. Tänään ajattelin puvun laittaa päälle, kun laitoin vauvan lämpöpussissa kuistille unille. Mutta puku ei mahtunut, se ei mennyt lainkaan vauvan päälle! Vauva tulee maanantaina 2kk ja on keskikokoinen, ei iso eikä pieni vaan ihan nollakäyrällä! Vaatteissa pääosin 62, mutta myös osa 56cm menee vielä...

Eikö myyjän pitäisi erikoisliikkeessä tietää, että on pientä kokoa? Kerkesin lapun ottaa niskasta irti, kun oletin, että puku sentään 2kk vauvalle menee! Ymmärrän, että ei tietenkään mene kaikille 6kk asti vaikka lapussa niin lukee! Mutta että ei saa päälle lainkaan, kun on niin pieni... harmittaa lahjan antajien puolesta tosi paljon :(

Siis onko siinä oikeasti kokomerkintä 3-6kk? En nyt ihan käsittänyt. :ashmamed: Jotenkin en kyllä usko, että myyjällä on mitään velvollisuutta vaihtaa vaatetta ellei se ole viallinen.

Vain viallisilla tuotteilla on vaihto- ja palautusoikeus, monet liikkeet antavat "hyvää hyvyyttään" tämän lisäksi 14 päivän vaihto- ja palautusoikeuden myös ehjille tuotteille (ale-tuotteet rajataan usein tämän ulkopuolelle).

[QUOTE="vieras";23222380]Vain viallisilla tuotteilla on vaihto- ja palautusoikeus, monet liikkeet antavat "hyvää hyvyyttään" tämän lisäksi 14 päivän vaihto- ja palautusoikeuden myös ehjille tuotteille (ale-tuotteet rajataan usein tämän ulkopuolelle).[/QUOTE]

Niin ja väärä koko ei tee tuotteesta viallista. Väärä kokomerkintä saattaisi tehdäkkin, mutta 2kk ostamisen jälkeen on vähän huono mennä valittamaan..

[QUOTE="vieras";23222380]Vain viallisilla tuotteilla on vaihto- ja palautusoikeus, monet liikkeet antavat "hyvää hyvyyttään" tämän lisäksi 14 päivän vaihto- ja palautusoikeuden myös ehjille tuotteille (ale-tuotteet rajataan usein tämän ulkopuolelle).[/QUOTE]

Joo tätä ajattelinkin, mutta kunhan kysyin. Tietty palautettahan saa aina antaa!!

Ihmeen pieni puku tosiaan on, 4 lapsen kohdalla en ole kyllä ennen törmännyt noin suureen heittoon kokolapun ja todellisuuden välillä. Vertasin äsken pukua 50cm fleeceen ja ovat tasan saman kokoiset... että 3-6kk my ass :D

siis noi kk koot on ulkomaisia ja menee nin, että tuo 3-6kk menee suomessa vastasyntyneelle. ulkomaiset vauvat ja lapset on ilmeisesti pienempiä kun suomalaiset koska esim. 18kk kokoisen vaate menee monesti n. 1v-1v3kk lapselle korkeintaan. monesti vaan kiinnittänyt tuohon huomiota kun omat lapset oli pieniä. taisi olla anttila jossa juuri katselin taulukkoa kun oli muutettu senttikooksi nuo kuukausikoot ja ne oli kyllä pieniä kokoja.

[QUOTE="vieras";23222709]siis noi kk koot on ulkomaisia ja menee nin, että tuo 3-6kk menee suomessa vastasyntyneelle. ulkomaiset vauvat ja lapset on ilmeisesti pienempiä kun suomalaiset koska esim. 18kk kokoisen vaate menee monesti n. 1v-1v3kk lapselle korkeintaan. monesti vaan kiinnittänyt tuohon huomiota kun omat lapset oli pieniä. taisi olla anttila jossa juuri katselin taulukkoa kun oli muutettu senttikooksi nuo kuukausikoot ja ne oli kyllä pieniä kokoja.[/QUOTE]

Oon kiinnittänyt huomiota samaan asiaan, saatiin amerikasta tuliaisiks pojalle vaatteita koko merkinnällä 12months ja sälli käytti niitä puolivuotiaana, nyt (ikää kohta 9kk) alkavat olemaan pieniä..Muutenkin tuntuu noi koot heittelevän aika paljon valmistajasta riippuen ihan suomessakin.

Nuo tuollaiset koot on ihan hanurista ja ihan tuurin kauppaa koska ne sopii.

Siis uskomaton kokohaitari! Meilä on kanssa tuliaisina ulkomailta tuotuja vaatteita joissa joku uskomaton kaksoiskoko tai koko ikäkuukausissa ja vaate on ostettu ihan silmämääräisesti sopiva koska tuo 'kokolappu' ei sano mitään.

Mutta ei myyjällä ole vastuuta tuollaisesta........ ja varsinkin kun aikaa on kulunut näin kauan.

Etkö neljän lapsen äitinä osannut silmämääräisesti arvioida puvun kokoa ja sopivuutta? Itse en koskaan tuijota vaatteen kokomerkintään vaan ihan vaatteen kokoon. Koot nyt vaihtelee paljon eri valmistajilla ja ihan saman valmistajankin mallistoilla.Oma silmä sanoo mikä on sopiva,mikä pieni jne.

[QUOTE="kolmen lapsen äiti";23222810]Etkö neljän lapsen äitinä osannut silmämääräisesti arvioida puvun kokoa ja sopivuutta? Itse en koskaan tuijota vaatteen kokomerkintään vaan ihan vaatteen kokoon. Koot nyt vaihtelee paljon eri valmistajilla ja ihan saman valmistajankin mallistoilla.Oma silmä sanoo mikä on sopiva,mikä pieni jne.[/QUOTE]

No en mä ainakaan osaa silmämääräsesti kattoo mukulalleni vaatteita, saati sitten toisten muksuille..Mä ainakin arvioin aina koon alakanttiin, siks tuijotan vaan niitä senttimetrejä mitä siinä lapussa lukee... :D

Kaikilla tuotteilla on 14vrk vaihto- ja palautusoikeus, edellyttäen että tuote on siinä kunnossa kuin oli ostaessa ja kuitti tallessa. Jotkut erikoisliikkeet vielä joustaa noissa pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä.

Mä ottaisin yhteyttä valistajaan tai maahantuojaan. Kokomerkintä on oltava väärin jos ei 2kk vauvalle enään mene. Meillä kun poika kans 2 kk ja hälle menee puvuissa vielä 56 cm ja yksi puku mikä on 50 cm ja 62 cm on vielä isoja. Poika on 60cm pitkä ja normipainoinen.Eli minun mielestä puvut on normisti reilumpia kuin koko näyttää.

Ei voi enää vaihtaa, mutta myy ihmeessä huutonetissä, siellä menee varmasti kaupaksi!

Itse ostin viime talveksi ( siis -09-10) pojalle 74 cm toppapuvun Virosta. En tuolloin osannut yhtään katsoa näyttääkö puku sen kokoiselta. Mutta puku osoittautuikin suunnilleen kokoa 62 vastaavaksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No en mä ainakaan osaa silmämääräsesti kattoo mukulalleni vaatteita, saati sitten toisten muksuille..Mä ainakin arvioin aina koon alakanttiin, siks tuijotan vaan niitä senttimetrejä mitä siinä lapussa lukee... :D

Minä kyllä osaan,enkä koe sitä edes vaikeaksi. En muista yhtään pientä vaatetta ostaneeni. Tarkoituksella sitä usein kasvunvaraa ostaa. En tietenkään tarkoittanut, että vieras osaa oikean koon ostaa. Lapsen äidin vaan oletan osaavan arvioida, koska vaate on sopiva. Meillä onneksi vieraat ovat aina tavanneet ostaa reilusti kasvunvaraa vaatteita tuodessaan ja kyllähän se yleensäkin noin päin menee. Harvoin kukaan onneksi vaatteita on meille ostanut. Tietää minut niin krantuksi, että ostan mieluiten lasteni vaatteet itse. Liekö yksi haalari nyt niin suuri juttu kuitenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Ota ihmeessä yhteyttä;23222862:
Mä ottaisin yhteyttä valistajaan tai maahantuojaan. Kokomerkintä on oltava väärin jos ei 2kk vauvalle enään mene. Meillä kun poika kans 2 kk ja hälle menee puvuissa vielä 56 cm ja yksi puku mikä on 50 cm ja 62 cm on vielä isoja. Poika on 60cm pitkä ja normipainoinen.Eli minun mielestä puvut on normisti reilumpia kuin koko näyttää.

Pitää vielä sanoa,et yhtään tällaista vaateta missä kokomerkintä on ollut ikämerkintänä niin ole heittänyt noin häränpyllyä paitsi yksi mikä on ostettu Dubaista. Dieltä tuli kaksi samanlaista, eriväristä pukua kummin ostamana ja samaa kokoa ja toinen sit paljon pienenmpi kuin toinen. Kummi ei huomannut katsoa siellä sen ihmeemmin ku päätti ottaa samaa kokoa vielä toisenkin. Nästä pvuista toinen menee nyt ja toinen ei mahtunut enää kaksi viikkoisena.

Kyllähän mullakin on noita vaatteita osunut kohdalle, joissa kokomerkinnät ovat ala- tai yläkanttiin. Esim. just jenkkilästä tulleet vaatteet on minusta aika nafteja, mutta esim. nytkin on päällä cartersin amerikasta tuotu puku jossa kokomerkintä 2-4kk. Ja on kasvuvaraa. Sitten taas minusta tutta on hirmu reilua kokoa.

Tämän puvun sain tosiaan lahjaksi, olivat tarkoituksella katsoneet, että on kokoa 3-6kk että menee vähän isompana. Ja minä laitoin kaappiin odottamaan, en sen tarkemmin katsonut pukua (kun lapsi oli 5pv vanha, kaikki näytti sen rinnalla suurelta) Nyt kaivoin kaapista, kun muistin puvun ja ajattelin, että on hyvä kevyt puku. Mutta minusta menee kyllä ihan tolkuttomasti pieleen, jos hädin tuskin 2kk normaalikokoiselle lapselle ei mene päälle alkua pidemmälle! Ei ole siis edes vaan pinkeä, vaan ei kertakaikkiaan mene pääll :/
KEVYTVANUPUKU VAAL.PUN. 3-6 KK - Rokkibeibi Tämä puku kyseessä. Kyllähän meillä pukuja ja vaatetta piisaa, kyse on enemmänkin harmistuksesta lahjan antajien puolesta :(

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23222844]Kaikilla tuotteilla on 14vrk vaihto- ja palautusoikeus, edellyttäen että tuote on siinä kunnossa kuin oli ostaessa ja kuitti tallessa. Jotkut erikoisliikkeet vielä joustaa noissa pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä.[/QUOTE]

Ei ole. Postimyynnissä näin on, mutta ei tavallisessa kaupassa, missä kuluttajalla on mahdollisuus tutustua tavaraan ennen ostopäätöstä.

Minusta myyjällä olisi ollut velvollisuus vaihtaa vaate, jos hän olisi a) sanonut ostajalle että vaate menee 3-4kk ikäiselle ja b) lahjansaaja olisi ongelman heti todennut. Mutta tosiaan, ei kuukausien päästä...

Kökkö juttu, mutta semmoista sattuu. Heposti ne lahjaksi saadut, saanti hetkellä liian isot vaatteet jäävät sinne kaappiin odottamaan oikeaa aikaa ilman että siinä välillä muistaa tarkistaa sitä silmämääräistä kokoa. Kun vauva on vastasyntynyt, ei siinä heti silmä sano että tuo 3-6kk ikäiselle tarkoitettu vaate on kyllä pienempi mitä nuo ikäkuukaudet antavat ymmärtää.

Meillä oli kakkoselta jääneitä mexx:n pieniä ja kauniita paitoja joita en ole käyttänyt kun bodyt ovat olleet kätevämpiä. Toissapäivänä sitten ajattelin laittaa vauvalle jotain "parempaa" päälle kun lähdetään asioille. Vauva siis täyttää kuun vaihteessa 3kk ja oli pari viikkoa sitten neuvolassa 59cm.

62cm paidat jotka oli merkitty 2-4kk iäisille olivat auttamattomasti pieniä minkä jo arvasinkin. Samoin myös 68cm, 4-6kk ikäisille tarkoitetut. Ensimmäinen vaate mikä päälle mahtui oli 74cm paita missä oli ikähaarukkana 9-12kk! :D Hihoissa oli vähän ylimääräistä pituutta mutta muuten passeli koko.

Ja siis vaikka itse olin nuo ostanut ja pieniksi tiesin niin helposti tuo isoinkin versio olisi jäänyt käyttämättä kun olisi ajatellut sen olevan sopiva joskus puolta vuotta lähestyttäessä...

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä