Onko muut pienituloiset joutuneet rajoittamaan lasten harrastuksia harrastusten kalliuden takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän neiti tahtoisi ratsastaa (11v), mutta se maksaa tuossa lähitallilla 540 euroa per puoli vuotta!!! + välineet päälle. Todellakin. Tuo sisältää yhden ratsastustunnin viikossa. Vuodessa siis reilusti päälle tonni...
Ei kyllä tuohon pystytä.

Kyllähän tässä muutenkin tulee sellaisia tilanteita nykyään. Viimeksi poika 9v kysyi että mentäiskö mekin lomalla vaikka sinne Thaimaaseen kun siellä on kuulemma niin ihanaa... Noh, eipä mennä. Ehkä tohon Ruotsin puolelle...

Ja me ollaan kuitenkin molemmat töissäkäyviä. Ja meillä kuitenkin lapset harrastaa jotain (=jumppa, paini, partio) ja käydään lomilla jossain (kotimaassa, Ruotsi, Viro, kerran käytiin Espanjassa kun säästettiin pitkään sitä varten).

En muista että omassa lapsuudessani olis ollut noin, että toisilla ei ollut varaa harrastaa. Tai ehken mä vaan lapsena tiennyt sitä, mutta oliko harrastukset muka tollaisissa hinnoissa? Ja silloin ei juuri kukaan muutenkaan reissannutkaan jatkuvasti kaukomailla kuten nykyään tehdään.

Ratsastuskelpoinen hevonen maksaa halvimmillaan todella vähän, 100 euroa ja pääsee valitsemaan. Sen ruoka talvella noin euron päivässä, kesällä ilmaista.

Elämä on.

No eikö voisi käydä tunnilla joka toinen viikko taikka sitte joka viikko puolen tunnin ratsastus, silloin menot harrastuksen osalta puolittuisivat.
Meillä kaksi lasta ratsastaa mutta kyllä meillä on siihen ollu varaa, tosin en tiiä onko meidän tulot sitten paljonkin teidän omia isommat.

kun olin lapsi meillä harrastettiin ns. ilmaisia lajeja. keräsin postimerkkejä, juoksin lenkillä, keräsin kasveja, hiihdin kotini pellolla..
siis ehkä nyt noihin muutama markka meni, mutta ei paljon. Nykypäivän lapset tuntuvat harrastavan vaikka kuinka kalliita lajeja.
minustakin tuli ihan normaali terve aikuinen vaikka harrastukset eivät olleet kovin kalliita. Jos olisin äiti en ottaisi paineita kalleista harrastuksista. Harrastaa saisi, kunhan ne eivät nyt kovin paljon maksa kuitenkaan

Onpas kiskurimaista, hevosten pitäjänä näköjään tienaa hyvin.
Omaa hepoa ei kyllä voida hankkia, itseäni ei yhtään innosta koko pollet ja hoitaakin niitä pitäisi...

Puoletkin tuosta on liikaa, mutta kenties joku 5 kerran ratsastuskortti voisi onnistua...

Ja tulot meillä: Mulla 1800/kk/brutto, miehellä tällä hetkellä vain noin 400-500e/kk/brutto.

ap

Vanhin lapsi suunnittelee lähtevänsä muutaman vuoden kuluttua vaihto-oppilaaksi Englantiin vuodeksi. Maksaa noin 10 000 euroa kyseinen vuosi. Kovasti haluisin, että hän sinne pääsisi, siellä kun oppii hyvin kielen ja kansainvälistyy. Mistä ihmeestä saisi rahat siihen?? Hän on ollut pari kertaa kielikurssilla vajaan kuukauden ulkomailla, se on saatu maksettua. Keskituloinen perhe ollaan.

[QUOTE="vieras";26744248]Vanhin lapsi suunnittelee lähtevänsä muutaman vuoden kuluttua vaihto-oppilaaksi Englantiin vuodeksi. Maksaa noin 10 000 euroa kyseinen vuosi. Kovasti haluisin, että hän sinne pääsisi, siellä kun oppii hyvin kielen ja kansainvälistyy. Mistä ihmeestä saisi rahat siihen?? Hän on ollut pari kertaa kielikurssilla vajaan kuukauden ulkomailla, se on saatu maksettua. Keskituloinen perhe ollaan.[/QUOTE]

Onko mitään stipendejä olemassa? Itse en tiedä, mutta tuli vaan mieleeni.

Me ratsastetaan molemmat tytönkanssa nyt kun oon kesätöissä. kun syksyllä alkaa taas koulu, niin minä lopetan ja tyttö jatkaa. onhan se kallista, mutta tiedän kuinka paljon se antaa :) tyttö saa ratsastaa, luovun sitten itse jostain. ei tää koulu enää kestä kun reilun vuoden.
mies on töissä, mutta aikalailla miehen palkka menee asumiseen ja ruokaan + laskuihin. kyllä mä silti pienituloisiksi meidät lasken, kun palaan kouluun.

Me ollaan molemat keskituloisia. Ratsastaminen, taitoluistelu ja jääkiekko on lajeja, joita en aio lapselleni esitellä siinä pelossa, että haluavat niitä alkaa harrastaa. Liian kallista! Itse olen entinen heppatyttö ja haluaisin nyt aikuisena alkaa ratsastaa hieman tavoitteellisemmin, mutta siihen menisi kyllä kaikki rahat. Lapsena sain käydä tunneilla satunnaisesti, tallilla kävin kyllä hoitamassa heppoja viikottain.

Meillä lapsella tanssitunnit vuodessa noin 300€. Sitten harkinnassa myös toinen harrastus joka olisi 250€ vuodessa.
Joo, hänkin kyselee välillä milloin me mennään sinne Thaimaaseen, missä kaikki kaveritkin käy tai Disneylandiin..Pakko vastata, että ehkä Tallinnassa voitaisiin käydä. :|

Onpas kiskurimaista, hevosten pitäjänä näköjään tienaa hyvin.
Omaa hepoa ei kyllä voida hankkia, itseäni ei yhtään innosta koko pollet ja hoitaakin niitä pitäisi...

Puoletkin tuosta on liikaa, mutta kenties joku 5 kerran ratsastuskortti voisi onnistua...

Ja tulot meillä: Mulla 1800/kk/brutto, miehellä tällä hetkellä vain noin 400-500e/kk/brutto.

ap

Ei kyllä kuulosta edes kovin kiskurimaisilta hinnoilta, mutta ymmärrän kyllä, ettei teillä ole varaa ratsastukseen. Hevosen pitäminen ei kyllä ole todellakaan halpaa lystiä, siihen uppoaa helposti 500-1000€/kk.

Nyt kun menen opiskelemaan, ei puoleentoista vuoteen ole muita harrastuksia luvassa lapsille kuin koulun puoli ilmainen jumppa ja uimahallissa käydään viikonloppuisin. Reissut on kotimaan matkoja kohteeseen missä voi nukkua sukulaisilla yötä.. Perustarpeet ensin, sitten muuta jos pystyy. Niin se vaan on.

Nyt kun menen opiskelemaan, ei puoleentoista vuoteen ole muita harrastuksia luvassa lapsille kuin koulun puoli ilmainen jumppa ja uimahallissa käydään viikonloppuisin. Reissut on kotimaan matkoja kohteeseen missä voi nukkua sukulaisilla yötä.. Perustarpeet ensin, sitten muuta jos pystyy. Niin se vaan on.

Järkevältä kuulostaa. Tärkeintä on ruoka ja huolehtiminen. Eikä se, että otetaan kalliita lomia ja kalliita harrastuksia ja sitten mietitään, miten saadaan ruokaa ja vaatteita. Liikuntaa voi harrastaa halvallakin. Ei aina tarvita isoja summia.

Olen rajoittanut. Jopa silloin, kun lapsen toivomaan asiaan olisi periaatteessa ollut varaakin. Olen vissiin paska mutsi, kun olen opettanut lapseni siihen, että raha ei kasva puussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26744485:
Olen rajoittanut. Jopa silloin, kun lapsen toivomaan asiaan olisi periaatteessa ollut varaakin. Olen vissiin paska mutsi, kun olen opettanut lapseni siihen, että raha ei kasva puussa.

Olen samaa mieltä kanssasi. Ei lapsen tarvitse saada kaikkea, mitä vaan osaa pyytää.

Yhteistyössä