Onko mussa jokin "vika", kun en osaa vihata erästä ihmistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eräs mies käytti parasta ystävääni pitkään seksuaalisesti hyväksi tämän ystäväni ollessa lapsi/nuori. Ko. mies on siis tämän ystäväni isä. En silti jostain kumman syystä vihaa tätä kyseistä miestä. Joskus on tullut sellaisia ajatuksia, että tekisi mieli lyödä häntä jos kävelisi kadulla vastaan tms. Mutta usein täälläkin joku kuolemantuomion puolustaja toteaa, että mitä jos jollekin läheisellesi tapahtuisi näin. Mä en toivo tälle miehelle kuolemantuomiota, kidutusta tms. vaikka rakastan tätä ystävääni ja hän on minulle hyvin tärkeä. Onko mussa jokin vika, kun tuo mies ei herätä minussa enempää vihantunnetta/saa minua toivomaan kuolemantuomion laillisuutta?

Ei, vaan osaat olla tuhlaamatta energiaasi turhaan asiaan, eli vihaamiseen.
Viha kuluttaa vain sinua, se kehen viha kohdistuu, elää elämäänsä autuaan tietämättömänä vihastasi.

en osaa kyllä sanoa onko sussa joku vika.
Nimittäin eräs tuttavani on aikoinaan raiskannut minut, ja erään läheiseni, mutta en silti osaa vihata tai inhota häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Inhottaako se ihminen sinua? Vihaatko sitä, mitä hän teki ystävällesi? Herättääkö ylipäänsä mitään tunteita?

Kyllä se mies inhottaa, koska on tehnyt tosi sairaita ja pahoja tekoja, joista tiedän valitettavasti enemmän kuin haluaisin tietää. Ja vihaan kyllä sitä, mitä hän teki ystävälleni, siis vihaan niitä tekoja ja sitä, mitä nämä teot ystävässäni aiheuttivat. Hetkittäin on tehnyt ajatuksen tasolla mieli lyödä miestä...siis vain hetkittäin, sillon kun olen kuullut esim. jotain yksityiskohtia näistä teoista. Mutta mulla ei kuitenkaan ole mitään kostonhimoa sitä äijää kohtaan enkä oikeasti haluaisi mennä esim. lyömään häntä..en siis oikeastaan tunne mitään suurta vihaa sitä miestä kohtaan. Äh, vaikea selittää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Inhottaako se ihminen sinua? Vihaatko sitä, mitä hän teki ystävällesi? Herättääkö ylipäänsä mitään tunteita?

Kyllä se mies inhottaa, koska on tehnyt tosi sairaita ja pahoja tekoja, joista tiedän valitettavasti enemmän kuin haluaisin tietää. Ja vihaan kyllä sitä, mitä hän teki ystävälleni, siis vihaan niitä tekoja ja sitä, mitä nämä teot ystävässäni aiheuttivat. Hetkittäin on tehnyt ajatuksen tasolla mieli lyödä miestä...siis vain hetkittäin, sillon kun olen kuullut esim. jotain yksityiskohtia näistä teoista. Mutta mulla ei kuitenkaan ole mitään kostonhimoa sitä äijää kohtaan enkä oikeasti haluaisi mennä esim. lyömään häntä..en siis oikeastaan tunne mitään suurta vihaa sitä miestä kohtaan. Äh, vaikea selittää.

Mä luulen että tossa voi olla kysymys siitäkin, että tollasia pahuuksia ei voi oikein millään tasolla ymmärtää, jos ei ole itse kokenut, ne pysyy tietyllä tavalla ehkä etäisinä, vaikka kuulisikin niistä. Ja niitä on vaikea liittää ihan oikeaan ihmiseen ja todellisuuteen. Mulle ei esimerkiksi tule erityisen hirveä olo jos ajattelen, että tyttäreni kuolisi. Mutta jos ajattelen, että hänen rakas unilelunsa häviäisi, niin mua itkettää kun tiedän miten pahalta tytöstä tuntuisi. Liian pahat asiat vaan blokkaa tunnetasollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä luulen että tossa voi olla kysymys siitäkin, että tollasia pahuuksia ei voi oikein millään tasolla ymmärtää, jos ei ole itse kokenut, ne pysyy tietyllä tavalla ehkä etäisinä, vaikka kuulisikin niistä. Ja niitä on vaikea liittää ihan oikeaan ihmiseen ja todellisuuteen. Mulle ei esimerkiksi tule erityisen hirveä olo jos ajattelen, että tyttäreni kuolisi. Mutta jos ajattelen, että hänen rakas unilelunsa häviäisi, niin mua itkettää kun tiedän miten pahalta tytöstä tuntuisi. Liian pahat asiat vaan blokkaa tunnetasollakin.

Tästä voi tosiaan olla kyse.

Yhteistyössä