Onko munkkien teko kotona muka "vaarallista" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie"

Vieras
Mieheni niin väittää, ja pelottelee ett öljy syttyy helposti palamaan yms. Mutts jos mulla on hitto soikoon se lämpömittari, niin eihän se sillon syty kun tietää koko ajan oikean lämpötilan??!

Itse olen munkkini tehnyt vuosikymmenet.Ei se vaarallista ole,jos minimoi riskit.Keskittyy siihen mitä tekee,eikä läde poukkoomaan pisin poikin paiston aikana.Ja siihen rasvakattilan/-padan viereen kansi,joka sopii astiaan (sekä mahd sammutuspeite kädenulottuville).

No onhan se keskiverto leivontaa ja ruuanlaittoa vaarallisempaa.

Välineet kuntoon ja sitten häiriötekijät (lapset, koirat) pois jaloista pyörimästä.

Ja tosiaan sammutuspeite lähelle ja muistat ettet rasvapaloa sammuta vedellä!
Niin, ja jos syttyy palamaan niin liesituulettimen imu pois, ettei liekit lähde hormiin.

Muistan lapsuudesta mikä show se munkkien leipominen oli. Kun niin vaikeaa ja vaarallista koko homma. Nyt oon 18v leiponut niitä kerran pari vuodessa ja ei yhtään haaveria oo sattunu. Ei edes mitään pientä palovammaa mistään. Ja kyllä meillä tuo 16 v jo paisto itsenäisesti munkkeja tässä alkuvuodesta.
Ja on mullaki aikanaan kuus tenavaa pyöriny jaloissa.
Mut kun käyttää maalaisjärkeä ja toimii rauhallisesti niin ei mitään ongelmaa.

Aika monta tulipaloa on tässä maassa tullut munkinpaiston seurauksena. Ei se mittari mitään syttymistä vielä estä, mutta auttaa seuraamaan (kunhan myös seuraa) sen lämpötilaa. Ja varovainen tulee olla, ettei tiputtele rasvaa kuumalle levylle nostellessa.

Ai siis missä ja millainen se lämpömittari on, rasvan seassa vai joku mittarillinen kattila... en ole kuullutkaan kuin lihalämpömittareista. Taidan siis olla - uusavuton:D.

Jos se öljy syttyy palamaan, se sammuttamiseen tarvitaan vain kansi. Missään tapauksessa sammutusta ei saa yrittää vedellä.

[video=youtube_share;E0RgdYkc_Po]http://youtu.be/E0RgdYkc_Po[/video]

Ehdottomasti on. Siinä nimittäin tulee popsittua munkkeja enemmän kuin laki sallii ja läskit lisääntyy.

Mitä tulee rasvan syttymiseen, niin en ole ainakaan minä saanut rasvaa palamaan, vaikkei ole mitään mittariakaan. Kansi kannattaa pitää lähellä, jos nyt sattuu niin, että roihahtaisi.
Ja ennen kaikkia lapset kaukana.

RASVAKEITIN, hommatkaa sellainen munkkien paistoa varten. Saa ihania munkkeja kun kaikki on tarpeeksi vaaleita ja samanvärisiä. Kuin kaupasta ois ostettu :)

Eikä voi syttyä palamaan koska laitteessa on lämpötilansäätö ja saat laitettua siihen just sen lämpötilan minkä haluat ja öljy pysyy sen lämpöisenä

Mä en oo paistanu kun pari kertaa kotona ja hyvin meni eikä mittareita ollu. Mutta eikös nyt jo kaikki tiedä ettei rasvapaloa sammuteta vedellä?

Ei ihan oikeesti kaikki tiedä, että kuuma öljy ja rasva voi syttyä palamaan jos ne kuumentaa liian kuumaksi. Että rasvapalo sammutetaan tukahduttamalla eikä vedellä. Taikka sitä, että jos se syttyy palamaan, imaisee liesituuletin ne lieskat sinne hormiin.

Ap:lle kyllä kotona voi turvallisesti tehdä munkkeja, kunhan tiedostaa että siinä on omat vaaransa ja varautunut mahdollisen tulipalon varalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tiedä;29838155:
Ei ihan oikeesti kaikki tiedä, että kuuma öljy ja rasva voi syttyä palamaan jos ne kuumentaa liian kuumaksi. Että rasvapalo sammutetaan tukahduttamalla eikä vedellä. Taikka sitä, että jos se syttyy palamaan, imaisee liesituuletin ne lieskat sinne hormiin.

Ap:lle kyllä kotona voi turvallisesti tehdä munkkeja, kunhan tiedostaa että siinä on omat vaaransa ja varautunut mahdollisen tulipalon varalle.

Okei, musta tuntuu että ala-asteella jo selvitettiin tälläset asiat, että rasvapaloa eikä sähköpaloa sammuteta vedellä.. Hyvä että mulle on jotain jääny päähän :D

Älä käytä liesituuletinta (jos kattilaan tulee liekit niin sit on jo myöhästä laittaa tuuletinta pois)

Kansi/sammutinpeitto tms. käden ulottuville.

Lapset ja eläimet pois lähettyviltä, kuuma öljy polttaa tehokaasti, pienikin roiske (jää iholle)

JA sitten vaan munkin paistoon

Alkuperäinen kirjoittaja tyhymä;29838014:
Ai siis missä ja millainen se lämpömittari on, rasvan seassa vai joku mittarillinen kattila... en ole kuullutkaan kuin lihalämpömittareista. Taidan siis olla - uusavuton:D.

Onhan niitä mittareita jos jonkinlaisia. Vai miten ajattelit että esim. suurkeittiöissä tarkistetaan tarjoiltavan ruoan lämpö? Sormella vai :D

[QUOTE="V ieras";29838204]Onhan niitä mittareita jos jonkinlaisia. Vai miten ajattelit että esim. suurkeittiöissä tarkistetaan tarjoiltavan ruoan lämpö? Sormella vai :D[/QUOTE]

Siks kyselenkin kun oon aika blondi näissä jutuissa :D. Vääntäkää nyt rautalangasta, onko se mittari joku kelluva härpäke vai mikä, saako niitä tavallisesta kaupasta ym...

Niin mä ainakin oon kuvitellu et niitä on sellaisia mittareita jostai lähtee johto, jonka päässä tikku, ja sen tukun voi tökätä sinne nesteeseen, tai lihaan yms. Ei meillä vielä oo sellaista mutta käyn tänään kaupasta katsomassa. Pitää vaan ensin pitää miehelle sellainen "munkkien paisto kotona" puhe.

Yhteistyössä