Onko mun lapset jotenkin tapaturma-alttiita vai teenkö mä jotain väärin vai...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Lapset siis 1v5kk ja 3,5v.

Tuo pieni oppi kävelemään 9kk iässä, siitä lähtien sillä on vähintään kolme kertaa viikossa tullut kuhmu, mustelma, verta jostain tms. Jotain pientä sattuu melkein joka päivä, kaatumisia, kompasteluja, tms. Tosin hän on aika vilkas ja kun ei se itsesuojeluvaisto pelaa vielä... Mutta silti, ei mun tuntemat muut lapset noin paljon itseään telo. :(

Vanhempi on sitten varovainen, ja se itsesuojeluvaisto on vähän liiankin korkea. Mutta silti tässä viikon sisään on tullut päähän haava, toisella kertaa jouduttiin kuvauttamaan hampaat kun ne kaatuessa meni huulesta läpi, ja sitten vielä näitä pikkuhaavereita, mustelmia ja kaatumisia tulee lähes joka päivä. Hän on rauhallinen perusluonteeltaan, eikä taatusti ole uhkarohkea tms.

no onko teiän kämppä lapsiystävällinen? :whistle: mun lapset ohittanu vauvaiän ja sen jälkeen hommattu uusia kalusteita. nyt tulossa uusi vauva ja oon huomannu ettei esim. tv-taso ja olkkarinpöytä oo niin käteviä.

Näkö ollut neuvolan tarkastuksissa ok, ei tarkemmin ole tutkittu mutta kai siellä olis huomattu jos ois syytä tutkia enemmän?

Asunto on lapsiystävällinen, meillä ei ole esim sohvapöytää ja tv-tasollekaan ei pääse. Mahdollisuuksien mukaan kaikki ylimääränen on pois lattioilta, ei oo mattoja, lapsilla liukuestesukat, lasten käsien ulottuvilla ei oo muuta kun lelut oikeastaan.

ainakin mun korvaan..

meillä kans 2 vilkasta pojan nappulaa ja onhan noita kaiken näköistä kuhmua ja mustelmaa ja haavaakin tässä vuosien aikana tullut..

Meillä melko rauhallinen poika ja siltä on lähtenyt etuhampaastakin palanen kompuroidessaan. On tullut myös rappuset alas kolinan kanssa muutaman kerran.

Meillä lapset 1,5v ja 5,5v ja molemmilla tytöille sattuu ja tapahtuu.. Isolle sattuu onneks todella paljon vähemmän kun pienelle, mutta kuopuksella tosiaan aina mustelmia, naarmuja, lommoja ja kaikenlaisia vauruoita. Eikä ne menoa haittaa!

Mites tuo hajataitto tutkitaan? Onko se periytyvää tms?

Tuntuu vaan välillä kun saattaa olla päivässä melkein kymmenenkin kompurointia tms, että ei voi olla normaalia enää. Ja kun mä yritän juosta perässä sitä mukaa kun ehdin mutta ei noita pysty estää mitenkään.

jos itse epäilet, että lastesi kaatuilu ei ole normia, niin mielenrauhasi takai suosittelen näön tutkimista, korvien tsekkausta ja neurologilla käyntiä. omasta neuvolasta saa lääkäriltä lähetteitä. hajataitto voi olla osittain periytyvää, eli jos vaikka lasten serkulla/tätillä/mummolla on sitä niin on olemassa mahdollisuus. karsastuksenhan näkee silmistä, mutta hajataittoa ei välttämättä, jos olen asian oikein ymmärtänyt (korjatkoon joku viisaampi, jos olen väärässä). mutta siis, jos äidillä on tunne, että lapsissa voisi olla jotain erikoista, niin eikö silloin kannattaisi tutkia eikä vaan murehtia? voimia.

Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
jos itse epäilet, että lastesi kaatuilu ei ole normia, niin mielenrauhasi takai suosittelen näön tutkimista, korvien tsekkausta ja neurologilla käyntiä. omasta neuvolasta saa lääkäriltä lähetteitä. hajataitto voi olla osittain periytyvää, eli jos vaikka lasten serkulla/tätillä/mummolla on sitä niin on olemassa mahdollisuus. karsastuksenhan näkee silmistä, mutta hajataittoa ei välttämättä, jos olen asian oikein ymmärtänyt (korjatkoon joku viisaampi, jos olen väärässä). mutta siis, jos äidillä on tunne, että lapsissa voisi olla jotain erikoista, niin eikö silloin kannattaisi tutkia eikä vaan murehtia? voimia.

Mä oon miettiny et voisko tuolla vanhemmalla liittyä add/adhd:n tää... Tai siis itse oon vaan epäillyt tätä mahdollisuutta kun suvussa tuota kulkee ja tyttö on semmonen sählä vaikkakin rauhallinen. Tuota näköasiaa pitää miettiä ja varmaan tarkastaakin.

Kokemusta ei ole kuin tuosta omasta, ja aika vähältä teidän haaverit kuulosti :ashamed: Kerran päivässä melkein tuo on tippunut sohvalta/sängystä/tuolilta tai juossut seinään, ovenkulmaan, kompastunut kynnykseen jne.

Naarmuja tulee ja menee, elämää se on. Vilkas tapaus tää poika, onneksi ei oo käynyt pahemmin.

Yhteistyössä