Onko mun lapseni ihan normaali??

• Viestiketjun aloittaja huolehdinkoturhaan???
  • Ensimmäinen viesti
huolehdinkoturhaan???
Kehittyy normaalisti, tosin "myöhässä" mut ihan normaalirajoilla kuitenkin. Ryömimään oppi 7 kk iässä, konttaamaan nyt aattona, eli 10 kk iässä ja nyt 11 kk iässä osaa seistä hetken ilman tukea, ehkä noin puoli minuuttia, kävelee kärryn kanssa ja tukea vasten jne. Mutta, hänellä on normaalia pienemmät korvat. Eikös downeilla ole näin, joillakin?? Laitoksella lääkäri oli kirjoittanut lappuihin että normaalia pienemmät korvat ja hieman alaspäin sijoittuneet. Mua jotenki alkanu vaivaan tää. :/ Onko muille tuttua? Onko teidän lapsilla ollut? Tai tutun lapsilla tms??

vieras
Kehitystaso on TÄYSIN NORMAALI. Downin syndroomaa ei voi olla, olisi AIKOJA sitten huomattu. Kysy lääkäriltä tuota korva-asiaa, tuskin mitään vakavaa, on vain sellainen ominaisuus varmaan.

Saraldo
Jos olisi Downin syndroomasta kyse, niin neuvolassa olisi huomattu tämä jo ekalla käynnillä. Sen lisäksi siihen olisi kiinnitetty synnärillä huomiota ja mahdollisesti testattu jo siellä.

äitinä
Jos lapsella olisi joku vakava juttu, kyllä se varmaan oltaisiin jo huomattu. Korvien normaalia alempi sijoitus viittaa esim. 18-trisomiaan ja muihin trisomioihin, ja se tiedettäisiin jo satavarmasti.

ap.
niin mäkin ajattelen, mutta jostain silti silmään osui, että joillakin lapsilla downin syndrooma saatetaan huomata vasta tyyliin 3 vuotiaana. Ei lapseni kyllä näytä downilta, yhtään, muutaku ne korvat tosiaan... No, tyttö hurmaa olemuksellaan, mietityttää se silti :) Ja söpö, kaunis ja ihana hän on silti, vaikka oliskin pienet korvat <3 Sitä aina vaan miettii kaikennäköstä.

Nipsuneiti
Käsittämätön tuo lääkärin kommentti vauvasi korvista, neuvoisin olemaan piittaamatta. Lapsesi kehitys täysin normaalia. Jos lapsellasi olisi Downin syndrooma, se olisi jo aikoja sitten diagnosoitu. Sitäpaitsi mikä on normaali korvan koko??? Toisilla iso pää, toisilla pieni ja joka kehon osan suhteen sama juttu. Lopeta turha murehtiminen ja nauti ihanasta lapsukaisestasi!

moi
Kyllä mä kysyisin lääkäriltä suoraan enkä lähtis omia teorioita kehittämään tai netistä kysyyn.

En kyllä tiedä oonko oikea ihminen neuvoon kun ei mulla ole vielä muksuja, mutta yleensä ne lääkärit kyllä vastaa jos niiltä rohkenee kysyä ja luulis tän lääkärin tietävän :)

Elä mieti yötä vasten tommosia menee unet

doo
lapsesi on varmasti ihan normaali, kehitys kuulostaa ainakin normaalilta :) ja eikös nämä downin syndroomat huomata jopa jo kohdussa (?) tai melko heti syntymän jälkeen, jos niska on epänormaalin paksu jne... joten ei hätää :)

ap.
voinko laittaa rekisteröitymättä kuvan tänne? Voisin laittaa lapsestani kuvan, jotta näkisitte. Ja mä valitettavasti olen jo hiukan menettänyt niitä yöunia, olisin muuten jo nukkumassa. Tää asia on vaivannu mua kerran ennenkin, tytön ollessa joku 8 kk. Mut se meni ohi, nyt se taas tuli mieleen kummittelemaan.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Juttele huolestasi esim. neuvolassa.
Mä yritin kerran jutella, oliko se puoli vuotis neuvola, mutta uskokaa tai älkää, sain naurut päälleni. Sanoivat, että ei oo mitään vikaa. No, silti tuli tunne, no että eikö mulle ihan kaikkea sanota, jotenki se oli niin vaikeaa. No, meidän neuvolan täti nyt sattuu olemaan omaa laatuaan.

minn
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
voinko laittaa rekisteröitymättä kuvan tänne? Voisin laittaa lapsestani kuvan, jotta näkisitte. Ja mä valitettavasti olen jo hiukan menettänyt niitä yöunia, olisin muuten jo nukkumassa. Tää asia on vaivannu mua kerran ennenkin, tytön ollessa joku 8 kk. Mut se meni ohi, nyt se taas tuli mieleen kummittelemaan.
pitää kirjautua sisään että voi laittaa kuvia, kai.

minn
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
pitää kirjautua sisään että voi laittaa kuvia, kai.

äitinä
Tuskin ne siellä neuvolassa mitään salailee :) tuntuvat nykyään huolehtivan joistain asioista vähän turhankin helposti. olen kyllä sitä mieltä, että lapsesi on ihan normaali ja terve, jos neuvolassa ei olla muuta sanottu ja epäilty. Mun omalla lapsella oli toi 18-trisomia, ja se huomattiin kyllä heti. Teillä on kai pian 1-vuotis-neuvolalääkäri, kysy lääkäriltä siellä, onko mitään huolen aihetta.

Mitkä sitten lienee pienet ja mitkä normikokoiset korvat... Mutta vaikka sitten olisivat huomattavankin pienet niin ei niissä varmasti mitään "vikaa" ole, ihan vain persoonallinen piirre. Down-piirteitä voi olla ihan terveilläkin ihmisillä jopa useampia. Meillä on down-lapsi ja sisko vähän pelästyi oman kuopuksensa kohdalla koska tytöllä oli ns. plattakasvot, vinot silmät ja toinen korva jännästi taipunut. Mitähän muuta vielä, kuitenkin ihan terve ja normaalisti kehittyvä lapsi.

Mutta tosissaan ei ole mitään syytä huolestua yhtien korvien takia. Valtaosa down-lapsista saa diagnoosin jo synnytyssairaalassa ja ne harvat jotka eivät siinä vaiheessa vielä jää kiinni kyllä erottuvat terveistä lapsista jo ensimmäisten kuukaisiensa aikana. Ainao löytyy ihmekertomuksia, mutta äärettömän harvinaista lienee että down-lapsi kerkeäisi puolivuotiaaksikin ennen diagnoosia.

Alkuperäinen kirjoittaja KVS:
mä rekisteröidyin, olen siis ap! Meillä on joo ens kuussa 1 vuotis neuvola, pitää kysyä asiasta uudestaan! Kuvan voisin nyt laittaa, mutta uskallanko??
Laita kuva, mutta sovitaan vaikka ettei kukaan lainaa sitä viestiinsä niin saat sitten poistettua halutessasi.

moi
Usko pois, kaikki on varmasti kunnossa. Tosi hyvä että olet ottanut asian puheeksi neuvolassa jos se on painanut mieltä. Ilmeisesti hoitohenkilökunta on käyttäytynyt tökerösti sinun tapauksessasi kun ovat nauraneet kysymyksellesi. Heille itsestäänselvät asiat eivät tosiaankaan ole itsestäänselviä kaikille muille.

Älä anna hoitajien typerän käytöksen nakertaa varmuuttasi. Sinä olet toiminut ihan oikein kun olet ottanut puheeksi oman huolesi ja he ovat osoittaneet ettei aihetta huoleen ole, mutta ihan väärällä tavalla.

Yhteistyössä