Onko mulla rintasyöpä? Tarviiko kertoa vanhemmille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Elikkäs heips!

Havaitsin eilen mun oikean rinnan yläpuolella semmosen kovan patin. Oon nyt nyplänny sitä kohtaa aika paljon ja se on vähän ehkä kipeytyny... En oo varma et onko siinä sitten luu, vai syöpäkasvain vai mikä

Ikää mulla on vasta 18-vuotta.

Äidillä ei ole ollut rintasyöpää, eikä kummallakaan mummolla myöskään, sisaruksista en voi sanoa mitään koska niitä mulla ei ole. Mutta en tiedä mummojen sisaruksillakaan olleet rintasyöpää.

Enkä tupakoi tai käytä alkoholia, yritän syödä myöskin terveellisesti ja liikkua päivittäin. Ylipainoa vähän ja kuukautiseni alkoi jo 10v vanhana.

Ensinnäkin lopeta räplääminen. Kerro äiillesi huolesi. Mielenrauhasi vuoksi mene vaikka kouluterveydenhoitajan juttusille tai varaa terveyskeskuksesta aika.
Sinulla ei ole rintasyöpää. Mutta jos asiaa ei tutkita niin jatkat pelkäämistä ja se on rasittavaa.

Se voi olla myös harmiton rasvapatti, mut toki oman mielenrauhan vuoksi kannattaa käydä lääkärille näyttämässä. Olet täysi-ikäinen joten sen suhteen saat ihan valita kerrotko vanhemmillesi vai et - itse olisin kertonut.

Kyllä ne patit yleensä tarkistetaan, kannattaa käydä lääkärille/terkalle näyttämässä. Olisi kuitenkin todella harvinaista, jos sinun iässäsi olisi syöpää, todennäköisesti on joku hyvänlaatuinen juttu. Kertominen tuntuu inhottavalle, mutta kertominen edesauttaa asian käsittelyä ja pelon hallintaa.

Yhteistyössä