Onko mulla nyt sitten normaalisti vai huonosti nukkuva lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimosayt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mimosayt

Vieras
Olen huomannut, että ihmisillä on niin eri käsitykset esim. siitä, mikä on vaativa vauva. Kiinnostaa kuulla, onko teidän mielestä nyt 8kk vauvani huono nukkuja vai ihan keskimääräinen nukkuja...

siis

- heräilee yöllä edelleen 2h välein.. yritettiin unikouluttaa, mutta huusi niin sydäntä raastavasti että jätettiin se tulevaisuuteen
- päivällä nukkuu yleensä 30-45 min kerrallaan. Maksimipäikkäri on ollut 2 tuntia ja se on todella harvinaista, ehkä viisi kerta elämänsä aikana on noin kauan nukkunut
- pahimmillaan on kitissyt lähes yön läpi ja herännyt n. 10 kertaa, kun on tullut hampaita

Miltä kuulostaa ? Voinko sanoa että lapseni ei ole kovin hyvä nukkuja ollut? Tiedän kyllä että koliikkivauvan kanssa on varmasti paljon raskaampaa, mutta kiinnostaa kuulla ihan tän uniasian puolesta, että mitä mieltä olette.

No kyllä minusta nukkuu aika huonosti. Omani oli samaa laatua. Mutta vaativaksi vauvaksi en sanoisi pelkän nukkumisen perusteella, koska jos muuten on hereilläollessa ja esim. syömisen suhteen helppo ja tyytyväinen tapaus, niin se tasoittaa tilannetta aikalailla. Omani nukkui kuten sinun ja lisäksi oli erittäin vaativa muutenkin, itkuinen tapaus, oppi liikkumaan myöhään eikä voinut hetkeäkään olla yksi tai paikallaan olevassa sylissä. :/ Hän oli minusta vaativa.

on munsta huono nukkuja jos vertaan omaani. Nukkuu yöt, terveenä ollessa, 1-2 herätyksellä ja tutti riittä uudelleen unen saamiseen. Päikkäreitä nukkuu 2krt n.1-2h

Mulle kuulostaa normaalilta, koska meidän kumpikaan ei ole nukkunut hyvin.
Isompi, nukkui kokonaisen yön ensimmäisen kerran 1,5 vuotiaana. Nyt päälle 2 ja heräilee vieläkin satunnaisesti.
Ensimmäisen vuoden nukkui päivällä vain ja ainoastaan niin kauan kun vaunut liikkuivat, ei missään nimessä sisällä. Päikkäreiden kesto parhaillaan 2h. Yöllä heräili ekan vuoden useita kertoja ja saattoi valvoa minta tuntia keskellä yötä.

Pienempi ei ole koskaan nukkunut ( ei edes vastasyntyneenä) tuntia pidempään päivällä. Normaalisti nukkuu 15-20 min torkkuja, kolme kertaa päivässä. Ikää nyt 6kk ja yöllä heräilee useasti. Nukkuu jos tissi suussa, tutti ei kelpaa. Jos ote irtoaa, alkaa huuto. Huutaa myös kun maitoa virtaa, koskaei ole nälkäinen, haluaa vaan " fiilistellä"

Molemmat alkaneet liikkua varhain, eivätkä viihdy itsekseen, isompi ei edelleenkään keskity leikkimään yms. 5 min kauempaa aikaa.
Pystyasennossa on pitänyt pitää molempia jo pariviikkoisesta, makuulla ei viihdytä! Ja hypyttää saisi jatkuvasti.
Isompi on vielä hyvin vahvaluontoinen, tulistuu nollasta sataan alta sekunin, tosin innostuu ja ilostuu myös yhtä herkästi :)
Pienempi on hiukka rauhallisempi, ei huuda heti naama punaisena ja saattaa viihtyä esim. Sitterissä katselemassa touhua hetken verran. Isompi ei viihtynyt siinäkään hetkeäkään.
Joo ja vaunuissa ei viihdy kumpikaan hereillä ollessaan, mikä tietty pieni ongelma kun unet niin vähäisiä niin ei sitten juurikaan olla vaunuissa.

Mun näkökulmasta on erittäin huono nukkuja. En jaksaisi itse kuunnella kitinää kahden tunnin välein öisin, hulluksi tulisin tuollaisella univajeella. Ja minusta tuon ikäisen normirytmi on se, että aamupäivällä nukkuu tunnin ja iltapäivällä 2-3 tuntia. Ja yöt nukkuu korkeintaan kahdella syönnillä, yleensä yhdellä tai ei yhdelläkään. Mulla on kaksi lasta ja näin on ollut meillä.

• Tykkää
Reactions: sunniee
[QUOTE="Vieras";24860530]Mulle kuulostaa normaalilta, koska meidän kumpikaan ei ole nukkunut hyvin.
Isompi, nukkui kokonaisen yön ensimmäisen kerran 1,5 vuotiaana. Nyt päälle 2 ja heräilee vieläkin satunnaisesti.
Ensimmäisen vuoden nukkui päivällä vain ja ainoastaan niin kauan kun vaunut liikkuivat, ei missään nimessä sisällä. Päikkäreiden kesto parhaillaan 2h. Yöllä heräili ekan vuoden useita kertoja ja saattoi valvoa minta tuntia keskellä yötä.

Pienempi ei ole koskaan nukkunut ( ei edes vastasyntyneenä) tuntia pidempään päivällä. Normaalisti nukkuu 15-20 min torkkuja, kolme kertaa päivässä. Ikää nyt 6kk ja yöllä heräilee useasti. Nukkuu jos tissi suussa, tutti ei kelpaa. Jos ote irtoaa, alkaa huuto. Huutaa myös kun maitoa virtaa, koskaei ole nälkäinen, haluaa vaan " fiilistellä"

Molemmat alkaneet liikkua varhain, eivätkä viihdy itsekseen, isompi ei edelleenkään keskity leikkimään yms. 5 min kauempaa aikaa.
Pystyasennossa on pitänyt pitää molempia jo pariviikkoisesta, makuulla ei viihdytä! Ja hypyttää saisi jatkuvasti.
Isompi on vielä hyvin vahvaluontoinen, tulistuu nollasta sataan alta sekunin, tosin innostuu ja ilostuu myös yhtä herkästi :)
Pienempi on hiukka rauhallisempi, ei huuda heti naama punaisena ja saattaa viihtyä esim. Sitterissä katselemassa touhua hetken verran. Isompi ei viihtynyt siinäkään hetkeäkään.
Joo ja vaunuissa ei viihdy kumpikaan hereillä ollessaan, mikä tietty pieni ongelma kun unet niin vähäisiä niin ei sitten juurikaan olla vaunuissa.[/QUOTE]

Ei nyt yhtään pahalla, mutta onko tässä mitään järkeä? Jos jaksat tuollaista, niin ok, mutta jos olet uupunut, niin tee asialle jotakin. On mahdollista nukkua hyvin ja ilman tissiä suussa ja on mahdollista "totuttaa" lapsi sietämään itsekseen olemista ja keskittymään leikkiin. Se ei onnistu, jos äiti sinkoaa välittömästi paikalle jne. Miten minusta kuulostaa, että olet tehnyt itsestäsi korvaamattoman vaunujen heiluttajan ja hypyttäjän ja leikittäjän
? On kyllä mahdollista, että lapset vain ovat erilaisia ja teillä tuollaisia, mutta voi hyvänen aika, että on rankkaa sulla! Mutta ok, jos jaksat.

[QUOTE="vieras";24860620]Ei nyt yhtään pahalla, mutta onko tässä mitään järkeä? Jos jaksat tuollaista, niin ok, mutta jos olet uupunut, niin tee asialle jotakin. On mahdollista nukkua hyvin ja ilman tissiä suussa ja on mahdollista "totuttaa" lapsi sietämään itsekseen olemista ja keskittymään leikkiin. Se ei onnistu, jos äiti sinkoaa välittömästi paikalle jne. Miten minusta kuulostaa, että olet tehnyt itsestäsi korvaamattoman vaunujen heiluttajan ja hypyttäjän ja leikittäjän
? On kyllä mahdollista, että lapset vain ovat erilaisia ja teillä tuollaisia, mutta voi hyvänen aika, että on rankkaa sulla! Mutta ok, jos jaksat.[/QUOTE]

No kuule niinpä, kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun. Voi taivas.

Mutta osittain olen samaa mieltä. Meidän temperamentikko vierotettiin yömaidoista juuri siksi, että molemmilla vanhemmilla oli pää hajota tunnin välein hyppäämiseen. Kahdesta yöstä meni alkuyö huutaessa (sylissä, kannettuna, mutta maitoa ei saanut), mutta sitten alkoi nukkua yönsä. Muihin asioihin tuo nyt ei oikein ole sovellettavissa, eli tuohon yksin viihtymiseen se ei vaan auta. Ei se lapsi sillä opi itsekseen leikkimään, että jätät julmasti yksin huutamaan (koska tätä meidän nykyisin 2-vuotias tekee). Pienillä askelilla on nyt meillä päästy tuohon maksimissaan 5 min yhtenäiseen itsekseen viihtymiseen... Että hohhoijaa vaan noille "helpommille" tapauksille.

No kuule niinpä, kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun. Voi taivas.

Mutta osittain olen samaa mieltä. Meidän temperamentikko vierotettiin yömaidoista juuri siksi, että molemmilla vanhemmilla oli pää hajota tunnin välein hyppäämiseen. Kahdesta yöstä meni alkuyö huutaessa (sylissä, kannettuna, mutta maitoa ei saanut), mutta sitten alkoi nukkua yönsä. Muihin asioihin tuo nyt ei oikein ole sovellettavissa, eli tuohon yksin viihtymiseen se ei vaan auta. Ei se lapsi sillä opi itsekseen leikkimään, että jätät julmasti yksin huutamaan (koska tätä meidän nykyisin 2-vuotias tekee). Pienillä askelilla on nyt meillä päästy tuohon maksimissaan 5 min yhtenäiseen itsekseen viihtymiseen... Että hohhoijaa vaan noille "helpommille" tapauksille.

En tarkoittanut pahalla. Ihan oikeasti rankkaa äidille tuollainen! Ja siksi halusinkin sanoa, että usein asioille voi tehdä jotain. Minusta on tosi rankkaa, jos 2-vuotias ei touhua kauempaa kuin 5 min yksin. 2-vuotias nyt jo puhuukin ja ymmärtää, hänelle voi sanoa, että äiti tekee nyt asiaa x ja lapsi voi mennä leikkimään. En tarkoittanut huutamaan jättämistä, mutta tiettyä realismia ja rajaa oman jaksamisen ja lapsen tarpeiden suhteen suosittelen kaikille äideille.

Mutta halaus sinulle ja jaksamista. Vaikka sinusta ei olisikaan rankkaa tuo, mutta minusta on.

Sanoisin kyllä että huono nukkuja. Vaikea kyllä verrata vauvoja kun ei ole kokemusta kuin omasta joka on nukkunut yöt heräämättä syömään jo 2kk ikäisestä. Nykyään on 8kk ja nukkuu noin 8-10h yöunet ja levoton on joskus, nukahtaa parempaan uneen kun saa tutin suuhun. Nukkuu kyllä päivällä useita ½h unia ja yhdet n2h unet. Nukkuis varmaan päivällä pitempiä unia jos valvois pidempiä pätkiä mutta mulle sopii että nukkuu useita kertoja. Vaunuillessa on ollut aina hyvä nukkumaan ja makoilee hereillä ollessaankin tyytyväisenä, tosin yleensä istuskelee kärryssä heräämisen jälkeen. Tyytyväinen ja sinänsä helppo lapsi, mitenkähän sitä osais edes hoitaa vaativampaa. Pikkuveljeni oli vaativampi ja sairasteli paljon ja oli itkuinen niin varauduin samaan raskausaikana, mutta nyt olen varmaan tottunut liian hyvälle. En edes tiennyt että on sellaisiakin vauvoja jotka itkevät tosi vähän ja hymyilevät valtavasti hyväntuulisena jokellellen. Ihana typy meillä:)

[QUOTE="vieras";24860755]En tarkoittanut pahalla. Ihan oikeasti rankkaa äidille tuollainen! Ja siksi halusinkin sanoa, että usein asioille voi tehdä jotain. Minusta on tosi rankkaa, jos 2-vuotias ei touhua kauempaa kuin 5 min yksin. 2-vuotias nyt jo puhuukin ja ymmärtää, hänelle voi sanoa, että äiti tekee nyt asiaa x ja lapsi voi mennä leikkimään. En tarkoittanut huutamaan jättämistä, mutta tiettyä realismia ja rajaa oman jaksamisen ja lapsen tarpeiden suhteen suosittelen kaikille äideille.

Mutta halaus sinulle ja jaksamista. Vaikka sinusta ei olisikaan rankkaa tuo, mutta minusta on.[/QUOTE]

Enhän mä pahalla ottanutkaan. :) Mutta hassua vaan on se, että vaikka todetaan, että lapset on erilaisia jne., niin ei nähdä, että ei ne vaan silti mene niin ne asiat, kuin omien lasten kohdalla. Mun 2-vuotiaalle on 1,5-vuotiaasta asti koitettu tätä itsekseen leikkimistä "opettaa", puhuu sujuvasti eikä mitään ongelmaa tässä. Mutta meillä jos sanoo, että teen asiaa x ja lapsi voi mennä leikkimään, niin saattaa (harvoin) kyetä aloittamaan sen leikin, mutta huuto tulee yleensä minuutin-parin viiveellä. Ei osaa kunnolla keskittyä itsekseen leikkiin, vielä huonommin osaa aloittaa leikkiä itse. Ja joo-o, on minustakin rankkaa, mutta asia vaan ei ole vielä tähän päivään mennessä helpottanut. Olen kai tottunut.

[QUOTE="vieras";24860620]Ei nyt yhtään pahalla, mutta onko tässä mitään järkeä? Jos jaksat tuollaista, niin ok, mutta jos olet uupunut, niin tee asialle jotakin. On mahdollista nukkua hyvin ja ilman tissiä suussa ja on mahdollista "totuttaa" lapsi sietämään itsekseen olemista ja keskittymään leikkiin. Se ei onnistu, jos äiti sinkoaa välittömästi paikalle jne. Miten minusta kuulostaa, että olet tehnyt itsestäsi korvaamattoman vaunujen heiluttajan ja hypyttäjän ja leikittäjän
? On kyllä mahdollista, että lapset vain ovat erilaisia ja teillä tuollaisia, mutta voi hyvänen aika, että on rankkaa sulla! Mutta ok, jos jaksat.[/QUOTE]

Kuule, on kokeiltu kaikenlaista, mutta kun ei niin ei. Toisaalta myös nää vauva-ajan ongelmat kuitenkin katosi isommalta itsestään, kun kasvoi. Hän lopetti yösyönnit itse 6 kk ja muutenkin tissillä olon 8kk. Joten tän pienemmän kanssa yritän nyt hetken vielä jaksaa, koska ikää kuitenkin vasta se 6kk.

Nuo viihdyttämis/hypytys yms jutut on taas sellaisia että kun niihin ei oikein auta mikään. En raaski huudattaa lasta sitterissä, kun ei se asiaa muuta.
Jameillä ei muuten joka itkuun/ kitinään reagoida, jo ihan siksi että kun on kaksi vaativaa lasta, niin jompikumpi joutuu odottamaan jokatapauksessa.
Isompi ei keskity samaan asiaan pitkää, mutta keksii siis kyllä uutta tekemistä. Haluaa vaan yleensä sitten touhuta yhdessä. Esim. Kun teen ruokaa, poika tekee siinä vieressä ruokaa myös. Kun kyllästyy, alkaa esim. Järjestellä tacaroitaja esitellä niitä mulle. Eli touhuaa kyllä, muttei yksin eikä kauaa.

Rankkaa on välillä, mutta toisaalta aika menee tosi nopeasti eikä tätä loputtomiin kestä ;)

No mun näkökulmasta sulla on ehkä sitten hyvä nukkuja ;)
Meillä herättiin 8kk vanhana about 30min välein. Päiväunet tais olla 2 x 15-30min.
Ekan kerran nukkui pitemmän jakson (3h) reilu kaksi vuotiaana.
Mutta jos siis ihan totta puhutaan, niin sanoisin, että lapsesi nukkuu keskivertoa vähemmän, ja lyhyemmissä jaksoissa..

Mielestäni 2 h välein yöllä heräilevä 8 kk on kyllä keskimääräistä huonompi nukkuja, ei se tosin vauvasta vielä vaativaa tee kuten joku tuossa sanoikin. Muutama kysymys: annoitko suppoja hampaiden tulon aikaan? Meillä on auttanut supot hyvin hampaiden tullessa. Ja miten yrititte unikouluttaa? Meillä on tepsinyt sylissä/vieressä tehtävä unikoulutus eli vauva kyllä saa läheisyyttä ja turvaa yöllä, mutta ei maitoa. Pikkuhiljaa päästy siihen, että vauva (9 kk) syö kerran 5-6 aikaan aamulla ja muuten nukkuu yönsä hyvin. Ja en tietenkään tarkoita, että nämä samat jutut kaikilla tepsisi, mutta nämä ajatukset heräsi aloituksesi pohjalta.

Ja muuten, oikeasti kaikki vinkit otetaan vastaan, miten tuon tissifanaatikon saisi saisi huolimaan tutin.
Kaikki eri mallit on kokeiltu, " pakolla" pidetty jne. Aikoinani luulin että kaikki huolii tutin jos tarpeeksi yrittää, mutta...
Jos ei ime tissiä, syö sormiaan/nyrkkiään, ja työntää niin syvälle että pulauttaa. Tuttipullon kyllä huolii, joten en tajua mikä noissa tuteissa mättää?

Jos on eka lapsi, mulla olis tällainen vinkki päiväunien (ja sitä kautta yöunien) pidentämiseen. Tässä on ihan faktaa taustalla: lapsen unisykli on n. 50 minuuttia. Tämä tarkoittaa sitä, että 50 minuutin välein hän siirtyy syvästä kevyempään unenvaiheeseen ja saattaa silloin hätkähtää hereille. Mie tein näin esikoisen kanssa (kun silloin on aikaa): nukutin sylissä ekat n. 50 min. Opin huomaamaan, milloin siirtyi kevyemmän unen vaiheeseen. Äärimmäisen huomaamattomasti hyssytin hänet takaisin syvään uneen. Siis ei mitään tissiä eikä kovaäänistä tuudittelua. Sitten siirsin hänet sänkyyn ja vauva nukkui vielä vähintään sen tunnin. Seuraava vaihe oli, että makasin vauvan sängyn vieressä ja hyssytin 50 min. kohdalla. Parin viikon kuluttua lapsi oli oppinut pääsemään itse kevyen unen vaiheen yli ja nukkui parin tunnin päikkyjä. Tämä auttoi myös yöuniin.

Yhteistyössä