Onko muka paahtoleipä pahasta mahataudin toipumisvaiheessa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksennus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oksennus

Vieras
kun ei tee pahemmin muutenkaan ruokaa mieli ja kuitenkin jotain olisi pakko syödä?

Mies vain väittää, että ei tuollaisia sokerihöttöjä pitäisi syödä lainkaan. Ei muka auta asiaa ja sokerisia juttuja pitää muutenkin välttää mahataudissa.

Hänestä hyvää ruokaa ovat mm; makkarat ja kunnon kuitupitoinen leipä mm; ruisleipä, että suolisto toimii taas normisti.

Mutta menipä itsellä sitten taas pitemmäksi aikaa maku koko ruisleipään, kun söin sitä edellisenä iltana ja lauantai aamuyöstä ykäsin leivät pellolle. Olen aina ollut tämmöinen, että mitä ruokia olen ed. päivänä ennen mahatautia syönyt, niitä ei sitten tee mieli enää ollenkaan tai vasta pitemmän ajan kuluttua. Nyt ällötyslistalle joutuivat tuon ruisleivän lisäksi mm; hernekeitto, pinaattikeitto, nakit, keitetyt kananmunat.

No itse syön mahataudin jälkeen sitä mitä saatan syödä, oli se sitten karkkia tai makkaraa. Suosittelisin sitä paahtoleipää jos se vaan maistuu. Kyllähän sitä jaffaakin juodaan ja sehän on pelkkää sokeria...

Kai se on aivan sama mitä sitä syö vatsataudissa/vatsataudin lopussa, kunhan se pysyy sisällä. Itse ainakin suosin mietoja ja helposti nieltäviä juttuja. Enkä todellakaan mitään rasvaista, kuten makkaraa. Ei, ei missään nimessä. Lapsillekin olen juuri tarjonnut mustikkakeittoa ja paahtoleipää.

Ja miksi miehesi mielestä pitää välttää sokeria vatsataudissa?

Paahtoleipähän on ihan klassinen toipilaan ruoka, mietoa, helposti sulavaa ja nostaa verensokeria joka mahatautipotilaalla yleensä on ihan olennainen juttu kun on ollut syömättä. Ylipäätään mikä tahansa millä saa sen verensokerin palautettua normilukemiin on hyvä. Rasvainen tai hyvin kuitupitoinen ei yleensä toipilaalle maistu eikä kovilla ollut suolisto sitä oikein helpolla hyväksykään. Sopivia ovat esim. banaani, mustikkakeitto, muut marjakiisselit, kevyet keitot (kanakeitto, lihaliemi, kasvissosekeitto...), ehkä jugurtti jos maha muuten sietää maitotuotteita hyvin.

En halua murnata turhasta, mutta kotoa löytyy mustikkakeittoa (Rainbow), mutta harmi, kun tuo on niin esanssisen makuista. Mies sitä eilen kaupasta toi ja en viitsi hälle asiasta valittaa.

Mä syön vatsataudissa yleensä suolakeksejä, pilttiä, banaania ja juon gefilus-mehua jossa paljon maitohappobkteereja. Paahtoleipä kanssa hyvä idea, itse syön korppuja. Pieninä määrinä ja ei mitään makkaraa. Helposti sulavaa ja sopivasti sokeria ja suolaa.

Ripulissa liika sokeri tekee haittaa (pahentaa nestehukkaa). Jos olet nyt kuitenkin jo toipumassa, niin syö kuule ihan mitä mielesi tekee. Harvemmin täällä hyvinvointivaltiossa ollaan siinä määrin sairaita, että paahtoleipään kuoltaisiin.

Lisään nyt vielä vaikka en ravitsemustieteilijä olekaan, että uskoakseni siinä paahtoleivässä nyt ei sitä sokeria niin ylenpalttisesti ole.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
Olin kirjoittamassa jotain asiallista, mutta sitten päähän jumahti typerä lause, joka sai alkuunsa tuosta Moraalinvartijan asiallisesta vastauksesta.

- Palstalainen päätti päivänsä paahtoleivällä. :ashamed:

Sori, kyllä minä söisin paahtoleipää vatsataudissakin, jos vain suinkin sellaista tekisi mieli. Ei varmaan ravitsemustieteellinen saatika lääketieteellinen fakta, mutta uskon kuitenkin, että jos jotain tekee oikeasti mieli rankan vatsataudin jälkeen, ei sen syöminen voi olla niin pahasta.

Joskus lapsena muistan, että ensimmäinen syötävä, joka rankan vatsataudin jälkeen pysyi sisällä oli savusilakat. Äiti niitä empien minulle antoi, mutta siitä sitten alkoi toipuminen.

Se Rainbown mustikkakeitto onkin aika esanssista. Valion on parasta.

Mutta menipä itsellä sitten taas pitemmäksi aikaa maku koko ruisleipään, kun söin sitä edellisenä iltana ja lauantai aamuyöstä ykäsin leivät pellolle. Olen aina ollut tämmöinen, että mitä ruokia olen ed. päivänä ennen mahatautia syönyt, niitä ei sitten tee mieli enää ollenkaan tai vasta pitemmän ajan kuluttua.
Ei liene mitenkään harvinaista.
Opittu ruokainho

Itse uskon, että mitä vaan voi syödä, mitä mieli tekee vatsataudissakin. On se sitten häränpihvi tahikka näkkäriruutu kera laihan teen :)

Jostain syystä itse syön toipumisvaiheessa (silloin aniharvoin kun kyseistä tautia sairastan) mieluummin suolaista kuin makeaa.

Lastenlääkärit usein suosittelevat mahataudista toipuville sipsejä tai suolakeksejä koska oksentelu ja ripuli hukkaavat elimistöstä suoloja ja noista niitä saa hyvin lisää plus että lapset yleensä syövät niitä mielellään. Kovin runsassokerinen juoma voi lisätä ripulointia, laimea mehu toimii paremmin.

Perinteisestihän on suositeltu vaaleaa muutaman päivän vanhaa leipää mahataudin päätteeksi syödä.

Nykyään suositellaan taas perinteistä kauralimaa eli löysää siivilöityä kaurapuuroa.

Yhteistyössä