Onko muita kokkolassa hoidoissa??

Olen itse kokkolassa aloittamassa järeämpiä hoitoja, suunnittelukäynti on viikon päästä ja olisi kiva kuulla miten muilla on asiat edennyt...ilmeisesti paikkakohtasia eroja on melko paljon, joten siksi juuri kiinoistasi kokkolan julkisen kokemukset...

Ja onko kokkolassa yksityistä klinikkaa joka tekee lapsettomuushoitoja?

Toivottavasti löytyisi muitakin kokkolan asiakkaita!
 
Hei Tähtisilmä 79 !

Minä myös tavallaan hoidossa Kokkolassa, mutta meillä on K-PKS:n maksusitoumus Oulun väestöliittoon joka onkin lähin yksityinen joka näitä järeämpiä hoitoja tekee. Käyn kaikki ultrat siis tuolla keskussairaalassa ja itse siirto tapahtuu Oulussa. Ja tietenkin käyn sairaalassa endometrioosipolilla säännöllisesti. Onko teillä löydetty syytä jonka takia luomuna ei lapsia siunaannu?
Jono tilanteesta en osaa sanoa mitään, mutta uskoisin että hoitotakuun sisällä pääsisit aloittamaan. Oletko jo käynyt alkututkimuksissa? Entä kuka sinulla on hoitava lääkäri? Minulla ultraavana lääkärinä on ollut Sakari Telimaa joka on oikein pätevän oloinen. Hän minulla aikanaa diagnosoi tämän endon ja on siihen ilmeisesti jonkin verran erikoistunut. Ultra-ajat on minulle aina Oulusta sanottu ja olen soittanut Kokkolaan ja aina on onnistunut kun ultraan on pitänyt päästä.
Meillä vuorossa seuraavaksi PAS jota päästään tekemään vasta toukokuun alkupäivinä. Ensi viikolla menen tuonne keskussairaalaan leikkaukseen ja siitä toivuttua päästään vihdoin tositoimiin!
Tsemppiä teille tuleville taipaleille!
 
Kiitos paljon Haave vastauksesta...

Minulla myös lääkärinä Telimaan Sakari ja todellakin hyvä ja mukava lääkäri...meille on kaikki tutkimukset tehty ja olen clomhexaleja syönyt tupla annoksella, mutta niillä ei tulosta saatu aikaseksi joten ensi viikolla suunnittelukäynti jossa selviää jatko sitten...

Niin ja mitään selkeää syytä ei ole meillä, joten selittämättömiä ollaan...

Oletteko itse halunnut väestöliitolle hoitoon vai miksi sinulle tehdään hoidot siellä eikä Kokkolassa? Vai eikö ne kokkolassa tee ollenkaan järeämpiä toimenpiteitä...onko meilläkin edessä siirto sitten ouluun... :eek:

Hirvittää jo valmiiks kauanko tässä saa rueta odotteleen ennen ku mitään loppujen lopuks tapahtuu se Telimaakin tuntuu olevan niin monessa paikassa töitä tekemässä, että hirvittää se ajan saanti...

Jos olis yksityinen lähempänä niin menisin kyllä heti sinne...

Tsemppiä sinulle myös! =)
 
Hei!

En tavallaan pyytänyt sitä maksusitoumusta sinne Ouluun vaan sain sen tavallaan vahingossa. Jos en väärässä ole niin julkisen puolen hoidot tehdään yhteistyössä OYS:sin kanssa... Eli joutuisit Ouluun kuitenkin. Olen saanut maksusitoumuksen jo viime vuoden alussa, mutta yksi IVF ollaan keretty tehdä ja siitä siis tuoresiirto josta nega.
Minulla tuo endo on niin ärhäkkä, että se oli levinnyt suolistoon ja sitä on nyt kohta puoli toista vuotta korjattu kolmessa eri leikkauksessa.... Ensi viikon leikkaus on toivottavasti viimeinen. Eli yhdessä välissä ei annettu enää toivoa että tuo suolisto saataisiin kuntoon ja soitin endopolini lääkärille (Jari Johansson) ja pyysin josko voisimme siirtyä hoitoon tuonne väestöliittoon. (Silloin Oys:sissa oli ne n. 6kk jonot.) Olimme miehen kanssa puhuneet että nipistäisimme rahat jostain ja menisimme yksityiselle sillä minulla toisiaan leikkauksista huolimatta tuo endo rehottaa niin pahasti ettei aikaa kamalasti ollut hukattavaksi. Arvaa vaan kun yllätyin, kotiin tuli kirje jossa maksusitoumus oli myönnetty K-PKS:n kautta ja hoidot meille polimaksujen hinnalla! Palvelu on VL:ssä ollut loistavaa, ei tarvi juuri jonotella ja pääsee hoitoihin oman kierron ja tarpeen mukaan. Ja tietenkin Kela maksaan matkakorvaukset Ouluun sillä Oulussa ne lähimmät hoidot tehdään ja Kelalle se on sama tehdäänkö ne Oys:ssa tai VL:ssa. Ja koska ultrat tehdään Kokkolassa, tarvii olla töistä pois vain muutaman päivän. Eli punktiosta siirtoon kai yleensä saa saikkua ja se on n. kolme päivää.
Meillä se tuoresiirto oli elokuussa ja nyt vasta toukokuussa päästään PAS:iin... Kyllä tässä on mun kärsivällisyyttä koeteltu, mutta vihdoin näkyy toivon pilkahdus...
 
Niin se piti vielä sanomani, että Sakari Telimaa haluaa yleensä ultrata IVF potilaat ennen varsinaisen työpäivän alkua, eli varaudu aikaisiin aikoihin. Itsellä ajat oli siinä klo 7.30, mikä sopi mulla oikein hyvin, meillä on töissä liukuva työaika niin ei tarttenu ikään selvitellä töissä missä oli käynyt...
Valitettavasti uskoisin niin että päädyt Ouluun joka tapauksessa, mutta itse huomasin että se ei ole matka eikä mikään kun sitä vauvaa niin toivoo...
 
Tuohan valasi jo paljon, kiitos kovasti!

Nyt mäkin toivon sitte todella että pääsisin väestöliittoon :)

En tiennyt että kela korvaa matkatkin, oiskohan se korvannu matkat tonne kokkolaankin ultriin missä olen jonku kerran jo hypännyt Clomhexali ultrien takia ja mullakin on tosiaan aika ollut kanssa noin aikasin, joten se ei kyllä ole haitannut...itselläni on n. 45 minsan matka sinne kokkolaan, joten aikasia aamuja on ollut...ja samoten liukuva työaika joten senkin puolesta on kaikki mennyt sutjakkaasti, ylitöitäni olen noihin tarvittaessa käyttänyt...

En tiedä saisiko noihin käynteihin lääkäriltä lapun, jotta ei menis työtunteja...

Mut joo tuo oli kyllä ihan uutta mulle, että Oulussa kuite hoidot tehdään...tonko olisisvat kertoneet aiemmin niin olisin ehkä voinut jo aiemmin mennä väestöliittoon...noh katotaan mitä ne mulle ens viikolla sanoo, jos on hirveetä jonotusta niin eikai se auta ku mennä sinne väestöliittoon ja rahat tiskiin tai sitten jos kävis noin hyvä tuuri kun sulla, jotta saisin sinne maksusitoumuksen....

Miehen puolesta just toivoin että kaikki tehtäs kokkolassa kun silloin se pystyy näytteen ottaan kotona ja just tunnin sisällä keretään labraan (kerran on viety ja hoitu niin hienosti) mutta sitte nyt se joutuu sen tekeen oulussa ja ei tule kyllä ilahtumaan asiasta...noh sen se vaatii....ne pääsee pelkällä "hyvänolon tunteella" kaikesta toisin ku me ollaan ronkittavana heti urakalla...joten ei luulis olevan paljon vaadittu, vaikka ite ku ajattelen siihen osaan itteni niin kova paikka olis kyllä mullekkin mennä johonki koppiin ja kaikki tietää mitä sää teet ja odottaa ulkopuolella...

Teillä on tietysti hieman eri tilanne kun on selke syy ja siksikin ehkä saitte sen lähetteen kun ei parane hulluna odotella...musta vaan tuntuu että meitä kyllä odotutetaan, kun uskovat että kyllä me se kotona saadaan aikaseksi...noh nyt on 2,5 vuotta odotettu ja kuitenkin olen jo kolmekymmentä niin pitää sit rueta lyömään nyrkkiä pöytään ärkele !!!

Toivotaan että kaikki menee meillä hyvin ja saatas tulosta pikaseen aikaseksi!!!

Oli kyllä tosi kiva kuulla miten hommat etenee, joten suuri kiitos sinulle.... =)

Ja kaikki tieto ja kokemus otetaan ilolla vastaan!!!
 
Osaatko Haave vielä sitä kertoa, että jos meille tehäänkin aluksi muutama inssi niin tekevätkö ne kokkolassa niitäkään?? Meillä miehen tavara niin priimaa, jotta clomhexal + kotiyritys vastaa melkeen inssiä, joten siksi ei välttämättä sitä kovin kannate tehä...

Mut onko sulla kokemusta tästä asiata?

Kiitos taasen =)
 
Hei!

Julkiselle tehdyt matkat korvataan aina ja niissä on puolen vuoden hakuaika matkapäivästä. Eli lokakuun 2008 matkat kerkeää vielä hakea jos pistää töpinäksi. Julkista kulkuneuvoahan ne suosii, mutta täällä meidän alueella tuo julkinen on aika mahdoton ajatus, eli omalla autolla yleensä korvataan. Eli kun sulle on varmaan tullut lasku siitä polikäynnistä niin otat niistä kopiot ja tulostat kelan sivuilta hakemuksen ja laitat sinne menemään. Mulla on matkakatto tullut joka vuosi täyteen joten sen jälkeen olen saanut joka kilometristä rahat itselle.
Jos päädytte IVF:n niin miehen on tultava sun mukaan sitten punktiopäivänä, tietenkin tekemään oman (suuren) osansa, mutta koska punktiota varten saat aika kovat lääkkeet niin et voi missään nimessä ajaa kotiin ja varmaan ei ole suotavaa julkisellakaan (junalla) mennä yksin. Siitä yleensä parin päivän päästä on alkion siirto jolloin ei saa mitään mömmöjä (minä en ainakaan saanut, enkä olisi tarvinutkaan) mutta on se kiva jos oma rakas on mukana siellä siirrossa. :heart:
Inssistä mulla ei mitään kokemusta sillä mulle sanottiin heti että IVF ainut mahdollisuus. Mutta uskoisin että joudut silti Ouluun sillä kai siihen tarvitaan saman tyylinen katetri jolla ne siittiöt laitetaan liikkeelle kuin millä IVF:ssä alkio siirretään. Mutta tämä kaikki selviää jo vaikka Naistenpolille soittamalla, siitä osastonsihteeri siirtää sun puhelun sairaanhoitajalle joka osaa varmasti kertoa mitä hoitoja Kokkolassa tehdään jos ylipäänsä tehdään mitään ja kai sillä hoitajalla on jokin arvio jonojen pituudesta. Niin sitten kun miehen kanssa menette sinne suunnittelukäynnille, olette ehtineet punnita kaikki vaihtoehdot mielessä, jonotatteko julkiselle vai menettekö yksityiselle. Ja kannattaahan sitäkin miettiä että inssi vai IVF, mutta kyllä se lääkäri varmaan sen miettii valmiiksi ja jos inssiä ehdottaa niin osaa varmasti perustella miksi inssiin eikä suoaan IVF:ään. Ja kannattaa ilman muuta kysyä maksusitoumusta, varsinkin jos jono on lähteissä jo yli sen hoitotakuun (6 kk)! Monestihan ne siirtää yksityiselle sitten kun hoitotakuu ei toteudu.
Ja se tuli mieleen, että jos IVF jonot on kovin pitkät niin voisiko teille tehdä odotusaikana vaikka inssin tai pari, jos teillä ei ole varsinaista ongelmaa (ei vikaa siittiöissä, ei putket tukossa eikä muutakaan vikaa) eihän sitä tiedä, ette varmasti olisi ainoita jotka plussaavat IVF:n jonotuslistalla!
Olisi todella mukava kirjoitella kokemuksista muutenkin, tulehan sitten kertomaan kun teidän hoitosuunnitelma ja aikataulu tarkentuu, eihän sitä tiedä jos vaikka päästäisiin piinistelemään yhdessä tai peräti treffata K-PKS:n kanttiinissa tai VL:n odotusaulassa... ;)
 
Jahas kaikkea sitä oppii jotenkin en ole ajatellutkaan että matkakorvausta voisi saada, mut nyt sitten äkkii vetoomukset menemään... =) meneehän tätä rahaa muutenki niin ihan kivahan se on edes jotain saada takaskin...

Olen niin lunkisti tähän asti ollut ja odottanut sitä suunnittelukäyntiä, mutta nytkun se on jo näin lähellä niin rupeen selkeesti panikoimaan asian kanssa...noh onneks lähtään mökkeilemään viikonlopuksi niin toivottavasti saa ajatukset välillä johki muuallekkin...

Silloin viimeksi kun menin ultraan itteeni Telimaalle niin se hoitaja kysyi multa että sinulle tehtiin se pakastetun alkion siirto?! Minä vaan paniikissa että ei ei, kyl ihan normi ultra vain...eli sen perusteella ne jotaki kokkolassakin tekee, mut olisko sitten ihan satunnaisesti...ei kehtaa enään soittaa ja kysellä ku niin lähellä toi aika...

Pitänee yrittää kinuta maksusitoumusta VL:ään jos Ouluun siirto on edessä anyway, mut pitänee yrittää nyt asennoitua pahimpaa, jotta en ihan masennu sitten kun tuomion kuulen...

Itekkin olen sitä miettinyt että jos odotusaika IVFään on sen 6kk tai enemmän niin toivottavasti tekevät jonku inssin edes ennen sitä....plaah, kyllä tässä pää hajuaa ku näitä miettii...ja mieskin varmaan kohta on niin täynnä tätä kaikkea =)

Mulle tuli muuten kirje eilen että olivat aikastaneet sitä mun aikaa...sama päivä kylläkin mutta pari tuntia aikasemmin...syynä oli lääkäritilanne/kiireet, joten lupaavaa oli jo tuo jatkon suhteen...ärkele että niitä lääkäreitä ei voi olla tarpeeks että tapahtus tää touhu...mutta onneks kuitenki päivä säily samana sitte olisin kyllä kilahtanu, jos se olis peruttu tai jotain...

Tsemppiä sinullekkin leikkaukseen...meillä on jännä viikko tiedossa!

Ja tulehan sinäkin sitten kertomaan miten leikkaus meni etc...ja eihän sitä tiedä vaikka vielä törmätäänkin jossakin vaiheessa...

Mukavaa viikonloppua! =)
 
Onkos Haaveella leikkaus onnellisesti ohitse? Toivottavasti kaikki meni hienosti ja pääsette etenemään asian suhteen :heart:

Itsellä suunnittelukäynti Telimaan kanssa ohitte ja nyt on clomit ja puregonit kehissä...eli suoraan mentiin IVFään niinkuin epäilinkin, ei ole järkeä kuluttaa aikaa ja rahaa niihin insseihin...kolmen viikon sisällä pitäis tulla tieto IVFän ajankohdasta, mutta menee varmasti loppu kesään/alku syksyyn...mutta ei se mua silleesti haittaa kun kuitenkin anto kunnon dropit tähän odotus ajalle, jotta on mahdollisuus onnistua vielä tänäkin aikana...nytkin Telimaa ultraa mua pari kertaa kierron aikana, joten näkee miten piikit etc. tehoaa, joten hienosti rupes kaikki rullaan ja kummasti piristi mieltä =) se on aivan huippu kyllä se Telimaa, onneks saatiin sellainen lääkäri...

Ja tosiaan ite punktio ja alkion siirto tehdään Oulussa, onneksi kuulin siitä jo sinulta niin olin kerennyt valmistautua asiaan ja ei tullut shokkina...eipä sekään enää haittaa mitään ja mieskin otti sen niin hyvin, että ei kuulemma sitä haittaa ollenkaan..lähinnä sitä pelkäsin mitä se sanoo, mutta kaikki siltäkin osin kunnossa...

Kyllä nyt kevät ja elämä taas hymyilee pelotavasti...ei passais saada tämmöstä hyvän olon tunnetta päälle, ku kohta tullaan taas kuite ryminällä alas...

Mukavaa viikonloppua ja tulehan kertoon mitäs sinne?!

Tietysti muutkin halukkaat voi vapaasti tulla keskustelemaan =)
 
No moi Tähtisilmä!

Täällä leikkaus onnellisesti ohi ja kaikki meni hyvin! En voi vieläkään uskoa että tämä on vihdoin ohi ja pääsen keskittymään elämässä muihin asioihin!
Hyvä että te pääsitte asioissa eteenpäin ja teillä on pieniä mahiksia onnistua tässä odotusaikana... Eihän sitä koskaan tiedä...
Mutta sen verran on vielä heikko olo että täytyy päästä maate, tulen jatkamaan myöhemmin. Olisi mukavaa jos kävisit kertomassa kuulumisia tulevaisuudessakin.
 
Sabis
Morjensta😀 Onkohan täällä mitään eloa enää? Ois kiva kuulla lisää tuoreita kokemuksia aiheesta. Meillä ois luultavasti kans hoidot alkamassa tai niihin ainakin pyritään.
 

Yhteistyössä