Onko muita jotka kokevat epäonnistuneensa jos/kun eivät saa painoaan alas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rumuus on sairaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rumuus on sairaus

Vieras
Minä olen jo reilusti yli kolmenkymmenen ja lapsetkin on kohta koulussa. Harmittaa kun en saa painoani alaspäin. Käytän L-kokoisia vaatteita (koko 42) ja tuntuu, että vaikka treenaan kovaa ja pyrin syömään terveellisesti, en vain saa painoani alas... Tunnen itseni erittäin epäonnistuneeksi. Minulla ei ole enää mitään syytä olla pyöreä - raskaudet ovat jo kaukana, pääsen liikkumaan aina kun haluan, osaan syödä terveellisesti ja minulla on varaa syödä paljon vihanneksia. Käytän myös tarvittaessa proteiinijuomia yms.
Tuo HS:n juttu Rumuudesta uutena elintasosairautena on kyllä osuva, minä ainakin olen itseeni tyytymätön. Mitään leikkauksia tai botoxia en lähtisi kokeilemaan, koska laihdutuksen tulee onnistua ihan liikunnan ja ruokavalion seurauksena. En nyt ole sentään mitään traineria itselleni palkkaamaan tms, mutta harmittaa kun sellaisen mukavan M-koon saavuttaminen tuntuu aivan mahdottomalta. Minulla menee todella paljon energiaa tähän asiaan ja sen vuoksi tämä onkin niin uuvuttavaa... Kadehdin niitä naisia, jotka ovat luonnostaan hoikkia tai eivät tunne suurta vetoa herkkuihin ja houkutuksiin.
Ja taas teitä XXL-kokoisia katselen miettien, että olettekohan sinut itsenne kanssa... tiedän, että joidenkin paino aiheutuu sairauksista tai elämäntilanteesta eli en nyt tuomitse teitä (minusta isompia), mutta mietin, että oletteko tyytyväisiä vaiko vielä tyytymättömämpiä kuin minä...

jätäppä herkut 2 kuukaudeksi kokonaan pois, kokonaan! jogurttia ym myöten. vaan tummaa leipää, rahkaa ym. kyllä se paino tippuu. itse vuosia taistelin kilojani vastaan, nyt 20 kiloa hoikempana :)

Kaikkein helpointa on, kun vaan hyväksyy sen, ettei voi eikä pidä (!) näyttää enää parikymppiseltä. L tai 42 on ihan normaali koko.
Niin, no vaihtoehtona on ressata siitä loppuelämä. Onko sen arvoista? Ei mun mielestä.

Kyllähän tuossa nyt jokin mättää, jos kerran syöt terveellisesti ja treenaat kovaa. Mitä sinulle tuo kovaa treenaaminen tarkoittaa ja miten syöt? En sano sinun olevan tällainen, mutta tunnen useamman ylipainoisen, jotka kertovat tekevänsä noin, mutta eivät silti laihdu. Todellisuudessa se treenaaminen on sitä, että tehdään pari kertaa viikossa kävelylenkki tai käydään salilla vartin verran veivaamassa jossain laitteessa ja sitten venyttelemään ja lehteä selaamaan... Syömisessä sama juttu. Eli kuitenkin syödään liian suuria annoksia kulutukseen nähden , vedetään purkkitolkulla maitorahkaa(kun niin on neuvottu jossain fitness-lehdessä tekemään), syödään 6 palaa ruisleipää päivässä kun se on niin terveellistä yms yms.

Ei hyvää päivää. Se, että on ylipainoonen ei tarkoota sitä, että ihminen on ruma. No joidenkin mielestä on ruma, mutta se on niitten päänsärky.

Mä olisin tyytyväänen jos olisin kokoa L. Ny en todellakaa oo tuota kokoa, mutta en silti jaksa stressata asiaa. Enkä silti pidä itteäni rumana. En oikeen tiä pitääskö itkiä vai nauraa nykypäivän touhulle ku pientäki ylipainoa pidetään maailmanloppuna. Joo ei se oo terveellistä, mutta asian kans pystyy elämään eikä kaikki ylipainooset todellakaa oo soffalla makaavia lössykköjä.

[QUOTE="vieras";28680390]Kyllähän tuossa nyt jokin mättää, jos kerran syöt terveellisesti ja treenaat kovaa. Mitä sinulle tuo kovaa treenaaminen tarkoittaa ja miten syöt? En sano sinun olevan tällainen, mutta tunnen useamman ylipainoisen, jotka kertovat tekevänsä noin, mutta eivät silti laihdu. Todellisuudessa se treenaaminen on sitä, että tehdään pari kertaa viikossa kävelylenkki tai käydään salilla vartin verran veivaamassa jossain laitteessa ja sitten venyttelemään ja lehteä selaamaan... Syömisessä sama juttu. Eli kuitenkin syödään liian suuria annoksia kulutukseen nähden , vedetään purkkitolkulla maitorahkaa(kun niin on neuvottu jossain fitness-lehdessä tekemään), syödään 6 palaa ruisleipää päivässä kun se on niin terveellistä yms yms.[/QUOTE]

Olen syönyt Fit Farmin dieetin mukaan (hieman mukaillen tosin) ja viikonloput on olleet vapaan syömisen aikaa. Treenaan 2-4 kertaa viikossa (lenkkiä, punttisalia jne). Muistan laihduttaneeni parikymppisenä kymmenisen kiloa 6-8 kk:ssa ja se kävi todella helposti. Onko siis aineenvaihdunta muuttunut jo niin paljon vai syökö sitä nyt vaan niin paljon??

Olen syönyt Fit Farmin dieetin mukaan (hieman mukaillen tosin) ja viikonloput on olleet vapaan syömisen aikaa. Treenaan 2-4 kertaa viikossa (lenkkiä, punttisalia jne). Muistan laihduttaneeni parikymppisenä kymmenisen kiloa 6-8 kk:ssa ja se kävi todella helposti. Onko siis aineenvaihdunta muuttunut jo niin paljon vai syökö sitä nyt vaan niin paljon??

No se pari päivää viikossa "vapaata syömistä" riittää torpedoimaan loppuviikon saavutukset. Kun ikää tulee lisää, aineenvaihdunta muuttuu ja painon pudottaminen ei tapahdukaan niin nopeasti+kilot tulevat vauhdilla takaisin jos ei ole tarkkana. Saatat syödä liikaa kulutukseen nähden. Tuon dieetin ruokamäärät on varmaankin tarkkaan laskettu huomioiden myös se treeniohjelma. Jos et noudata tarkasti, se ei ehkä toimikaan.

Muistan laihduttaneeni parikymppisenä kymmenisen kiloa 6-8 kk:ssa ja se kävi todella helposti. Onko siis aineenvaihdunta muuttunut jo niin paljon vai syökö sitä nyt vaan niin paljon??

Syöt paljon. Itsekin olen päälle kolmikymppinen ja vajaan kymmenen kilon laihduttaminen onnistui muutamassa viikossa (ok, pari kiloa oli varmasti pelkkää nestettä) kun vain päätin laihduttaa. Mutta se oikeasti vaati sitä että söin vähän ja liikuin paljon. Joojoo, epäterveellistä jne. mutta itse en vain jaksa pudottaa puolta kiloa kuukaudessa, ei riitä kärsivällisyys kun mitään näkyvää ei tapahdu. Mieluummin sitten rajummin aluksi ja sitten kun tulee hyvä mieli siitä että jotkut tietyt vaatteet mahtuvat päälle, voi vähän hellittää.

Mutta jos laittaisin laihdutusruokavalioni tänne niin mammat olisivat kaksoisleuat hytkyen huutamassa että eihän tuolla voi kukaan elää. Ja siis söin ihan samoja ruokia kuin muulloinkin (syön periaatteessa ihan terveellisesti, vain liikaa herkkuja lisäksi), vähensin vain määrää ja jätin ne herkkupäivät pois.

On tämä yhtä taistelua. Kaksi vuotta sitten laihduin 14 kg ja olin jo koossa 38, mutta sitten annoin olla ja aloin syödä herkkuja. Todella vaikeaa oli saada nuo kilot pois eli aikaa 14 kilon pudottamiseen meni 8kk ja näin nälkääkin, kun ei voinut syödä ja liikuin. Sitten vain liikunta väheni ja söin joka viikonloppu sipsipussin ja karkkipussin ja leipää ja jogutteja söin entiseen tahtiin. Puolessa vuodessa paino nousi 10 kg. Harmitti todella. Nyt taistelen taas kiloja vastaan ja tarkoitus on saada 38 vaatteet mahtumaan. Nyt koko on 40-42. Laihdutus ja laihana pysyminen voi olla elämän pituinen taistelu. Onneksi sipsit nykyisin ällöttää enkä karkkiakaan saata syödä kuin pienen pussillisen. Leipä ja jogurtit on herkkua, mutta niistä yritän pidättäytyä kokonaan.

Kyllä olen sitä mieltä, että kilot rumentaa. Selvähän se on, että ihrakasa leuan alla ja lölleröt vyötäröllä on rumat. Kun poskilla on ylimääräistä niin silmät ja suu näyttää pieniltä. Vaatteita ei meinaa löytää ja kroppa näyttää rumalta.

Laihduit aiemmin 10 kg 6-8 kk:ssa, eihän se ole nopeaa vauhtia. Itse noudatin aiemmin silloisen Painonvartijoiden pisteitä, kg lähti viikossa. Huomasin sen avulla, että syömäni ruoka oli ihan ok, mutta jätin vain ylimääräiset herkut pois ja se oli siinä.

[QUOTE="hmm";28680510]Heh, et tietenkään laihdu jos syöt kaikki viikonloput ihan mitä sattuu :)[/QUOTE]

Niinpä. Jos arkipäivinä sulla tulee vaikka yhteensä 2000 kalorin vaje syömiseen, mutta viikonloppuna vetäisin normaalit ateriat ja herkut päälle niin helposti tulee syötyä sen verran, että tuo 2000 kalorin vaje täyttyy ja paino ei liikahda minnekään.

Rehellisesti sanottuna pidän lihavia ihmisiä vähän tyhminä. Varsinkin niitä, jotka "yrittävät laihduttaa". Laihduttaminen ja normaalipainossa pysyminen on ihan perusjuttuja, eikä mitään rakettitiedettä. Jotkut vaan on liian laiskoja ja tykkäävät keksiä tekosyitä.

[QUOTE="vieras";28680562]Rehellisesti sanottuna pidän lihavia ihmisiä vähän tyhminä. Varsinkin niitä, jotka "yrittävät laihduttaa". Laihduttaminen ja normaalipainossa pysyminen on ihan perusjuttuja, eikä mitään rakettitiedettä. Jotkut vaan on liian laiskoja ja tykkäävät keksiä tekosyitä.[/QUOTE]

Ja höpö höpö.

[QUOTE="vieras";28680438]Syöt paljon. Itsekin olen päälle kolmikymppinen ja vajaan kymmenen kilon laihduttaminen onnistui muutamassa viikossa (ok, pari kiloa oli varmasti pelkkää nestettä) kun vain päätin laihduttaa. .[/QUOTE]

Kymmenen kiloa on yhtä kuin 70000kcal. Siitä kun lasket paljonko pitää olla miinuksella päivää kohden että "parissa viikossa tippuu vajaa kymmenen kiloo"..

Itse kamppailen normaalipainon sisällä, haluan päästä vahoihin vaatteisiini takaisin.

Ja tätä olen tehnyt nyt kaaauan, varmaan lähemmäs 5 vuotta. Ja vasta nyt kun minulla on hyvä parisuhde, ja itsetunto on ainakin melkein hyvä (en siis vihaa itseäni ja pidä itseäni maailman rumimpana ihmisenä, vaan olen ihan OK, taviksen näköinen), niin paino on alkanut nätisti laskemaan.

Pahimmillaan painoa oli 62-63 kiloa, ja pelkästään p*skasta parisuhteesta lähteminen poisti pari kiloa, ja nyt ihanan uuden miehen tsempatessa (ei painosta, on sitä mieltä ettei ole tarvetta laihtua, mutta antaa minun tehdä niin kuin itse haluan) on lähtenyt vielä muutamia kiloja ihan tän kevään ja kesän aikana :) Enää ei pitäisi olla ku 2-4 kiloa, niin alkais vaatteet taas mahtumaan päälle, ihanaa!

Mutta, tarkoitin vain että jos olet valmiiksi epätoivoinen, masentunut ja vihaat ulkonäköäsi, niin se on paljon vaikeampaa laihtua kuin jos olisit onnellinen ja tyytyväinen itsesi kanssa.

[QUOTE="vieras";28680562]Rehellisesti sanottuna pidän lihavia ihmisiä vähän tyhminä. Varsinkin niitä, jotka "yrittävät laihduttaa". Laihduttaminen ja normaalipainossa pysyminen on ihan perusjuttuja, eikä mitään rakettitiedettä. Jotkut vaan on liian laiskoja ja tykkäävät keksiä tekosyitä.[/QUOTE]

Heh, no ei lihavat varmaan ole tyhmiä, eiköhän kaikki osaa noudattaa ruokaohjeita ja treenejä. Kyse on mieliteoista, viitseliäisyydestä, aineenvaihdunnasta, tarpeeksi hyvästä yöunesta, kylläisyysmekanismista, yksilöllisistä tekijöistä... uskon, että jos olet aikuisiällä ollut lihava "kroppasi" muistaa sen ja pyrkii tuohon rasvamäärään (ja vielä yli) keinolla millä hyvänsä.

Mitä ns hoikemmasta lähtökohdasta alottaa laihdutuksen sen vaikeempaa ja hitaampaa se on. Itse painoin 103 kiloa ja pituutta vaivaiset 161 cm ja ekat 12-13 kiloa lähti alle puolessa vuodessa pienillä ruokavalion muutoksilla, mutta sitten se ei enää riittänytkään. Annoskoot piti tarkastaa uudelleen ja myös jättää niitä mättöpäiviä vähemmälle. Nyt tippunut 19 kiloa ja matkaa on vielä hurjasti, mutta etenee puolen kilon viikko vauhtia kuitenkin. Itse en ole edes vielä kokoa L vaan ehkäpä se XXL nyt kokona entisen XXXL tilalla. Edelleen on itselläni kerran viikossa päivä jolloin voin vähän herkutella TAI ottaa alkoholia. Kumpiakin ei voi tehdä saman viikon aikana ja ei ole onneksi laihtuminen pysähtynyt. Muista syödä säännöllisesti ettei tule jatkuvasti 6-8 tunnin taukoja syömisessä, ateriarytmikin on tärkeää ja sen monet laihduttajat unohtaa ja paastotaan 8-10 tuntia kun se on oikeasti väärä tapa puottaa painoaan. Zemppiä sulle, kyllä sä onnistut :)

Kyse ei ole niinkään tyhmyydestä kuin laiskuudesta. Täältäkin saa lukea päivittäin, kuinka "en syö paljon mitään ja silti paino ei vaan putoa". Tämä on tietysti ihan silkkaa paskaa. Sellaista elimistöä ei ole kenelläkään, joka tekee energiaa tyhjästä (vaikka energiankulutus jonkin verran eri ihmisillä vaihteleekin).

[QUOTE="vieras";28680845]Kymmenen kiloa on yhtä kuin 70000kcal. Siitä kun lasket paljonko pitää olla miinuksella päivää kohden että "parissa viikossa tippuu vajaa kymmenen kiloo"..[/QUOTE]

No ei minun sitä tarvitse laskea, riittää kun lasken ne pudonneet kilot. :)

[QUOTE="vieras";28682842]No ei minun sitä tarvitse laskea, riittää kun lasken ne pudonneet kilot. :)[/QUOTE]

:laugh: Jos kahdessa viikossa pudottaa kymmenen kiloa, on päiväkulutuksen oltava noin 5000kcal... :D Normaalin kulutuksen päälle on siis esim. juostava n. 60km. Ja siis joka ikinen päivä. :laugh:

Hankkiudu raskaaksi, sillä laihtuu. :) Ite synnytin pari viikkoa sitten ja painan nyt 3,5 kiloa vähempi kuin ennen raskautta. Noudatin ruokavaliohoitoa raskausdiabeteksen kurissa pitämiseksi, sitten kävikin niin että kaikesta huolimatta tyttö kasvoi 4kiloiseksi ja minä laihduin..

Toisin sanoen kaikki ihmiset on tyhmiä. :D Samoja selittelykeinoja ihminen käyttää vaikka tupakoinnin, liikunnan puutteen tms. suhteen. Jokainen ihminen on laiska/saamaton/heikko jossain asiassa.

Yhteistyössä