Onko muita, jotka eivät voi sietää maustamattomia jogurtteja ja muita täysin sokerittomia juttuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Minä myönnän olevani sokeriholisti, olen yrittänyt joskus syödä noita maustamattomia jogurtteja, mutta ne on jotain ihan kamalaa. Ilman sokeroitua itsetehtyä hilloa en pysty noita syömään.
En ole koskaan ollut mikään happaman ystävä.

Tuoreita marjoja kyllä syön, paitsi en punaisia viinimarjoja enkä oikeastaan mustiakaan, mutta pakkasesta otettuna ne ei ole hyviä, kuin jossain kiisseleissä tai rahkoissa, joissa on sokeria.

Niin vähemmän sokeria on kuin kaupan sokeroiduissa jugurteissa. Oletko koskaan nähnyt montako sokeripalaa jugurttipikari sisältää. Joten hyvillä mielin voi syödä maustamatonta hillon tai hunajan kera...

Minä oon totuttanut itseni niihin, väkisin.

Mutta joo, on niissä paljon vähemmän sokeria kuin kaupan makeissa jogurteissa, vaikka laittaisitkin joukkoon tyyliin sokeria ja marjoja :)

Mulle oli "järkytys" (aiheen vierestä, sori) että jopa suklaavanukkaissa on usein huomattavasti vähemmän sokeria kuin kaupan hedelmä- ja marjajogurteissa.

Maustamattomissa on paljon eroja. Itse ja lapset kanssa tykataan kreikkalaisesta ja turkkilaisesta jogurtista taysrasvaisena. Kaytetaan paljon ruuan kanssa myoskin ja esim myslin kanssa, tosin silloin sekaan vahan hunajaa, mutta sen maaran voi itse saadella.

Mulla nyt on sen verran oudot makutottumukset, että se maustamaton jukurtti on siltäänsäkin ihan hyvää. Laitan kuitenkin siihen pellavansiemenrouhetta tai joskus vaihtoehtoisesti ruisleseitä joukkoon. Jos oikein haluan herkutella, niin pilkon mukaan jotain marjoja tai hedelmiä.

Minusta tuo lesekin aika hyvin häivyttää sitä hapanta makua, ja pellavansiemenrouhe erityisesti. Silti, ei kai se hunaja tai vaikka rehellinen sokeritilkkakaan ole niin paha, kuin ne kaupan jogurttien sokerimäärät.

Ai niin, katsoin muuten ihan huvikseni äsken kauppareissulla jukurttien kalorimääriä, ja huomasin, että muuan rasvaton marjajukurtti oli makeutettu aspartaamilla ja asesulfaami K:lla. Eihän siinä kaloreita ollut enempää kuin maustamattomassa, mutta...

Mieluummin kuitenkin ilman niitä.

Noita rasvattomia jogurtteja en syö ollenkaan, juurikin tuon aspartaamin vuoksi, siitä saa vain vatsapuruja ja päänsäryn. Turkkilaista jogurttia pystyn syömään omatekoisen hilloin kanssa ja myslinä käytän muromysliä, joka ei ole kenties se paras mahdollinen, mutta nuo muut myslit mitä Suomessa myydään on ihan liian jauhoisia ja pahoja. Tallinnassa söin hyvää mysliä, ei ollut yhtään jauhoista, siinä oli jotain siemeniäkin joukossa.

Minä taas oikein erityisesti pidän siitä happamasta mausta, syön maustamatonta jogurttia melkein joka aamu pakastemarjojen kanssa. Sokeroituja tai muuten makeutettuja versioita taas ei pysty syömään.

Mä en pysty syömään niitä sokeroituja, ihan liian ätlöjä! Rasvainen maustamaton jugurtti ei mun mielestä edes ole mitään hapanta, syön paljaaltaan täyteläistä luonnonjugurttia, kun marjat loppui (tai mansikoita olis, mutta mun mielestä ne on liian makeita).

Viiliä minä pystyn syömään kyllä hedelmäsoseen kanssa, mutta sitä hedelmäsosetta pitää olla paljon, että hedelmänmakeus peittää viilin happamuuden. Piimää en voi sietää, maitoa juon paljonkin. Salmiakista en tykkää, suklaata rakastan :)

Mä vedän aina treenin jälkeen 2,5 dl maustamatonta rahkaa :) Aluks aikanaan teki tiukkaa, mutta äkkiä makuun tottui... Tosin mä olen aina ollut happaman ystävä, rakastan piimää, greippejä,sitruuna mehua puristettuna, maustamatonta jugurttia ja viiliä, kirpeitä marjoja jne... :)

[QUOTE="hippula";25718987]Mä vedän aina treenin jälkeen 2,5 dl maustamatonta rahkaa :) Aluks aikanaan teki tiukkaa, mutta äkkiä makuun tottui... Tosin mä olen aina ollut happaman ystävä, rakastan piimää, greippejä,sitruuna mehua puristettuna, maustamatonta jugurttia ja viiliä, kirpeitä marjoja jne... :)[/QUOTE]

Se valion ehmeä ärahka ei tarvii kyllä mitään sekaan :heart:

Tykkäät hippula varmaan sittten kanssa Russian-limpparistakin? Se olisi NIIN hyvää kun vaan olisi light-versio :p

Yhteistyössä