Onko muita jotka eivät saa imettää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maam"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"maam"

Vieras
Minun maitoni tekee omille lapsilleni keltaisuutta, siis olen kokeillut imettää kaikkia 3 ja joka kerta lääkäri kieltää sen.

Minun maitoni käy kyllä kaikille muille lapsille, ei omilleni.

On harvinaista että keltaisuus menee niinkin pahaksi että se ylittää reilusti valohoito rajat =( . Harmittaa.

Jokaisen lapsen kohdalla teimme ns. välipäiviä että ei annettukaan vauvalle rintamaitoa vaan pulloa edes nämä eivät auttaneet =( .

Nyt vauva 3kk enkä saa imettää ja viimeinen lapsi.

Onko muita joita kielletty imettämästä? Minua ei meinata uskoa kun sanon että on pakko ruokkia pullolla, katsellaan vaan että "joo joo" .

Voih, voin vain kuvitella :( Jos itse pitää imetystä tärkeänä eikä toiveistaan huolimatta pysty imettämään, niin pettymys voi olla valtava, eikä muiden kulmien kohottelu auta asiaa yhtään.

(Minua ei kielletty, mutta järjettömistä yrityksistä huolimatta oma maito ei riittänyt, ja muistan kyllä miten HÄVETTI antaa sitten osa maidosta pullosta, kun ajattelin, että pitävät vain laiskana / mukavuudenhaluisena / saamattomana / itsekkään tms.)

Kuulostaapa omituiselta. Miten maitosi aiheuttaa keltaisuutta vauvoissasi? Hajottaako maitosi lastesi punasoluja? Erittäin harmillista kyllä. Eikö imetystäö olisi voinut jatkaa myöhemmin?

Minä en saanut imettää, vauvalla refluksitauti. Maitoni olisi liian juoksevaa. En murehtinut asiaa sen jälkeen kun lääkäriltä kielto tuli. Ymmärrän sinua ja toivon, että ulkopuolisten arvostelua et liikaa miettisi.

Viimeksi muokattu:
Äidinmaitokeltaisuus

On olemassa tila, jota yleisesti kutsutaan nimellä äidinmaitokeltaisuus. Sen aiheuttajaa ei tunneta. Diagnoosi voidaan tehdä, kun vauva on vähintaan viikon ikäinen. On tosin niin, että monilla äidinmaitokeltaisuudesta kärsivillä on ollut myös fysiologista keltaisuutta. Jos vauvan kokonaisvointi on hyvä, paino selkeässä nousussa täysimetyksellä, suolentoiminta vilkasta, pissa runsasta ja vaaleaa, mutta vauva kuitenkin kellastuu, on todennäkoisesti kyseessä äidinmaitokeltaisuus. Tosin virtsatulehdus, kilpirauhasen vajaatoiminta ja muutama muu harvinainen sairaus saattavat aiheuttaa samankaltaisia oireita. Äidinmaitokeltaisuus on pahimmillaan 10 – 21 päivän iässä, mutta saattaa kestää jopa kahdesta kolmeen kuukautta. Äidinmaitokeltaisuus on normaalia. Yleensä imetystä ei tarvitse lopettaa edes lyhyeksi aikaa. Mitkään tutkimustulokset eivät viittaa siihen, että tällainen keltaisuus aiheuttaisi vauvalle ongelmia. Imetystä ei tarvitse keskeyttää “taudinmääritystä varten”. Jos vauva selkeästi kasvaa hyvin pelkällä äidinmaidolla, ei ole ainoatakaan syytä lopettaa imetystä tai antaa edes lisämaitoa. Kellastumisen ajatellaan olevan asiaankuulumatonta, koska korvikeruokitun vauvan kehitys oletetaan normiksi, johon imetettyjä sitten verrataan. Tällainen ajattelu on logiikanvastaista, vaikkakin maailmanlaajuista terveydenhuollon ammattilaisten piirissä. Korvikkeella ruokittu vauva kellastuu yli viikon ikäisenä vain harvoin, ja jos näin tapahtuu, jotain on yleensä vialla. Niinpä luullaan, etta äidinmaitokeltaisuudesta kärsivälle vauvalle "täytyy tehdä jotain". Kokemuksen mukaan useimmat täysimetetyt, terveet ja hyvin kasvavat vauvat kuitenkin ovat jonkin verran keltaisia viiden, kuuden viikon iässä ja myöhemminkin. Kysymys onkin siitä, onko normaalia ETTEI vauva ole kellastunut ja pitäisikö siitä huolestua. Imetystä ei pidä lopettaa äidinmaitokeltaisuuden takia

Lähde: http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=138&Itemid=100

Mä en saanu imettää. Sairaalassa tarkkailivat vauvan verensokereita ja aina imetyksellä arvot tippuivat. vauva syntyi sektiolla. Pullosta annettu korvike(muiden äitien luovuttamaa) nosti ja piti vauvan verensokerit hyvänä, myös imetin aina ennen pulloa. Muutaman päivän päästä maito nousi rintoihin ja syötin pullosta omaa maitoa, myös imetin, kas kummaa sokerit tippui taas. :/ Lääkäri sanoi että kotona sitten pullosta korvikemaitoa, harmitti totaalisesti kun ei tutkittu mikä sen aiheutti että sokerit tippui. No vauvani on korvikemaitoa saanut ja kasvanut hienosti ja ollut tyytyväinen lapsi. En uskaltanut kotona kokeilla imetystä kun pelkäsin että vauvan vointi romahtaa tms. :/

C-Hepatiitti estää imetyshommani.

Mun annettiin c-hepasta huolimatta imettää! Onkohan tämä sairaalakohtaista vai riippuuko virusmääristä tms?

Lapseni ei kuitenkaan tartuntaa saanut ja mutkin todettiin myöhemmin c-hepasta parantuneeksi (viiden vuoden ajan virustestit puhtaat).

Mietin vaan mahdollista seuraavaa lasta, että suositellaankohan imettämistä vai ei. Sairaalapiiri on muuttunut, mutta tosiaan heptiitti on poistunut (papereissa kyllä näkyy kai ikuisesti).

Mun maitoni aiheuttaa lapsilleni pahat allergiat. Jo kuuden viikon imetys on liikaa, ruokavalioista huolimatta. Nuorimmainen ei ole allergiosta kärsinyt, koska imetin vain siihen asti kun ensimmäiset oireet ilmenivät alle 4 vk:n ikäisenä. Kaikki muut lapset ovat kärsineet pahoista allergioista samassa suhteessa kun olen imettänyt, eli pisimpään imetetty ei ole päässyt allergioista lainkaan eroon. Onneksi kolmannen lapsen allergiatutkimusten kohdalla lääkäri tiesi kertoa tästä ryhmästä joilla on vika maidossa. Eli neljännen kohdalla olin viisaampi ja siirryttiin äkkiä korvikkeille... En ole surrut imetyksen lopettamista enää viimeisen kohdalla, mutta aiemmin se kirpaisi pahasti.