onko muita, jotka eivät pidä suomalaisesta ruuasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "enya"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no riippuu vähän. Jouluruuat on joo ällöttäviä, varsinkin kaikki ne laatikot, kinkkua voin syödä vaan juuri uunista tulleena, kylmänä se on taas ihan hirveää. Ne perus jauheliha-makaroni pöperöt menee mut muuten ei oo suomalainen ruoka mitään suurta herkkua.

Makaroni ei kyllä ole mitään suomalaista ruokaa. Itse rakastan perunaruokia, karjalanpaistia, piirakoita ym. perinneruokia. Jopa imelletty perunasose on ihanaa. Samoin jouluruuat, etenkin porkkanalaatikko. Ainoa jouluruoka jota en siedä, on liepäkala. En ymmärrä, mitä pahaa voisi olla suomalaisessa ruuassa. Etenkin kalaruuat ja marjaruuat... aivan ihania! Samoin esim. mämmi.

Että mua ärsyttää tuollaiset nirppanokat nirsoilijat jotka ei voi syödä mitään, yök jouluruokaa, yök sieniä, yök sipulia, yök sitä yök tätä. Minkälaiset vanhemmat teillä on ollut kun teistä on tullut noin superärsyttävän nirsoja??? Nirsoilijan kanssa on muuten hankala elää, ne on vihoviimeisiä tällä planeetalla. Pitäs pistää Afrikkaan parin kuukauden harjoituskaudelle. Vois kilotkin tippua kun ei ole sitä pizzaa ja mättöruokaa nurkan takana. Vois loppua nirsoilut!

[QUOTE="enya";27550934]:x en pidä siitä yhtään, varsinkin jouluruoka etoo ja pahasti.[/QUOTE]

muistuttaa venäjän ruokia. Blini ja smetana. no raja on tuossa lähellä ja venäjän karjala oli joskus suomessa joten eikös ne perinne karjalan paisti ole sieltä lähtösin. Se on vaan tottumus kysymys. Itelle ajatus joulu ruuista saa...taidan tehdä jo huomenna.:).

Minä en ole suomalaisen perinnekeittiön suurin ystävä. Tykkään yleisesti ottaen vähän mausteisimmista ruuista, Suomessa ruoka maistuu hyvin pitkälti "siltä itseltään" eikä makuyhdistelmillä kikkailla. En missään nimessä sano inhoavani suomalaista ruokaa, syön sitäkin ihan mielelläni, mutta harvemmin tulee kotona kokkailtua suomalaisen perinnekeittiön antimia.

Jouluruuista kyllä tykkään :)

En minäkään ole jouluruokien suuri ystävä, enkä myöskään lihan, mutta muuten pidän kyllä suomalaisesta ruoasta. Uunissa kypsytetyt juurekset ja kala ovat ihania!

Suomalainen ruoka on mauiltaan puhdasta, selkeää ja hapahkoa. Suola tuntuu olevan päämauste ja ruoan annetaan maistua itseltään.

Otetaanpa huomioon, että mausteita on ennen 1900-lukua käytetty peittämään pilaantuneen ruoan maku. Lämpimissä oloissa ruoka ei säilynyt samalla tavalla. Toki myös satokausi on siellä pidempi ja tuoretta vihannesta sai helpommin ympäri vuoden, mutta kuumuudessa esim. liha saa äkkiä pahan hajun.

Itse tykkään suomen lisäksi sitä paljon muistuttavasta venäläisestä keittiöstä ja myös italialaisesta puhtaasta makumaailmasta. Japanista olen maistanut vain sushia ja tietämykseni rajoittuukin siihen, mutta siitä pidin.

En ole mausteisuuden ystävä, eli intialainen ja texmex jää pois, tulinenkaan ei yhtään siis uppoa ja ranskalainen keittiö menee vähän hifistelyn puolelle - maukasta juu, mutta raskas valmistaa ja maistella. Kiinalainen ruoka on hyvää (ihan aito mutta myös nuo suomalaiset etokkaketsuppifrittiriisipöydät). Indonesialainen maistuu myös.

Pidän monenlaisesta, mutta jos yksi olisi pakko valita niin suomalainen se olis. Itse kalastettu ja savustettu kala merisuolalla, tuore ohrarieska (täällä Etelä-Karjalassa oman tyyppisensä leipä, ei niitä Lapin littanoita), päälle sulamaan voi ja uudet perunat tillillä.
Karjalanpaisti (kunnolla suolaa ja uunissa 6-8 tuntia niin on ihanaa).

Yhteistyössä