Onko muita, jotka EIVÄT KOSKAAN käytä jäähyjä lapsille?

• Viestiketjun aloittaja "outoa"
  • Ensimmäinen viesti
"outoa"
Tuli mieleen tuosta yhdestä ketjusta, jossa suhteellisen epätoivoinen äiti kertoi arjestaan.

Meillä on kolme lasta, syntyneet 4 vuoden sisään ja en ole koskaan käyttänyt lapsiani jäähyllä rangaistusmerkityksessä. En vaan ymmärrä mitä hyötyä siitä on että lapsi jätetään yksin ongelmiensa kanssa. Toisaalta meidän lapsilla ei myöskään ole ylettömiä raivareita, koska vaikeista tilanteista keskustellaan.. Olisiko näillä jokin hämärä syyseuraussuhde...

Ja kaikille jotka vetivät herneen jo syvälle nenään, EN ole superäiti ja lapseni EIVÄT ole aina enkeleitä. Mutta arki sujuu tavanomaisen hyvin ja leppoisasti!

"vieras"
Noh, tässäpä vähän esimerkkiä... Meillä oli viime talvi erittäin haastava lasten kanssa, joiden iät silloin 6kk, 2,5v ja 4,5v. Tuo keskimmäinen oli aivan täynnä uhmaa ja raivoa. Joka kerta kun kielsin häntä jostain tai sanoin hänen mielestään jotain väärää, hyökkäsi lyömään ja puremaan jalkoihin. Joko minun kimppuuni tai sitten isoveljensä tai jopa vauvan kimppuun. Syliin häntä ei voinut ottaa, koska olisi telonut lisää itseään tai minua ja raivosta ei olisi tullut loppua ollenkaan. Niinpä lapsi pistettiin "jäähylle" yläkerran porrastasanteelle, josta ei päässyt muiden kimppuun, mutta näki meidät muut kuitenkin koko ajan. Siellä sitten aikansa raivosi, kunnes rauhoittui ja sen jälkeen päästiin juttelemaan ja sopimaan asiat.

En tiedä millaisia lapsia teillä sitten on, mutta meidän lapset eivät uhmakohtauksen sattuessa "näe eikä kuule" mitään, joten siinä on vähän paha alkaa mitään selittelemään. Lapsia TODELLA on erilaisia.

Nyt tällä keskimmäisellä on ikää 3v ja viime talven uhmat ovat enää muisto vaan. Jäähyjä ei ole enää pitkään aikaan tarvittu, vaan nyt voidaan asiat sopia keskustelemalla.

Lapset ovat kovin erilaisia. Meillä ei tämän viimeisen kanssa kurinpitotoimia ole 7 vuodessa paljon tarvittu. Aavistus äänen korotusta riittä tehokeinoksi.
Ihan kauhulla odotan koska uhma alkaa. Tyttö on itsepäinen, mutta erittäin keskustelutaitoine ja pitkä pinnainen. Jos pystyn perustelemaan asian hän hyväksyy kiellon.
Kaksi isompaa ovat sitten aikoinaan koitelleet eri tavoin. Meno oli kovempaa ja välillä piti tilannetta rauhoittaa. Jäähyistä en siihen aikaan tiennytkään. Syliin otin ja pahimmillaan uhkailin selkäsaunalla ;) en muuten kuuna päivänä siihen olisi pystynyt!
Hyvin toimi ja kunnollisiksi aikuisiksi nuo ovat kasvaneet. Paljon olemme myös kasvatuksesta heidän kanssaan nyt keskustelleet ja kumpikin on ollut tyytyväinen kurin määrään etenkin teini-iässä.

"Sirkkeli"
No minä en ole ikinä laittanut jäähylle, mutta mun lapsi on aina ollut niin kiltti, ettei ole juuri mitään rangaistuksia tarvinnut. On kertakaikkisen hyvinkasvatettu teini jo ;)

"Leena"
Minun äitini ei koskaan laittanut meitä lapsia jäähylle. Ei tainnut olla 70-luvulla tapana. Olimme kyllä äärimmäisen kilttejä lapsia. Ikinä emme ole esimerkiksi haistatelleet vanhemmillemme.

"gee"
lapset nyt 10, enkä muista et jäähyjä olis koskaan kokeiltu.

Tää jäähyjuttu on tullut tutuksi vasta ekä viimeisen 4-5 aikana, lapset tykkää katsoa sitä Nanny-ohjelmaa, eli otollisin aikakin jäähyilyyn kerkes mennä.

Luulen, et jäähyillä ei olisi meidän kiltinpuoleisiin, uppiniskajääräpäihin ollu kuitenkaan mitään vaikutusta; olisivat virnuilleet jäähynsä ylimielisenä ja jäähyn loputtua istuneet vielä muutaman minuutin muina naisina jne.

mutta oikeastihan en voi tietää, miten jäähyttely olisi toiminut jos sitä pienempänä ollessaan olisi kokeiltu.

"outoa"
Lapset ovat kovin erilaisia. Meillä ei tämän viimeisen kanssa kurinpitotoimia ole 7 vuodessa paljon tarvittu. Aavistus äänen korotusta riittä tehokeinoksi.
Ihan kauhulla odotan koska uhma alkaa. Tyttö on itsepäinen, mutta erittäin keskustelutaitoine ja pitkä pinnainen. Jos pystyn perustelemaan asian hän hyväksyy kiellon.
Kaksi isompaa ovat sitten aikoinaan koitelleet eri tavoin. Meno oli kovempaa ja välillä piti tilannetta rauhoittaa. Jäähyistä en siihen aikaan tiennytkään. Syliin otin ja pahimmillaan uhkailin selkäsaunalla ;) en muuten kuuna päivänä siihen olisi pystynyt!
Hyvin toimi ja kunnollisiksi aikuisiksi nuo ovat kasvaneet. Paljon olemme myös kasvatuksesta heidän kanssaan nyt keskustelleet ja kumpikin on ollut tyytyväinen kurin määrään etenkin teini-iässä.
Teidän systeemi kuulostaa minun korviini hyvältä... otit syliin!
Itse uskon että keslustelu ongelmallisten tilanteiden kohdatessa kantaa hedelmää myös myöhemmin ja varsinkin murrosiässä. Jos lasta ei ole lapsuudessa hylätty tuskassaan, vaan tilanteissa on puhuttu / huudettu / sovittu yhdessä , niin ainakin toivon, että lapsi saa mallin siihen, että kaikesta selvitää yhdessä!

Ei lasta jätetä yksin ongelmiensa kanssa, kun käytetään jäähyä. Eikä jäähylle kuulu lasta laittaa vain siksi, että tämä esim. huutaa pahaa oloaan ulos, vaan sitä käytetään kun lapsi tekee vääryyttä.

Lapselle kerrotaan syy miksi jäähylle joutuu, lapsi ehtii jäähyllä istuessaan miettiä asiaa, ja jäähyn jälkeen asia käydään läpi keskustelemalla. Halit, pusut jos sikseen tulee.

Meillä ei oo kylläkään jäähyä käytössä, ei ole tarvetta sellaiselle ainakaan juuri nyt. Mutta hyvänä juttuna mä sitä pidän.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Noh miksikäs sitä lasta jäähylle laittaisi, jos siihen ei ole ollut tarvetta. Meillä ainakin vasta sitten mennään jäähylle, kun jäähyä tarvitaan. Eli meillä jäähy tarkoittaa sananmukaisesti menoa jäähyttelemään hermoja/kiukkua.

Lisäilen vielä, että meillä todeallakin jäähylle mennään yksin ja sitten kun taas ollaan siinä mielentilassa, että juttelu onnistuu, puhutaan asiat läpi. Ja meillä jäähylle menen myös itse, jos siltä tuntuu.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
Noh miksikäs sitä lasta jäähylle laittaisi, jos siihen ei ole ollut tarvetta. Meillä ainakin vasta sitten mennään jäähylle, kun jäähyä tarvitaan. Eli meillä jäähy tarkoittaa sananmukaisesti menoa jäähyttelemään hermoja/kiukkua.

Lisäilen vielä, että meillä todeallakin jäähylle mennään yksin ja sitten kun taas ollaan siinä mielentilassa, että juttelu onnistuu, puhutaan asiat läpi. Ja meillä jäähylle menen myös itse, jos siltä tuntuu.
Näin. Koitapa "keskustella" lapsen kanssa joka karjuu niin kovaa ettei varmasti kuule eikä haluakaan kuulla mitä hänelle puhutaan. Jäähyn jälkeen voi sitten sylitellä ja keskustella.

"Vieras"
Joo, no meillä se jäähy on ihan sitä varten että toi 3 v kun suuttuu, niin huutaa niin kovaa kun lähtee, puree, läpsii yms. Ei sitä voi sylissä pitää, suuttuu vaan enempi eikä sevtodella kuule mitään.
Istuu jäähynsä, rauhoittuu hiukan ja sen jälkeen jutellaan asiasta. Ei se yksin ole, mulla näköyhteys siihen koko ajan, en vain huomio häntä -> kiukuttelulla ja huonolla käytöksellä ei saa huomiota.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
---
Meillä on nyt just otettu vasta "jäähypenkki" käyttöön, kun lapsi täyttää pian 3 v. Se jäähy on kyllä oikeasti keittiön nurkka, jossa pitää istua. Tähän asti on tehonnut ihan se että on hetkeksi istunut siihen rauhoittumaan. Jo se saa lapse katumapäälle ja hän lupaa olla kiltisti ja haluaa halia. Ja yleensä myös pitää lupauksensa, mutta jos ei niin joutuu takaisin jäähylle.

Meillä on lapsi tasan sen aikaa jäähyllä, arestissa, että rauhoittuu.
Yleensä rauhoittuu jo kun kysyy, haluaako välttämättä arestiin.
Ja silloin siis lapsi menee omaan huoneeseensa, ovi kiinni. Yllättävää kyllä, ei leiki silloin ollenkaan, keskittyy hetken raivoamaan ja sitten kaikki taas ennallaan.
Sen jälkeen asiasta keskustellaan.

Ehkä kerran kuukaudessa joutuu tuota keinoa käyttämään. Toimii kerrassaan loistavasti.

kummeli
Meidän 2,5-vuotiaalla on käytetty jäähyä jotain 4-5 kertaa. Jäähylle ei ole joutunut, jos on ilmaissut tunteitaan eli on raivonnut ja ollut kiukkuinen. Jäähyä olen käyttänyt silloin, kun lapsi on tehnyt tieten tahtoen sellaista mitä ei saisi tehdä, kieltäminen ei ole auttanut ja tekeminen on ollut pakko saada loppumaan suurin piirtein kerrasta. Yksi sellainen asia oli tavaroiden tiputtaminen vessanpönttöön. Poika pudotti muutaman kerran tavaran, vaikka ehdin paikalle ja kielsin. Hän hymyili muikean näköisenä, vaikka äiti torui eli tilanne oli hänestä vain hauska. En tiedä mitä muuta olisin voinut tehdä tuossa tilanteessa, kun en halunnut olla montaa kertaa kaivamassa tavaroita pöntöstä. Jäähy lopetti tuon kahdessa kerrassa. Poika pistettiin eteisen nurkkaan istumaan ja minä järjestelin paikkoja niin, että hän näki minut koko ajan. Hän parkui siinä onnettomana ja äidin sydäntä pisti, mutta minusta jäähy oli aiheellinen noin kielletyssä hommassa. Olin ajatellut että meillä ei tarvittaisi jäähyjä vaan puhe riittäisi, mutta näköjään vastaan voi tulla asioita, joissa meidänkään toleranssi ei riitä...

"vieras"
Meillä menee lelu jäähylle, ei lapsi. Lelun saa takaisin seuraavana päivänä. En tiedä onko hyvä rangaistus, mutta toiminut riitävän hyvin. Useimmiten jo varoitus lelujäähystä tepsii, mutta joskus on useampikin lelu kirjahyllyn päällä.

jepulia
Mä olen käyttänyt tässä hommassa sellaista maalaisjärkeä, kun nyt tunnen hyvin itseni. Ja mieheni. Molemmat meistä on sorttia joka suuttuessaan vaatii hetken omaa tilaa ennen kuin on valmis VASTAANOTTAMAAN mitään puhetta.

Samainen toimii lapsille. Meillä ei puhuta jäähystä, vaan meillä mennään omaan huoneeseen rauhoittumaan. Kun pahin vimma on ohi, minä tai mieheni mennään paikalle ja keskustellaan asia halki. Lopuksi vielä varmistetaan että lapsi ymmärisi miksi joutui rauhoittumaan, halitaan ja pusutellaan ja jatketaan leikkejä.

Lapset on toki erilaisia. Mutta veikkaan että noin 80% prosenttia ihmisistä, aikuisistakin tarvitsee suuttuessaan hetken aikaa rauhoittua. Eikä niin että vieressä on joku heti "sössöttämässä". Kaikki menee ohi niin kauan kuin kiukku on päällä.

Joskus luin Raisa Cacciatoren artikkelin tästä samaisesta. Hän sanoi että vihastuminen/raivo on sama kuin liikenne valot. Kun olet ärsyyntynyt sinulla on päällä punaiset. Silloin mikään ei mene läpi. Kun tunne tasaantuu syttyyn ensin keltainen jolloin aloitellaan keskustelu. Viimeisenä tulee vihreä - pääset läpi ja puheesi tulee kuulluksi ja ymmärretyksi.

Aika loogista? Eikö totta. Tutkiskelkaapa omaa käytöstä suuttumuksessa ja miettikää miten tahtoisitte että teitä kohtaa reagoidaa ? Tadaa ja sieltä ne maagiset lastenasvatuskeino löytyy.

"Molleri"
Esikoiselle olen käyttäny muutaman kerran, (sai todella mahtavia raivareita jossain vaiheessa!) mutta tälle nuoremmalle en ole joutunut käyttämään.

En osaa nyt sanoa mitään mielipidettä, mutta meillä on pärjätty asioiden läpi puhumisella.

jepjoo
[QUOTE="Molleri";27030469]Esikoiselle olen käyttäny muutaman kerran, (sai todella mahtavia raivareita jossain vaiheessa!) mutta tälle nuoremmalle en ole joutunut käyttämään.

En osaa nyt sanoa mitään mielipidettä, mutta meillä on pärjätty asioiden läpi puhumisella.[/QUOTE]

Niin eli irroitetaan nyt ihmeessä puhuminen ja jäähy toisistaan. Ne jotka antavat lapsen raivon laskeutua "jäähyllä", eivät puhu lainkaan lapsille.

Ja ne jotka eivät käytä jäähyä ovat vanhemmuuden täydellisyyden huipentumia eli puhuvat lapsilleen.

No mä olen nähnyt vaan sellaisia linjoja jotka menevät noiden kahden välissä.. Turhaa kiukustuneelle lapselle on puhua ennen kuin on rauhoittunut. Tässä vaan on se ratkaiseva ero - lapset (kuten aikuisetki) tulistuu eri asteilla. Ei kai liene kelleen uutta infoa. Niin myös lapset. Toisen kiukku kestää puoli minuuttia, toisen puolituntia.

Kermakakku
Koti ja perhe ei ole mikään rangaistuslaitos, jossa lasta rangaistaan esim. lelujen piilottelemisilla ja jäähyillä. Aikuisen ihmisen pitää pärjätä lapsen kanssa muilla konsteilla kuin nöyryyttämisellä ja voimankäytöllä. Meillä lapset 16 ja 9.

Koti ja perhe ei ole mikään rangaistuslaitos, jossa lasta rangaistaan esim. lelujen piilottelemisilla ja jäähyillä. Aikuisen ihmisen pitää pärjätä lapsen kanssa muilla konsteilla kuin nöyryyttämisellä ja voimankäytöllä. Meillä lapset 16 ja 9.
O_O Voihan sen asian noinkin nähdä... Pieni rauhoittuminen esim. omassa huoneessa tuskin jättää traumoja jälkeensä, jos toiminta muutenkin johdonmukaista.

"vieras"
Lapset ovat niin kovin erilaisia. Toisilla on niitä "helppoja" lapsia joiden kanssa asioista voi keskustella. Mutta osa lapsista ei ole tällaisia tapauksia, joiden kanssa voi keskustella asioista. Itselläni sattuu olemaan kummankinlaisia lapsia. Osan kanssa ei ole ikinä tarvinnut jäähyä vaan lapsen kanssa voi jutella asioista, mutta sitten on kaksi joiden kanssa ei todellakaan voi keskustella, kun se vaan pahentaa tilannetta. Samalla tavalla ollaan yritetty noita lapsia kasvattaa, mutta kun luonteet ja tempperamentti ovat niin erilaisia. Itse en koe jäähyä mitenkään pahana asiana eikä lapsetkaan siitä ole näyttäneet kärsineen.

"vieras"
Meillä ei ole helppo lapsi muttei me silti käytetä jäähyjä. Keskustellaan asia läpi. Ja ei se nyt kyllä kovin pahoja teekään, viksu lapsi kun on eikä ole edes sisarusta kenen kanssa tapella :) Ihmettelenkin aina muiden jäähykäytäntöjä.

Yhteistyössä