Onko muita, joilla painoindeksi ei pidä paikkaansa?

• Viestiketjun aloittaja jännempi vaimo
  • Ensimmäinen viesti
jännempi vaimo
En tiedä, onko harvinaista, mutta minulla on näin.
Olen hyvin raskasrakenteinen, enkä tottavie osaa sanoa, mitä se tarkoittaa, mutta lihasmassaa on ja ihan kun olisin lyijystä tehty.
Lääkärikin on asiaa ihmetellyt.
Painoindeksin mukaan minulla on ylipainoa 24kg(!!), mutta todellinen ylipaino on 14kg. Paljon sekin, mutta tämä on ihan hassua.
Olen aina painanut 10kg enemmän, miltä näytän ja miltä tuntuu jne.
Ja ihan olen lääkärinkin lausunnon tästä asiasta saanut.

No
Mä voin jossain mielessä samaistua tohon. BMI antaa ylipainoks 18 kg mutta mä oon todella tyytyväinen kun mulla on lähteny 10 kg tästä painosta. Oon kavereille (ihan luottoystäville) sanonu paljon olen joskus painanu ja ne on ollu kauhuissaan kun kuulemma ei ois ikinä uskonu. Oon tosi muodokas ja multa löytyy vyötärö vaikka painoa oliski se 20 kg liikaa. Ehkä jossain määrin ajattelen myöskin niin että jos oon joskus painanu 20 kg enemmän kuin nyt niin olo tuntuu tosi hoikalta ja näytän hyvältä vaikka BMI olis 27 mihin siis oon tosi tyytyväinen.

duuduu
Täällä toinen! Voisi sanoa, että 8-10kg heittää painoarviot musta. Lääkäri ei kyllä ole koskaan ihmetellyt tai lausuntoja antanut. Ja juu, lihaksikas olen ja aina olen suhteellisen helposti saanut lihasmassaa kasvatettuakin.

AP, kerro mittasi! Mä olen 165cm/79kg. Nyt on tosin raskauskiloja jäljellä 10 ja vähän päälle, mutta ei mua silti ehkä lähes 80kg painavaksi usko. Kuvaa en nyt viitsi laittaa, kun haaskat syöksyy kimppuun muutenkin...

Vaikuttaahan se onko se massa lihasta vai läskiä. Esim yks tuttavamme harrastaa salilla käyntiä, ja on BMI:n suhteen takuulla ylipainoinen, mutta jos näätte tän tyypin uikkareissa niin eipä ole ylimääräistä rasvaa näkyvissä...

ap
Virallinen ihannepainon yläraja olisi minulle n. 70kg, olen 168cm pitkä.
Todellinen ihannepainon yläraja (ja omasta mielestäni paras paino) minulle on 80kg.
Nyt painan 94, olen tosin raskaana. Mutta tämä "vastaa" 84 kiloa niin sanoen...tosi hönttiä.:) Äitiysneuvolassa mennään virallisen bmi:n mukaan ja siinä onkin tätillä ihmettelemistä.

:)
No mä oon kans 168 pitkä ja paino on 88 kiloa, kovasti on suunta alaspäin ja yritän saada 10 kiloa pois mikä tuntuu mulla tosi hyvältä painolta. Mä harrastan lihaskuntotreeniä ja kroppa on musta hyvän mallinen nytkin vaikkakin mahaa pitää saada pois.. Aina oon ollu harteikas ja kurvikas. Mulla kans se normipaino ois 70 kiloa.

duuduu
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Virallinen ihannepainon yläraja olisi minulle n. 70kg, olen 168cm pitkä.
Todellinen ihannepainon yläraja (ja omasta mielestäni paras paino) minulle on 80kg.
Nyt painan 94, olen tosin raskaana. Mutta tämä "vastaa" 84 kiloa niin sanoen...tosi hönttiä.:) Äitiysneuvolassa mennään virallisen bmi:n mukaan ja siinä onkin tätillä ihmettelemistä.
Mun pajunvitsan paksunen neuvolantäti tuijotti vaan vaakaa, ei tosin koskaan sanonut mitään, kommentoinut ruokavaliota tai muuta vastaavaa. Tiesi, että harrastin salia ja söin oman ruokavalioni mukaan.

Läskiä raskausaikan kuitenkin tuli, sillä jouduin liikuntakieltoon ja sohvalla maatessa läskiä kertyi ja lihasmassaa katosi. Nyt tiputtelen painoa to-si hitaasti, lihasmassaa olen saanutkin jo hienosti takaisin!
Tsemppiä sulle AP!

duuduu
Lisäkysmys AP:lle ja :) :lle! Minkälainen vartalonmalli teillä on? Mulla leveähköt hartiat ja yläselkä, aika tasapaksu vyötärö, kapeahko lantio. Paksut käsivarret, lihaksikkaat, paksuhkot jalat, normaalikokoiset rinnat (vakio koko vaikka kuinka paino vaihtelis), Rasvaa kertt lähinnä vatsaan, kun kertyy.

duuduu
Alkuperäinen kirjoittaja duuduu:
Lisäkysmys AP:lle ja :) :lle! Minkälainen vartalonmalli teillä on? Mulla leveähköt hartiat ja yläselkä, aika tasapaksu vyötärö, kapeahko lantio. Paksut käsivarret, lihaksikkaat, paksuhkot jalat, normaalikokoiset rinnat (vakio koko vaikka kuinka paino vaihtelis), Rasvaa kertt lähinnä vatsaan, kun kertyy.
(noin kirjoitettuna saa käsityksen, et olen kauhee mörssäri ;) )

No mun vartalonmalli on ehkä normaalia isompi myöskin kuin myös aina ollut lihaksia enemmän. Mutta kyllä silti olen aina mahtunut tuonne painoindeksien sopurajoille jopa tuonne alakanttiin. Huomasin vain, että kun indeksi oli 20 oli lapaluut ja lonkkaluut törröllä, vaikka muuten olin toki lihaksikas. Tajusin itse lihasmassani vasta silloin, kun menin Tampereen johonkin tutkimuskeskukseen kouluni kautta, jossa pari halukasta sai mennä mittauttamaan tehokkailla uusilla tutkimuslaitteilla kehon rasvaprosentin+lihaksien määrän ja lihaksistossa mittari veti punaista, mutta vain siksi, että olin huomattavasti lihaksikkaampi kuin keskivertonainen.. :whistle: Keskivartalon lihaksisto oli ainoa, jossa olin "vihreän" alueen yläkantissa, muissa mm. käsienkohdalla meni huomattavasti yli. Rasvaprosentti oli myös alhainen myös sisäelinrasva, mikä ei toki ole kovin toivottavaa. No sallin siitä sitten muutaman kilon tulla lisää tuloksien jälkeen :D

Nyt kyllä tullut liiankin ku alkaa jenkkakahvat häiritsemään elämää.... :ashamed:

päinvastoin
Minulla on toisinpäin. Olen 167 cm pitkä ja painan 57 kg. Lääkärikään ei meinannut uskoa, että painan niin vähän, kun katsoi olemustani. Silloin treenasin 5 kertaa viikossa kilpaurheilua. Alhainen paino ei siis voi johtua läskistä. Nyt raskauksien jälkeen lihakset ovat vaihtuneet läskiksi. Paino on ennallaa, mutta kroppa entistä tymäkämmän näköinen.

duuduu
Alkuperäinen kirjoittaja päinvastoin:
Minulla on toisinpäin. Olen 167 cm pitkä ja painan 57 kg. Lääkärikään ei meinannut uskoa, että painan niin vähän, kun katsoi olemustani. Silloin treenasin 5 kertaa viikossa kilpaurheilua. Alhainen paino ei siis voi johtua läskistä. Nyt raskauksien jälkeen lihakset ovat vaihtuneet läskiksi. Paino on ennallaa, mutta kroppa entistä tymäkämmän näköinen.
Mielenkiintoinen keskustelu! Voisiko vaikka ajatella, että paino ja BMI ei olekaan hyviä mittareita kaikilla... HMM...

päinvastoin
Alkuperäinen kirjoittaja duuduu:
Alkuperäinen kirjoittaja päinvastoin:
Mielenkiintoinen keskustelu! Voisiko vaikka ajatella, että paino ja BMI ei olekaan hyviä mittareita kaikilla... HMM...
Näinhän se on. Mittanauha on paras mittari.

ap
Paino ja BMI toimivat suurimmalla osalla ihmisistä, mutta ei suinkaan kaikilla.
Mittanauha, peili ja vaatekoko sitten toimii toisilla.

Vartalonmallista...olen suht harteikas ja leveä yläselkä minullakin, vyötärökin löytyy, mutta enemmän tasapaksu...lantio löytyy, mutta ei mikään valtava...paksut käsivarret, lihaksikkaat jalat ollut aina. Rintojen koko B. Ja iso pää. :D Se se taitaa painaakin. ;)
(olemme, duuduu, aikalailla samaa kaliiberia...?)

No

Vartalonmallista...olen suht harteikas ja leveä yläselkä minullakin, vyötärökin löytyy, mutta enemmän tasapaksu...lantio löytyy, mutta ei mikään valtava...paksut käsivarret, lihaksikkaat jalat ollut aina. Rintojen koko B. Ja iso pää. :D Se se taitaa painaakin. ;)
Joo mä meen tähän samaan muottiin :) Mulla vaan kuppikoko on D teen mä mitä tahansa. Hartiat on aina ollu leveät ja alakroppa suhteessa yläkroppaan pienempi, lihaksikkaat jalat tosin.

duuduu
Alkuperäinen kirjoittaja No:

Joo mä meen tähän samaan muottiin :) Mulla vaan kuppikoko on D teen mä mitä tahansa. Hartiat on aina ollu leveät ja alakroppa suhteessa yläkroppaan pienempi, lihaksikkaat jalat tosin.
Saman kaltaiset kropat rakenteelta meillä. :) Olkaamme ylpeitä!

Yhteistyössä