onko muita joilla on sektio pelko?

  • Viestiketjun aloittaja =/
  • Ensimmäinen viesti
=/
mulla mahdollisesti ois edessä sektio ja mä pelkään koko hommaa!
kaks alatie synnytystä takana ja nekin ilman puudutteteita ja kipeetä oli mut en pelkää sitä ollenkaan niinku sekttiota
 
En mä kai sitä pelkää, mutta kyllä se kammottais. Varmaan pelottaiskin jos oikeesti tulisi tilanne että se vaan olisi pakko tehdä. Varsinkin hätäsektio ja nukutuksessa... Eikä sekään jotenkin tunnu kivalta ajatukselta, että pitäisi niin isoa leikkaushaavaa parannella pitkään :/
 
heippa
Mulla. Koko raskausajan sitä pelkäsin, mutta vauva syntyi sitten kuitenkin alateitse perätilassa -tosin leikkaussalissa, litkut juotuna ja epiduraalipuudute meni, mansetit käsivarsissa yms, mutta leikata ei kuitenkaan tarvinnut =)
 
Mulle tehtiin hätäsektio, siinä ei kyllä pahemmin ehtiny miettimään mitään muuta kuin sitä että onko vauvalla kaikki hyvin. Joten en ehtiny pelätä ja hyvä mieli jäi sektiosta. Paranin mielestäni aika nopeasti vaikka pitempään piti varoa leikkaushaavaa.
 
sektioitu
Ensimmäinen lapseni syntyi leikkauksella vuonna 2006 ahtaan lantion vuoksi. Syyskuussa on edessä seuraava synnytys ja luultavasti samalla tyylillä. Kammoa ei jäänyt ekasta kokemuksesta. Onhan siinäkin tavassa omat kestämisensä, mutta jotain jää varmasti kärsimättäkin alatiesynnytykseen verrattuna. Itsellä kaikki meni hyvin: en menettänyt verta paljoa, särkylääkettä annettiin riittävästi, haava parani hienosti, eikä säryistä ole tarvinnut paljoa kärsiä. Olin todella varovainen haavan kanssa, ei mitään sankarillisia 10 kilsan lenkkejä viikon kuluttua synnytyksestä tms.
Leikkausta ei auta turhaan pelätä, riskinsä on molemmissa synnytystavoissa. Odotus on yhtä tuskaa, jos manaa vain niitä mahdollisia riskejä esiin. Leikkaukset tehdään Suomessa huolella, ja ainakin Pohjois-Karjalan keskussairaalassa sai erinomaista hoitoa.
Nukutuksesta vielä, että sitähän ei tehdä, mikäli sektio on suunniteltu. Vauvan saa nähdä heti ja isäkin saa olla äidin pääpuolessa. Leikkaussalin henkilökunta oli mielestäni todella rohkaisevaa ja mukavaa.
Tsemppiä kaikille odottaville perheille!
 

Yhteistyössä