Kyllä se suurinpiirtein pysyy. Lapsemme (nyt 4-vuotias) siivoaa leikkinsä itse ennen iltapalaa. Olemme opettaneet, että leikkiä vaihtaessa laitetaan ainakin ylimääräiset pois, niin ei sitten ole kaikki lelut lattialla iltaan mennessä. Leluille on omat paikkansa ja kirjoille tilava hylly. Kirjahyllyä järjestän välillä ja tarkistelen lelulaatikkojen sisältöjä, sillä välillä menee tavaroita vääriin paikkoihin. Päivisin saakin olla vähän sotkuisen näköistä, kun leikit ovat kesken. Illalla siten on siivouksen aika ja reippasti lapsi hommansa hoitaa. Monesti ilmoittaakin, että lopettaa nyt leikin ja aloittaa siivoamaan. Kasvatuksesta se on kiinni.
Jos lastenhuoneen läpi käymiseen menee päiviä, niin silloin on aivan liikaa tavaraa. Meillä on osa leluista aina "lomalla" ja niitä sitten vaihdetaan välillä. Ei tarvitse olla jatkuvasti ostamassa uutta, kun niihin olemassa oleviin säilyy mielenkiinto. Lapselle on myös turhauttavaa, jos siivottavien lelujen määrä on kohtuuton. Syntyyhän siinä kaaos, kun lelumäärä lannistaa siivouksen koittaessa ihan täysin. Sopivan lelumäärän kanssa lapsi jaksaa huolehtia jälkiensä siivoamisesta ja oppii pitämään paikat järjestyksessä.