[QUOTE="aloittaja";24573169]No tottakai ollaan koetettu saada niihin harrastuksiin. Ja kävikin kuviskerhossa ja vpk:ssa mutta nekin "joutui" lopettamaan kun joutui lähtemään osastojaksolle tutkimuksiin:/

Sittemmin ei niihinkään enää halunnut lähteä.
Ystävillämme on taas paljon nuorempia lapsia ja asuvat kauempana. Koulussa on koettenut mennä juttemaan "entisten" luokkakaveriden kanssa, mutta he käskevät vaan häipymään muualle
POika on huono siis sosiaalisissa taidoissa ollut aina, vaikka onkin aiemmin ollut iloinen ja avoin kaikelle ja kaikille. Nyt on sekin "rohkeus" varissut ajan kanssa...[/QUOTE]
Ollaankin sitten aiemminkin juteltu tästä

Onko se VPK:n uudelleen aloitus ihan mahdoton vaihtoehto? Mä luulen, että pojaltasi puuttuu nyt onnistumisen kokemuksia ja siten itseluottamusta. Erityislapsilla on usein hankalampaa onnistua samoissa asioissa kuin muut ja se syö helposti itseluottamusta.
Mä tiedän saavani monet äidit takajaloilleen, kun ehdotan tietsikkaa ja netin kautta ystävystymistä. Mutta kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, jos muut vaihtoehdot on suurinpiirtein kokeiltu. Ruudun takaa on helpompi "antaa itsestään" kuin irl. On turvallisempaa pysytellä aluksi nimerkin suojassa ja edetä hitaammin. Omilla lapsillani on ollut kavereita ihan irl:kin, mutta ovat silti saaneet paljon ystäviä niin eri puolilta Suomea kuin eri puolilta maailmaakin verkossa pelattavien roolipelien avulla. Nyt nuo ovat jo aikuisia ja pelaavat toisenlaisia pelejä, joten mulla ei ole yhtään tämän päivän peliä suositeltavaksi. Mutta googlettamalla varmaan löytyy.
Mietin vielä, että jos poikaasi on kuviskerho joskus kiinnostanut, niin mahtaisiko häntä kiinnostaa valokuvaus? Entä kirjoittaminen? Netissähän on yhteisöjä, joihin voi laittaa omia piirustuksiaan, valokuviaan tai kirjoituksiaan näytille ja muiden kommentoitavaksi. Entä tietotekniikka? Nettiyhteisöissä on se hyvä puoli, että arempi ja ujompikin saa rauhassa miettiä, mitä kirjoittaa. Ei tarvitsekaan olla sosiaalinen ja sanavalmis heti vastaamaan.
Nettikaveri voi olla usein parempi vaihtoehto kuin ei kaveria lainkaan. Ja myöhemmin, jos siltä tuntuu, voi tavata myös irl, kuten omat lapseni ovat tehneet. Alkuun tietysti vanhempien valvonnassa, jotta se "Eero 11 v" ei osoittaudukaan "Pertti 46 veeksi".