\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.01.2006 klo 22:57 Agapi kirjoitti:
hei hei hei....kyllä oli viesti toi hei lapsesi on aivovammanen melkein kun ei puhu 2 vuotiaana, vie hoitoon! (pikkasen väritettynä tietty...)
Jos lapsi ei puhu eikä ymmärrä mitään 2 v. kannattaa huolestua, jos ei puhu ennen 2 ikävuoden loppua, vie puheterapeutille.
Sinä joka kirjotit ton vie terapeutille-viestin, älä ole noin hiton asiantunteva koska et sitä ole ja saat muut 2 vuotiaiden äidit huolestuun kuoliaaks, joiden lapset ei puhu.
Ap kysyi huolissaan neuvoa.
Minä olin omasta 2-vuotiaastani huolissani, vaikka hän 2 vuotiaana sanoi muutaman sanan eikä ollut puhumaton.
Minä annoin oman suositukseni eli ota yhteys puheterapiaan. Niin minä tein omani kohdalla, ja meidän kohdalla se oli enemmänkin kuin hyvä ratkaisu: puheen tuotto on nyt hyvällä mallilla, lapsi puhuu jo lauseita.
Minun näkemys on ainoa laatuaan, muut ovat toista mieltä. Teidän mielestänne olen väärässä ja sen sijaan että toteasitte olevanne eri mieltä, käytte kimppuun ja haukutte lyttyyn. Tosi fiksua!!
Jos on jo valmis mielipide asiasta, ei kannata tänne tulla itkemään neuvoja ja olla "huolissaan", silloin saattaa saada "väärän vastauksen".
En ole lietsomassa mitään pelkoa tai hysteriaa. Sanoin mielipiteeni ja se pohjautui ihan yksiselitteisesti omien lasteni puheen oppimiseen. Kaksi vanhempaa puhuivat 2 vuotiaana pitkiä lauseita, tämä nuorin vain muutaman sanan ja olin huolissani; vein puheterapeutille, olen tyytyväinen tekemääni ratkaisuun eikä puheterapeutti haukkunut minua hysteeriseksi tai vähätellyt: hän oli myös sitä mieltä, että puhe on ikätasoisesta selkeästi jäljellä, vika ei ole lapsen älyssä tai kyvyssä vaan jäykässä kielessä. On vaikea muodostaa sanoja, kun "kieli ei käänny suussa". Saimme ohjeita tähän.
Tämä alan ammattilainen antoi minulle tietoa siitä, missä iässä lapsen "kuuluu" puhua minkäkin verran. Jokainen lapsi on yksilö, mutta jotakin kesiarvojahan on, onhan niitä lapsen koon, fyysisen ja motorisenkin kehityksen alueella (ympyrän piirtäminen, yhdellä jalalla seisominen, pallon potkaiseminen jne) ja jos niissä havaitaan selviä poikkeamia, keskitytään auttamaan ja tukemaan lasta näissä asioissa.
Meidän tapauksessa puheen keihityksen tukemista puoltaa myös se seikka, että suvussa on lukihäiriötä. Lukihäiriökään
ei ole mikään älykkyyden mittari!! eli lukihäiriöinen voi olla hyvinkin älykäs!! mutta kyllä se oppimista ja elämää hankaloittaa ja vaikuttaa itsetuntoon, sen tietää vain lapsuutensa lukihäiriön kanssa kamppaillut!
TErapia ja terapeutti - nyt te ymmärrätte väärin. Tahallaanko väärin haluatte ymmärtää?
Fysioterapeuttikin on "terapeutti", siellä "terapiassa" saatetaan katsoa vaikka vaan ryhtivirhettä että mitä tehdä sen korjaamiseksi tai sitten pyytää tarkituttaamaan työpaikan / työpisteen ergonomiset seikat.
Hullujen hommaa vai??
Sanoin kyllä ihan selkeästi että puheen ja kielen kehittymisen oppiminen
ei ole älykkyydestä kiinni.
Miten tämä lause pitäisi muotoilla että sen jokainen tajuaisi?
- ihminen voi olla hyvinkin älykäs vaikkei osaa puhua / kykene puhumaan sanaakaan koko elämänsä aikana.
- puheen oppiminen ja puheen ymmärtämisen oppiminen eivät ole älykkyyden mittareita
- hitaasti / myöhään puhumaan oppinut lapsi voi olla myöhemmin koulussa ja elämässä hyvinkin älykäs
Puheterapeutti ei ole mikään hullujen hoitaja eikä hitaasti puhumaan oppineet lapset ole tyhmiä tai hulluja.
Kerroin myös, mitä siellä terapiatädin luona tehdään: leikitään ja jutellaan. Ja semmosilla eiväillä lapsi on edistynyt aivan mielettömsti muutamassa kuukaudessa!
Olen sitä mieltä että lapsesta itsestäänkin on helpottavaa kun voi ilmaista itseään puheen avulla. Olen sitä mieltä että myös pienen lapsen kohdalla on näin.
Ja tämä on minun mielipiteeni, pohjautuen omien lasteni kautta saatuun kokemukseen ja siihen tietoon jka tukeen , mitä olen saanut.
Olkaa vaikka koko suomi eri mieltä: minulla on elävä esimkerkki, puhetta pulppuava lapsi jonka jokainen uusi sana on aina yhtä upeaa kuultavaa.