Onko muille tullut kauhea morkkis kun lemmikki nukutettu pois...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kova ikävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kova ikävä

Vieras
Vein koiran ensimmäisen kerran eläinlääkäriin koska se nuoli takapäätään koko ajan ja vuoti jotain töhnää... Eläinlääkäri totesi koiralla olevan myös kuumetta ja tulehdusarvot koholla, ultrassa ei märkää näkynyt koska koira ehti pissiä ennen tutkimukseen menoa. Paremmin kuulema näkisi..En voinut olla varma juoksuajasta koska koira hoiti sen aina niin huomaamatta...:( Saatiin antibiotit ja koira virkostui siitä ja ei enää nuollut niin takapäätään mutta heti kun lääkekuuri loppui, koira alkoi taas syödä ja juoda huonosti, ja vuoti punertavaa matolle asti. Kuumettakin koiralla oli... Kohdunpoistoon emme ruenneet kun koira sen verran iäkäs oli.
Nyt on minulla ollut viime aikoina kauhia morkkis että teinkö oikean ratkaisun kun nukutin koiran pois kuten eläinlääkäri ehdotti, vai olisiko se siitä vielä vironnut. :( Ihan niinkuin tällä jahkaamisella olisi enää jotain merkitystä kun vanha ystävä on jo poissa..

Mulla on aika paljon lemmikkejä.
Mulla on myös se periaate, että jos ne sairastuu, ne hoidetaan. Mutta vaan tiettyyn pisteeseen asti.
Jos jostain leikkauksesta toipumisen ennuste on tosi huono, tai eläin on niin kroonisesti sairas ettei sen elämä enää olisi millään lailla lajityypillistä ja/tai kivutonta, tai se vaatisi järjettömän määrän lääkkeitä ja jotain jatkuvia hoitoja lopun ikäänsä, tai jos sairastunut eläin on tosi vanha jolloin toipumisennuste usein on huonompi varsinkin jos kyseessä on joku leikkaus tms., niin laitan pois tuntematta minkäänlaista morkkista.

Joitain on jäänyt enemmän ikävä, toisia vähemmän ikävä, mutta aina olen kyllä tiennyt tehneeni oikean päätöksen.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Eläinlääkäri tekee arvion koiran iän ja yleiskunnon perusteella. Kohdunpoisto on vaativa toimenpide ja nukutus on vanhalle koiralle aina riski.
Ainahan se on suuri suru kun lemmikistä on pakko luopua. Mulla on vieläkin ikävä koiraani, joka oli pakko lopettaa 11-vuotiaana syövän takia, 3 v sitten.
Mun mielestä voit kyllä luottaa eläinlääkärin arvioon. Koirallesi oli parempi noin, eikä ole mitään järkeä rääkätä vanhaa sairasta koiraa niin kauan, että se menee aina vaan huonompaan kuntoon ja kivut pahenevat.
Osanottoni :(

• Tykkää
Reactions: Lispetti
ISO :hug:

Iäkäs eläin ja eläinlääkäri on suositellut nukuttamista. Joskos pystyisit ajatella asiaa niin että tämä oli rakkaalle ystävälle parasta.

Minusta on ihan kunnioitettavaa että eläimen omistaja osaa olla oikeassa tilanteessa epäitsekäs, ja omista tarpeistaan huolimatta pystyy tehdä kipeän mutta eläintä helpottavan päätöksen.

Olen nähny sellaisiakin tapauksia joissa eläintä pidetään väkisellä hengissä, viis eläimen elämänlaadusta.

Ikävä varmasti on!

Itsekin olen eläimiä vienyt ikiuneen. Se ei ole helppoa, ja kaikenlaisia ajatuksiahan se tuo.

Jaksamisia!

Voimia! Olet varmasti tehnyt ihan oikein. Koirasi oli jo vanha eikä välttämättä olisi toipunut leikkauksesta. Itsellänikin kova ikävä omia koiriani jotka olen joutunut lopettamaan. Toinen lopetettiin kun koira oli jo vanhuuttaan niin heikossa kunnossa että halvaantui peräpäästä ja toinen koira jouduttiin lopettamaan pahan onnettomuuden seurauksena. Koira jäi traktorin renkaan alle, koira oli pakko lopettaa heti. Ikävähän se vaivaa, aina vaan :(

Tuli hirveä morkkis, vaikka kaksi eläinlääkäriä oli suositellut rakkaan kissani lopettamista. Ymmärrän, että lopettaminen oli kaikille paras ratkaisu, mutta en voi silti sille mitään, että tunnen syyllisyyttä ja suren ihanan karvaturrini menettämistä.

Parempi kuitenkin lopettaa eläin ajoissa kuin antaa kärsiä sen vuosikausia, kuten olen nähnyt muutaman tutun tekevän.

Ihan oikean ratkaisun olet tehnyt. Meillä nyt sellainen tilanne, että koiran 8v, ja perussairaus nyt kaikki "helpot" toimenpiteet tehty ja oireeton, mutta jos vielä oireet tulee, niin koira lopetetaan, ei kannata lääkärin eiä meidän mielestä enää kouraa kiusaamaan. Eli "surutyötä" tehdään jo valmiiksi :(

Mulle ei jäänyt vanhan kissani lopettamista morkkista, suuri ikävä ja suru kylläkin. Kissa sairastui äkisti ja eläinlääkäri ei käytännössä antanut muita vaihtoehtoja kuin lopettamisen, koska kyseessä oli vanha eläin ja kivulias ja vaikeasti parannettava sairaus. Mielestäni oli hyvä, että eläinlääkäri hyvin selvästi sanoi meille, että tilanne on nyt se, että eettisintä ja armeliainta on lopettaa kissa heti. Jos hän ei olisi tätä niin selvästi ilmaissut, voi olla, että olisin jälkikäteen märehtinyt asiaa enemmän ja miettinyt, teinkö oikean ratkaisun. Voimia sinulle. Nyt koiralla ei ole kipuja, eivätkö eläimet onneksi itse osaa etukäteen surra eutanasiaa.

Yhteistyössä