Onko muille tullut järkytyksenä se miten tiukkaa on rahallisesti kotihoidontuella???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä on ollut niin, että mulla on ollut vähän isommat tulot kuin miehelläni lisien vuoksi, vaikka miehelläni peruspalkka onkin isompi.

Jäin äitiyslomalle ensin esikoisen kanssa ja ei ollut ongelmia. Hyvin tultiin toimeen äippärahalla. 1v1kk ikäerolla syntyi heti perään toinen lapsi enkä ollut kuin siis pari kuukautta tossa välillä kotihoidontuella mikä ei ollut ongelma.

Nyt olen ollut vajaan vuoden kotihoidontuella ja voi luoja kun on tiukkaa!!! Jos olisin tajunnut, niin oltais säästetty lomamatkoista yms. "turhasta" äitiyslomien aikana ja ennen sitä. Nyt on oikeasti ihan järkyttävän tiukkaa selvitä kaikista laskuista. En jotenkin osannut varautua vaan ajattelin että "kyllähän sitä nyt jonkin aikaa elelee pienillä tuloilla".

Mä en ole ikinä kuvitellutkaan pärjääväni kotihoidontuella, aina olen käynyt samalla vähän töissäkin.
Kyllähän sillä osan tulonmenetyksestä voi paikata.

Minä olen ollut niin onnellisessa asemassa, että tiukkaa on ollut vain muutaman kuukauden ajan. Ostimme omakotitalon kotihoidontuella ollessani ja ne kaikki pikku jutut, mitä ei osattu budjetoida, yllättivät.

Mutta muuten me on pärjätty mitä mainioimmin. Toki ollaan vuosien varrella opittu koko ajan tiukemmiksi taloudenpitäjiksikin. :) Tilanne olisi tietenkin eri, jos miehellä olisi reilusti huonompi palkka (on noin 3000 euroa kuussa bruttona).

Mä en ole ikinä kuvitellutkaan pärjääväni kotihoidontuella, aina olen käynyt samalla vähän töissäkin.
Kyllähän sillä osan tulonmenetyksestä voi paikata.

Sama täälä. Mun mielestäni on ihan itsestään selvä asia, että kht on helvetin paljon vähemmän kun mun ä-päivärahani, joka on sekin vähemmän kun mun palkka. En ymmärrä, miten tuo nyt voisi tulla yllätyksenä.

Mä jouduin säästöihini kajoamaan jos jotain uutta vaatetta tms. halusin. Mutta voih,oli kyllä ihanaa saada olla 3 vuotta pois oravanpyörästä ja olla lapsen kanssa kotona.

Osattiin varautua. Meillä se oli vain matematiikkaa eli tiedettiin mitä tulot tulee olemaan ja mitkä menot yleensä on. Mies on hoitovapaalla nyt toista vuotta ja säästöjä menee joka kuukausi, mutta tätä varten me säästettiinkin.

Ei meillä oo ees tiukilla vaikka mieskin ollu nyt lomautettuna (tulot yhteensä n.1800e/kk (sis myös lapsilisät), luukulle ei oo tarvinnu mennä kertaakaan. Jännätään oikein että kun mä meen töihin joskus niin mihin hi**oon me ne rahat sit laitetaa...

Mä olen suorastaan vainoharhainen raha-asioiden kanssa ja vedin äitiysvapaalla ihan järjetöntä kitukuuria varautuakseni kotihoidontukikaudelle. Mulla oli summat selvillä melkein jo ennen ehkäisyn poisjättöä. Parempi ehkä näin päin kuin ap:lla, mutta silti tämä kolme vuotta kestänyt kitupiikkeily alkaa hetkittäin pänniä. Nyt siis tulee täyteen kolme vuotta siitä, kun jäin äitiyslomalle esikoisesta, kuopus on nyt 10kk.

Meillä mieheni tulot on niin isot ettei ole ollut tiukkaa vaikka olen ollut 3 vuotta hoitovapaalla, mutta voin kuvitella että olis rahat vähissä jos toinen tienais yhtään vähemmän. Meidän kunnassa kuntalisäkin loppuu kun lapsi on 1,9 kk, ja sitten ei saa kuin sen 300 euroa/kk. Se on tosi vähän. Pudotus äitiysloman tuloista ón aika kova kun jää hoitovapaalle. Meillä on tosin jo säästetty rahaa ennen lasten syntymää, niin ei ole tarvinnut miettiä raha-asioita koko ajan.

itse olen säästänyt kovasti. Eikä tullut yllätyksenä tämä kotihoidontuelle jääminen. Tosin itse saan kyllä todella hyvin 3 lapsesta lapsilisät + kotihoidontuet ja sitten kun sain vielä palkan ja lomarahat nyt ennen kotihoidontuelle jäämistä niin kyllä tällä elelee. Säästöjäkin on runsaasti, muta niihin olen päättänyt olla kajoamatta ennen kuin tulee todella kova tarve.

Minun miehelläni on suhteellisen hyvät tulot, mutta siltikin tiesin mitä tämä on. Meillä menot todella isoja asuminen, autot ja vakuutukset ja öljylämmitys. Aloitin säästämisen hyvissä ajoin.

Mä en aio edes yrittää kituutella, kun sen yhden kuukauden kotihoidontuella. Pidän lomat pois äitiysloman päätteeks. Lapsi on vuoden, kun menen töihin. Mummo ja pappa hoitaa sitten, joten on ns. Kotihoidossa. Mä stressaan rahan pihistelyä ja siks meen töihin. Kivempi musta lapsille rento kuin hermoraunio äiti. Kotihoidontuki tarkottas 90 % pudotusta tulotasoon :(

Kun kotihoidon tuelle jääminen olisi merkinnyt yli 90 prosentin pudiotusta kuukausittain työstä käteen jäävään rahaan verrattuna, niin en hetkeäkään suunnitellut jääväni hoitamaan lasta kotiin vanhempainvapaan päättyessä.

Meillä minä myös olen ollut se paremmin tienaava, muttei taloudellinen tilanne kotihoidontuella yllätyksenä tullut. Tarkat laskelmat tehtiin siitä että miten kauan voin olla hoitovapaalla. Säästin äitiysrahaa ja olemme käyttäneet muitakin säästöjä lähinnä asuntolainan lyhentämiseen.

Säästöillä ne vuodet käytännössä elettiin. Mutta se oli yllätys, kuinka kannattamaton ratkaisu on osittainen hoitovapaa. Huokaan helpotuksesta kun se pian loppuu enkä ikinä enää moiseen ryhdy.

[QUOTE="vieras";25786097]Säästöillä ne vuodet käytännössä elettiin. Mutta se oli yllätys, kuinka kannattamaton ratkaisu on osittainen hoitovapaa. Huokaan helpotuksesta kun se pian loppuu enkä ikinä enää moiseen ryhdy.[/QUOTE]

Millä tavalla se on kannattamaton? Itse taas oon kuullu vain toisenlaista palautetta asiasta.

[QUOTE="vieras";25786097]Säästöillä ne vuodet käytännössä elettiin. Mutta se oli yllätys, kuinka kannattamaton ratkaisu on osittainen hoitovapaa. Huokaan helpotuksesta kun se pian loppuu enkä ikinä enää moiseen ryhdy.[/QUOTE]

tosiaan miten niin kannattamaton ratkaisu?

Yhteistyössä