Onko muille käyny samallai...

Tuli täs mieleen...kun mulla penskana tul ekat kuukautiset (n.9v)
en ollut koskaan kuullutkaan semmosesta!! :|
Olin aivan kauhuissaan kun "tuli verta pyllystä", en pariin päivään uskaltanut
kertoo kellekkään...tumppasin wc-paperia pikkareihin suojaksi... :ashamed:
Sit viimein kun äitille uskalsin ihmetellä asiaa, se sano et jaa, sul on
tainnu kuukautiset alkaa!Mentiin vessaan,pestiin pylly, pantiin side... :snotty:
Sitte sain lääkärikirjan käteeni aukaistuna valmiiksi oikeasta kohdasta... :/
äiti itse ei kertonut asiasta sanallakaan!Vaikka muuten hyvä ja rakastava olikin.
Aivan järkyttävä tilanne!!!
Itse aion kertoa hyvissä ajoin tytölleni tuommoiset asiat!!! =)
 
Gluteus maximus
Ei ole käynyt noin. Meillä äiti aloitti hyvissä ajoin (jo niin hyvissä ajoin, että muistan itsekin hävenneeni, että mitä se äiti taas tuosta puhuu) Olin jotain 7v.
 
vieras
jep, samalla lailla kävi kun menkat alkoi 10v, jotain olin kait koulusta tai kavereilta kuullut. Oma äiti ei ollu kertonu mitään, huomas kyllä kun pesin veriset pikkarit ja laitoin patterille kuivumaan...anto sidepaketin ja sano, että käytä noita...ihmettelin niitä teippejä siinä ja ekan siteen teippasin teippipuoli ihoon päin *auts* (karvaakin jo sillon pukkas, niin olipa kiva irrotella sitä sidettä :))

Oma tyttö on nyt 8v ja sille aion kyllä hyvisä ajoin asiasta informoida...jotain on jo puhuttukin, mut vuoden päästä viimestään ihan kunnon keskustelut...vaikka kauheelta tuntuu, kun sehän on vielä ihan lapsi...
 
vieras
Täälläkin käynyt noin.Kauhuissani näytin äidille pikkareita ja sanoi että ne on kuukautiset.Alkoi kun olin12v.Mitään kirjaa ei antanut,selitti lyhyesti mitkä ne on.
Mutta kyllä omille tytöille puhun asiasta.Mutta ainahan ei voi tietää kuinka aikaisin ne alkaa.Ap oli9v ja minä 12v..
 
Ei. Me luettiin yhdessä parhaan kaverin kanssa kirjaston kaikki seksivalistuskirjat kakkos- tai kolmosluokkalaisina. Siinä tuli opittua eri seksiasennot ja g-pisteet, ja tietty kuukautisetkin. Hyvä niin, vaikka varsinaista käyttöä niille tiedoille tuli vuosikaudet myöhemmin. Ei ole tarvinnut niitä asioita miettiä eikä ihmetellä. Koulun seksivalistus ei ollut kovin hääviä, ja äidiltä saatu äärimmäisen vähäistä.


Noi kirjat toimi omalla kohdallani niin hyvin, että aion hankkia niitä kirjahyllyyn, jos niistä olisi iloa lapsillekin. Saavat hankkia sitten tietoa myös ominpäin, ettei kaikki ole minun tai miehen tai koulun varassa.
 
Mun äitillä oli jotai sun ikäsenä ja se oli päättäny et minäkin saan tietää ajoissa, joten mä sain asiasta kuulla äidiltäni ku olin 3 luokalla ja siitä asti jouduin kantaa aina sidettä repussa varmuuden vuoksi. :) JOten meitin neidillä varmaan sama kohtalo edessä.
 
Minä olin reilu 10v kun menkat alkoi. Äiti oli kyllä joatin sanonut aisasta, että maha tulee kipeäksi jne, että kertoa sitten niin antaa siteitä jne. Mutta maha ei tullutkaan kipeäksi (mulla aina vasta kun vuoto on jo alkanut) ja vuoto alkoi ihan yllättäen. Häpesin jotenkin ja tungin vessapaperia housuihin...Eihän se tietty yöllä siellä pysynyt ja vuotokin oli niin runsasta, joten lakanat oli aamulla veressä...ja pakko oli näyttää äidille. Hän sitten että miksi en kertonut jne. vähän torui, mua hävetti. En tiiä miksi, mutta muistan vaan että koko ajan nolotti... Ja saan varmaan varautua samaan oman tytön kohdalla, eli ajoissa pitää valistus aloittaa...
 
MySelene
minäkin mietin että milloin pitää kertoa lapsille kuukautisista..meillä ku niitä tulee aika nuorena ja esikoinen kasvaa niin reippaasti että neuvolatädin mukaan kuukautiset saattaa tulla melko nuorena. onneks ei oo vielä ajankohtaista..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Minä olin reilu 10v kun menkat alkoi. Äiti oli kyllä joatin sanonut aisasta, että maha tulee kipeäksi jne, että kertoa sitten niin antaa siteitä jne. Mutta maha ei tullutkaan kipeäksi (mulla aina vasta kun vuoto on jo alkanut) ja vuoto alkoi ihan yllättäen. Häpesin jotenkin ja tungin vessapaperia housuihin...Eihän se tietty yöllä siellä pysynyt ja vuotokin oli niin runsasta, joten lakanat oli aamulla veressä...ja pakko oli näyttää äidille. Hän sitten että miksi en kertonut jne. vähän torui, mua hävetti. En tiiä miksi, mutta muistan vaan että koko ajan nolotti... Ja saan varmaan varautua samaan oman tytön kohdalla, eli ajoissa pitää valistus aloittaa...
:wave:
Mua kans hävetti hirveesti!!! Kait nuo "alapää jutut" oli sit lapsena niin hävettävvii.
 
En tienny minäkään etukäteen... itkin paniikissa vessassa ensin yksin ja sitten pelotti niin paljon että oli pakko kertoo äidille, niin äitipä alkoikin nauramaan... :ashamed: Että susta tulee nainen tms jotain yhtä hemmetin typerää se laukos... siteistä en muista mitään... muistaakseni laitoin vessapaperia vaan tolloina housuun... jossain vaiheessa kai äiti armahti ja osti mulle siteitä...
En muista minkä ikänen olin , mut joku harmaa aavistus olis että 9v.
Mun lapseni ei todellakaan saa pelätä yksinään vessassa kuukautisia... siitä pidän huolen...
Koskaan en omassa kotonani voinu puhua kuukautisista mitään... koska se oli vaan iso HÄPEÄ!!! Mulle siis...
 
MySelene
Alkuperäinen kirjoittaja Saapasjalkakissa:
En tienny minäkään etukäteen... itkin paniikissa vessassa ensin yksin ja sitten pelotti niin paljon että oli pakko kertoo äidille, niin äitipä alkoikin nauramaan... :ashamed: Että susta tulee nainen tms jotain yhtä hemmetin typerää se laukos... siteistä en muista mitään... muistaakseni laitoin vessapaperia vaan tolloina housuun... jossain vaiheessa kai äiti armahti ja osti mulle siteitä...
En muista minkä ikänen olin , mut joku harmaa aavistus olis että 9v.
Mun lapseni ei todellakaan saa pelätä yksinään vessassa kuukautisia... siitä pidän huolen...
Koskaan en omassa kotonani voinu puhua kuukautisista mitään... koska se oli vaan iso HÄPEÄ!!! Mulle siis...
:hug: voi höh! :( aika monessa kulttuureissa nainen on likainen sillon ku on kuukautiset. nainen menee yksin istumaan johonkin majaan ja tulee ulos vasta ku menkat loppu. ihan hirveetä. niin luonnollinen asia mutta silti monen mielestä noloa. :eek:

 
Mischa
Äiti ei koskaan puhunut siitä mulle.Kuulin siitä koulussa ja kaverilta.Olin kaverin luona kun se alkoi ja sain siltä siteen.Jos minulla olisi tyttö niin kertoisin hänelle siitä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täälläkin käynyt noin.Kauhuissani näytin äidille pikkareita ja sanoi että ne on kuukautiset.Alkoi kun olin12v.Mitään kirjaa ei antanut,selitti lyhyesti mitkä ne on.
Mutta kyllä omille tytöille puhun asiasta.Mutta ainahan ei voi tietää kuinka aikaisin ne alkaa.Ap oli9v ja minä 12v..
Meillä ihan sama juttu, sillä erotuksella ettei selitetty yhtään mitään. Tökkäs vaan siteen käteen ja sano ota toi.
Mua hävetti ja pelotti ihan pirusti ja pitkään yritinki piilotella sitä että mulla olis kuukautiset, mutta ku aina oli sieltä äidin siteistä käytävä sitte pöllimässä. Meillä kuukautiset oli aina "ne", ja jotenki tosi häpeiltävä juttu.
Nyt ootan itse ekaa lasta ja täytyy kyllä sanoa että pyrin "pikkusen" avoimempaan ilmapiiriin, en haluais että mun lapselle ikinä kävis noin.
 

Yhteistyössä