Onko muilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jatkuva huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jatkuva huoli

Vieras
Hei.
Olen rv:lla 9 ja alusta asti minua on pelottanut kaikki raskaudessa!
Eli kohdunulkoinen, tuulimuna ja keskenmeno. enkä ole oikein uskaltanut vielä antaa itselleni lupaa iloita tästä raskaudesta, etten vain tule pettymään.
Tänäänkin on ollut oikealla alavatsalla ovulaation tapaista jomotusta ja painon tunnetta ja vihlontaa ja tietenkin heti on pelko että on kohdunulkoinen.
Eka neuvola on vasta ensi viikolla ja yksityisellekään ei saisi aikoja vasta kuin loppuviikosta.

Nyt kysyisinkin teiltä että kuinka käsittelette ja selviätte pelkojenne kanssa, vai onko tälläisia edes muilla.

Ja missä vaiheessa esim.keskenmenon riski pienenee?

Pettymyksiin varautuminen helpottaa pelkoa. Tokihan jokaisella varmaan käy mielessä, että onkohan kaikki hyvin ja eteneekö raskaus normaalisti. Kolme ensimmäistä kuukautta, eli 12 eka viikkoa on yleensä sellaisia ""huoli"" viikkoja, siihen mennessä kehityshäiriöiset sikiöt poistuu luonnollisesti ja senkin ymmärtää kun tietää, ettei pieni ollut kunnossa ja parempi näin.
Minulla on nyt neljäs raskaus menossa ja taisin huolehtia ensimmäistä odotellessani samoja asioita kuin sinä. Nykyisin sen otan eritavalla ja kaipa se ymmärrys on lisääntynyt kokemuksen myötä.
Iloitse vaan raskaudestasi ja nauti tulevista kuukausista. Toivotaan, että sinullakin on kaikki hyvin ja voit joskus helpottunein mielin ajatella mennyttä raskauttasi...
Onnea odotukseen.

Miten esim. kohdunulkoinen raskaus oireilee?
Kuten ekassa viestissä mainitsin tuosta ovulaatio tyylisestä kivusta, ei siis sietämätön kipu mutta inhottava. Ja tietysti aiheuttaa heti pelkoa.

Minulla tuhisee tuossa vieressä 3,5viikkoinen suloinen poikavauva ja kyllä tuollainen nimenomaan oikealla puolella tuntuva kiristyskipu oli tuttua raskaudessa. Oon kuullut et on ihan tyypillinen raskausoire.

Kohdunulkoinen tuntuu voimakkaana kipuna toisella puolella (siskollani oli tälläinen), siihen liittyy yleensä verenvuotoa ja tyypillisesti kohdunulkoinen alkaa voimakkaasti oireilemaan jo tossa viikolla 7, mutta kyllä lievää painontunnetta/kiristystä kuuluu ihan tavalliseen raskauteenkin.

Minuakin kovasti pelotti raskausaikana. Meni varmaan 30 raskausviikkoa ennenkuin uskalsin myöntää et hei, minä todellakin oon raskaana ja meille saattaa syntyä vauva. Silti pelkäsin et lopussa viel voi jotain käydä. Tuttuja tunteita varmaan kaikille ja kai se on sitä äidiksi kasvamista, jatkuvastihan sitä sitten saa olla lapsestaan huolissaan eikä se pelko mihinkään häviä.

Sande ja poika 3,5vkoa

Voi kun jaksaisi uskoa että kaikki olisi ja menisi loppuun saakka hyvin:) ja siitäkin eteenpäin.

tuo toisella puolella oleva jomottelu vain alkoi mieltä painamaan, mutta jospa se olisi ihan normaalia...

Tsemppiä raskauteen! Mieleen kyllä muistuu minkälaista sinnittelyä se alku oli, kun päivä kerrallaan odotti viikkojen kulumista ja ekaa ultraa jossa näki vihdoin kaiken olevan kunnossa. Äkkiä se neuvola sieltä lopulta tulee. Ja jos tuntuu että kipu käy pahaksi niin soita vaikka neuvolaan! Mutta kyllä sellainen suht lievä kipu voi olla ihan normaaliakin. Minulla oli myöhemmin raskaudessa oikealla sivussa tosi voimakasta viiltävää kipua (niin ettei sängystä meinannut päästä hetkeen), äitiyspolilla sanottiin että ihan normaalia jos ei siihen mitään vuotoa liity. Johtuu kuulemma kohdun kannattimien venymisestä ja tuntuu yleensä just oikealla alavatsassa.

Sande

Moikka!=)
Olen tällä hetkellä rv:llä 20+3 ja esikoista odottelen! Voin sanoa että minua on myös pelottanut ja mietityttänyt joka ikinen asia, jota voi vain stressata. Tuntuu ettei paljon ehdi nauttimaan odotuksesta, enkä minäkään vieläkään koe antaneeni itselleni lupaa nauttia tästä IHANASTA ajasta ja suunnitella pidemmälle!
Nyt taas itselläni alkanut alavatsalla viiltävä kipu jomottaa, heti pelottaa se mistä on kyse.

Pelkojen kanssa on vain selviydyttävä, vaikeaa se on!

Yritähän pärjätä! Ja nauttia edes vähän!=)

Jonsku

Yhteistyössä