Onko muilla yhtä rasittavia 2-vuotiaita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän 2,5v pojalla on ihan kauhee uhmaikä nykyään. Aamusta alkaa se huuto kun aamupala ei kelpaa, vaatteet ei kelpaa, mikään ei kelpaa. Koko ajan saa olla istuttamassa jäähypenkillä ja joskus laitan eteiseen huutamaan kun ei mikään auta. Pikkuasioista raivostuu, huutaa ja lyö toisia. Välillä saattaa jo rauhoittua mut kun huomaa että ei saakaan tahtoaan läpi niin huuto alkaa taas. Ei meillä muut ole olleet yhtä kauheita, mitkään konstit ei tunnu auttavan. Koko päivä menee yhden kanssa tapellessa, tuntuu että toisetkin lapset kärsivät tilanteesta... mitähän tuon kanssa vois tehdä?

ihan samanlainen meilläkin. 3-vuotiaana pystyi jo vähän neuvottelemaan tai ennakoimaan kiukunpuuskan aiheita ja siten niitä vähentämään. Tosi herkkä mm. jos vaatteet esim. on vähänkin iholle "karheita" tai muuten epämukavia, ulkoa sisälle siirtyminen aina vaikeaa ym. Paljon on auttanut, kun olen ruvennut nimeämään hänelle tuntemuksia ja tunteita, esim. "Harmittaako sua?" tai "Mistä sulla on paha mieli, kun noin paiskot?"

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23985218:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tota jäähypenkin ideaa.

Anna meuhkata, paitsi silloin kun satuttaa muita tai itseään. Kyllä se siitä mennee joskus ohi, alkaakseen taas uudelleen.

No meillä jäähypenkille joutuu nimenomaan silloin kun lyö toisia,tappelee tai paiskoo tavaroita ym. Enpä oo parempaakaan keinoa keksinyt, eikä meillä ainakaan riitä jos vain sanoo lapselle että älä lyö. Hyvin rauhoittaa tilannetta kun istuttaa vähän aikaa paikallaan.

[QUOTE="vieras";23985464]Meillä auttaa se kun ottaa syliin, ja pitää siinä niin kauan että rauhoittuu, sellainen ns. "lukko-ote". Kerran istuttiin melkein kaksi tuntia.[/QUOTE]

Meillä taas ei auta, raivostuvat entisestään. Helpommin menee ohi kun antaa huutaa vaan mutta on itse siinä paikalla, tulevat sitten itse syliin rauhoittumaan.

Yhteistyössä