Onko muilla puheliaita lapsia, jotka selittävät ummet ja lammet jokaiselle vastaantulevalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Help

Vieras
Miten olette saaneet heidät hiljenemään? Vaikka miten yritän opettaa, ettei kaikille vieraille puhuta, ei häiritä ja anentaan toisillekin suunvuoroa niin melko mahdotonta tuntuu lapselle olevan olla hetki hiljaa, juttua tulisi tauotta.
Ja tottakai ymmärrän, ettei kaupassa tms. ihmisiä kiinnostaa pikkumiehen kanssa höpöttää.

Hämmästyttävää sinänsä, että itse olen ujo, en tosiaan vieraiden kanssa saa sanaa suustani, en osaa mitään small talkia kun en vaan keksi mitää sanottavaa esim. hississä tms. vieraiden kanssa joten siksi onkin kummallista että tuosta lapsesta on tuollainen hölösuu tullut, joka ei aristele ketään vaan ohikulkijoillekin heti puhumassa.

No on :D Kakski sellaista.. Eilen ei meinattu päästä ollenkaan liikenteeseen kun piti kaikille vastaantulijoille kertoa että meillä meni eilen sähköt ja kysyä menikö niiltäkin ja sit kerrottiin mitä ollaa tänää tehty ja mitä ollaa tekemässä...

Ohjaan ne aina vaan nätisti pois ja hoputan.. Varsinki meijän tyttö puhuu koko ajan itekseenki ja nukeille ja kertoo koko ajan mitä hän tekee.. Nii ja jos jotain ei kiinnosta niiden jutut niin ne kertovat puhelun tulevan ja juttelevat käsi korvalla mummolle tai muulle :D

Meillä just päinvastoin. Lapsi ei puhu kuin meille tutuille. Neuvolassakaan ei kuulu pihahdustakaan koko lapsesta vaikka kotonakin höpöttää niin ettei ole hiljaista hetkeä. Nyt sit puheterapiaan pitäis mennä, mutta mitäs siellä kun lapsi ei sano sanakaan vieraille :o
Neuvolassa sanottiin, että toisaalta on myös hyvä ettei vieraille ihmisille mene puhumaan.

Joten en valitettavasti sua osaa auttaa, kunhan kirjoitin tähän :D

No just eilen lasten serkun äidin kanssa juteltiin tuosta serkusta, kun se on semmonen, joka lörpöttää kaiken kaikille. :D Siis ihan sama, kuka siinä on, se kertoo KAIKEN. Pitääkin siksi sen edessä olla varsin tarkkana, ettei oikeastaan kerro mitään, mikä ei saa levitä. Aikoinaan pikkuveikkansa ristiäisissäkin kertoi kaikille vieraille jo nimen ja sanoi perään, et se on sitten salaisuus. :D Joo. Ikää sillä on 3 v.

Mun tyttö ei ihan vieraille puhu, ujostelee enemmän. Mutta taas tänä aamuna kertoi ekana hoitotädille koko eilisillan tapahtumat...

Kiitos kysymästä :) - kolme kappaletta! Ja anna veikkonen toisen höpötellä, tuskinpa ihan karsaasti kuitenkaan katsovat - meidän puheliaita lapsia on ainakin kehuttu sosiaalisesta taidostaan - ja sitä tiedä mitä teini- ikä aikanaan tuo tullessaan; voipi olla, että silloin saa kerjäämällä kerjätä heitä puhumaan....

[QUOTE="Vilukissa";24335170]Kiitos kysymästä :) - kolme kappaletta! Ja anna veikkonen toisen höpötellä, tuskinpa ihan karsaasti kuitenkaan katsovat - meidän puheliaita lapsia on ainakin kehuttu sosiaalisesta taidostaan - ja sitä tiedä mitä teini- ikä aikanaan tuo tullessaan; voipi olla, että silloin saa kerjäämällä kerjätä heitä puhumaan....[/QUOTE]

No juu, tulee vaan mieleen kun täällä palstallakin saa lukea, että "luulettekö äidit, että kaikkia kiinostaa teidän mukuloidenn jutut?" jne.
Joten itseä kyllä vähän hävettää tuo pälätys... Ihana lapsi hän on, en sitä sano, mutta tietty toivon että joskus oppisi olemaan hiljaa. Tavallaan silti myös kanssaihmiset tekee tässä kohtaa kasvatuksen vaikeaksi, kun siis esim. kaupassa kiellän lasta, että anna tädin hoitaa ostokset rauhassa niin sitten tämä täti ihmettee suureen ääneen, että miksi kiellän, kun tottakai hän pojan kanssa haluaa puhua... Lapselle toki vähän ristiriitaisen kuulosta.

[QUOTE="a p";24335221]No juu, tulee vaan mieleen kun täällä palstallakin saa lukea, että "luulettekö äidit, että kaikkia kiinostaa teidän mukuloidenn jutut?" jne.
Joten itseä kyllä vähän hävettää tuo pälätys... Ihana lapsi hän on, en sitä sano, mutta tietty toivon että joskus oppisi olemaan hiljaa. Tavallaan silti myös kanssaihmiset tekee tässä kohtaa kasvatuksen vaikeaksi, kun siis esim. kaupassa kiellän lasta, että anna tädin hoitaa ostokset rauhassa niin sitten tämä täti ihmettee suureen ääneen, että miksi kiellän, kun tottakai hän pojan kanssa haluaa puhua... Lapselle toki vähän ristiriitaisen kuulosta.[/QUOTE]

:O - miksi ihmeessä sinä häpeät kontaktia ottavaa lastasi? Älä suinkaan, vaan ole ylpeä hänestä :) - sillä moni ihminen, oikeasti, moni ihminen tykkää todella kovasti, kun lapsi ottaa kontaktia ja kyselee kuulumisia tai kertoilee omia pieniä juttujaan. Toki niitä noloja tilanteitakin tulee, toisinaan liikaakin, mutta ikä tekee tehtävänsä myös - varttuessaan ymmärtää kyllä, mitä sopii höpötellä ja mitä ei, ja vanhempana tietysti on hyvä "valaista" asiassa...Mutta tässä vaiheessa - anna toisen jutustella vaan :).

Ja mitä palstan purpatuksiin aiheesta tulee, niin - bye gones vaan :D! Kateellisten panettelua :D!

Tytär juttelee vastaantulijoille lähinnä jokin tärkeä asia mielessään, kuten ensimmäinen heiluva hammas. Siitä oli pakko kertoa kaikille.

Miehenä tunnen lievää pakokauhua, jos vieras lapsi alkaa jutella minulle, eikä hänen vanhempansa ole ihan lähistöllä. Vähemmästäkin epäillään pedofiiliksi, joka yrittää vokotella lapsia.

Kyllä on, aina saa kärsiä ja hävetä. :) Viimeksi eilen Siwassa sai kassarouva kuulla seikkaperäisesti meidän perhe-elämästä, mun synnytyksestäni (pikkuveli syntyi juuri 2kk sitten ja tästä on siis paljon puhuttu että mistä se vauva meille oikein tuli ja miten..) sekä tisseistäni miten ne heiluu aina suihkussa näin ja näin.. kohta 4v esikoistytär, kyselee myös kaikilta nimiä ja missä he asuvat ja ovatko synnyttäneet yms. Osa lähtee ilahtuneena keskusteluun mukaan ja osa katsoo kuin halpaa makkaraa. Silloin tulee yleensä kovalla äänellä että äiti, miksei tuo mies vastaa minulle, se on kyllä epäkohteliasta vai mitä?!

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Ei. Mutta yksi aikuinen on.
Juu. Muut saa hävetä, sekä se aikuinen itsekin kieltämättä vähän väliä :ashamed:

Mutta onneksi sillä on vielä aikaa opetella, ainahan voi yrittää. Oppia uusia temppuja siis, vanhakin koira...

Kaikki viisi. Teinit silloin aikoinaan (ja melkein nykyäänkin...) ja nyt nämä pienet.

Jo tuo 1 v 8 kk tyttö saa aikaan hurjan selitysryöpyn. Puhumattakaan melkein4vuotiaasta. Hän hämmensi hiljan Valintatalon kassan julistaessaan uimarannan hiekkaa varpaidensa välissä "minä rakahtan olla tähhä elämähhä!".

Joo. Hän ei sanoa vieläkään s-kirjainta. Mutta se ei haittaa puhumista lainkaan.

Minulla kolme kappaletta, isäänsä tulleet. Esikoinen oli pienempänä hyvin hyvin hyvin hyvin puhelias, eli pölötti kaiken valveillaoloaikansa. Ja unissaankin.. ja koska itse en yrityksistä huolimatta jaksanut tuota tautonta puhetta kuunnella, puhui esikoinen estoitta jokaiselle vastaantulijalle. Nyt kun ikää on tullut lisää, osaa tyttö sentään suodattaa puhumaansa ja olla josksu vaitikin. Mutta puhelias perusluonne kyllä säilyy.

Yhteistyössä