Onko muilla ollut vaikeuksia saada muniksia kasvamaan ivf-hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja t0iv0
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

t0iv0

Jäsen
18.06.2008
102
0
16
Olisi mielenkiintoista tietää onko muilla vaikeaa saada munasoluja kasvamaan ivf-hoidossa? Millaisilla lääkityksillä teillä on hoitoja jo kokeiltu jne...

Minulla pco ja useita ivf- hoitoja/yrityksiä. Hyvin suurillakin lääkkeillä olen pistellyt ja melko usein hoito lopetetaan kesken ennen punktiota ,koska munasoluja ei saada kasvamaan.

Yhdessä ivf-hoitossa saatiin kasvamaan 3 munasolua ja yksi niistä hedelmöittyi ja siitä meillä nyt nyytti kotona.
Toista on yritelty ,mutta siinäkin taas hoito keskeytettiin kun ei munikset kasvaneetkaan.

Lokakuussa olisi tarkoitus kokeilla clomeilla ja menopur 225 pistoksilla ,jos niillä saataisiin jotain kasvamaan....

Hei T0iv0!

Mä oon myös aika huono munimaan :(

Ekassa hoidossa Synarela + Puregon (100-150) -> 6 follia, 4 solua -> yksi siirtokelpoinen alkio -> nega

Toka hoito Menopur (150-300) + Orgalutran -> 1 folli -> inssi -> nega

Kolmas hoito Suprecur + Pergoveris (150) + Gonal-f (75) -> 8 follia, 6 solua -> 1 alkio siirrettiin(KU), 2 pakkaseen (eivät lähteny jakautumaan sulatuksen jälkeen)

Neljäs hoito Synarela + Pergoveris (150) + Gonal-f (112,5) -> 2 follia, kaksi solua -> yksi siirrettiin -> nyt pp 11 ja nega

Jännää on se, et mulle on tehty yks OI clomeilla ja sillo tuli kaksi johtofollia annoksella 1 50mg tbl kp 3, 4 ja 5 sekä yksi inssi kahdella johtofollilla ja annos oli 1 50mg tbl kp 3 ja 4.

Onko sulla jo tietoa millä annoksella ja minä kp:na tuut syömään noita clomeja ja missä vaiheessa pistellään. Tuleeko jarruja?

Heps
Kaksi yritystä takana
1. Puregon (300) ekassa ultrassa kolme follia jotka kuivuivat
2. Fostimon(450) ekassa ultrassa kaksi follia. Tokassa yksi hyvältä näyttävä. Isoilla annoksilla on yritetty. Huomenna punktioidaan se ainokainen. Keskiviikkona sirto jos kaikki menisi hyvin.

Jos nytkään ei tärppää,kokeillaan uusinta Fostimonilla.

Mulla on aikaisemmin yritetty lyhyellä kaavalla gonal-f lääkkeellä ja annoksilla 250, ja yhden kerran aiemmin pitkällä kaavalla samalla lääkkeellä ,joskin ilman tulosta.

Nyt siis clomifen 1 tabl. kiertopäivinä 3-5, jonka jälkeen menopur lääkettä annoksella 225...Ja lyhyttä kaavaa siis kokeillaan. Ja jarru tulee mukaan sitten jossain vaiheessa...

Aliaanalle kovasti tsemppiä että se ainokainen tärppäisi! Ja kuulosti positiiviselta ,että on vielä jonkin muunkin nimisiä lääkkeitä olemassa jota voi kokeilla.

Halleb: Toivottavasti jo seuraavassa hoidossa onnistutte.Miksi ne lääkärit ei anna sun pistellä isompia annoksia?

T0IV0

Minulla melko heikko vaste hoidoissa.. eli
1. ivf Puregon 225 4 normikokoista hedelmöittynyttä, 2 jakautunutta, 2. icsi Gonal-f 150+ Pergoveris 150 6 normikokoista, 5 solua hedelmöittyi ja jakautui, siitä 1. tuoresiirto ja 1. pas tähän mennessä, ehkä joulun jälkeen 2. pas, jos kamut selviävät sulatuksesta. 2.ivf:n alkuvaiheessa näkyi 16 follikkelia, joista alkoi kehittyä vaan 6.. eli aika pettymys. Se hyvä puoli, ettei tarvitse ainakaan pelätä hyperiä. 2. icsin tuoresiirrossa oli häivähdys plussaa, mutta vuoto alkoi, muuten ei plussia.

Viimeksi muokattu:
T0IV0 Kiitos ja samoin!
Jaa-a. Mä painan alle 50kiloo, joten ne sanoo, et pitäis kasvaa jo näillä annoksilla eikä annoksen nosto kuulema välttämättä lisää niitten solujen määrää. Kuulema jos ei tuu, ni ei tuu..:( Lääkäri epäili, et endo olis osa-syynä tähän..

Olen menossa ekaan ivf:n. Nyt käytössä Synarela. Puregon oli inseminaatioiden aikana käytössä. Eipä tepsinnä... nyt kokeillaa synarela ja sit viikon päästä alkaa menopur (annos vielä auki) selviää uä. Meillä ovat hirveen varovaisia suurien pistos annosten kanssa, ettei kasva liikaa. En tiiä miten mulle sit käy... jännittää niin pirusti!

Saisiko tähän pinoon lisää kokemuksia asiasta?

Tänään oli veristesti ja hCG alle1. Hoitaja sanoi, että voidaan sopia soitto-aika lääkärille, jotta voin keskustella viimeisestä hoidosta ja lääkkeistä.

Ekassa hoidossa Synarelan kanssa oli ongelmia, kun se antoi epätasaisia määriä sitä lääkeainetta. Lääke vedettiin pois markkinoilta. Synarela on kuulema miedompi jarru, kuin Suprecur. Kun Synarelaa ei saanut, minulla oli kevään hoidossa Suprecur annoksella 1x3, kun normaalisti 1x4. Nyt se paranneltu Synarela toimikin liian tehokkaasti tässä hoidossa.

Minkälaisilla lääke-yhdistelmillä ootte alkanu saada tulosta? Onko muita, joilla jarrut toimivat turhan tehokkaasti?

Pelottaa sekin jos kokeilevat seuraavaksi lyhyttä kaavaa, että millä saadaan täsmättyä hoito alkamaan oikeaan aikaan. E-pilleit veti munasarjat ihan horrokseen vuosi sitten, kun yritettiin lyhyttä kaavaa. Primolutilla voi myös siirtää menkkoja, mutta mulla alkaa aina läpi keltarauhashormonin. Sit pelottaa, et työntääkö mun kroppa kuitenkin väkisin sen johtofollin eikä anna muiden kasvaa.

Onko mitään mitä voisin ehdottaa lääkärille tai kysyä?

Saadaan lähetteet kromosomi-kokeisiin. Tutkiikohan ne myös vasta-aineet ja hyytymistekijät? Mitä kaikkea julkisella tutkitaann tässä vaiheessa?

Kamalasti kysymyksiä ja olisin kiitollinen jos joku osais vastata edes johonkin niistä! :)

Muakin kiinnostaa tämä teema, ja etenkin se mitä teille on kerrottu Synarelan (tai muiden jarrujen) vaikutuksista solumääriin ja solujen kasvuun & laatuun.

Mulla oli ekassa ivf:ssä lyhyt kaava ja loppuvaiheessa käytin pienen hetken jarruna Cetroditea - lääkettä jäi multa jopa yli.

Tokassa ivf:ssä oli pitkä kaava ja jarruna kolmisen viikkoa Synarela. Puregonia piikitin lähes kolme kertaa niin paljon kuin ekassa yrityksessä. Munia tuli kuitenkin puolet vähemmän (ihan lopullinen määrä ei vielä tiedossa).

Lääkärini mukaan Synarela ei vaikuta solumääriin. No, ehkä noin onkin, mutta tuntuu että se vaikutti kyllä kovasti munien kasvuintoon...

Mulle ollaan kerran tehty pitkä hoito ,jossa saatiin muutema hätänen kasvamaan, mut nää hoidot missä piikittelen hevosen annoksia yms... on olleet lyhyitä hoitoja ja ei päästä punktioonkaan asti kun ei oo kasvamassa kun yksi ja sekin liian hitaasti...Paitsi tietty se lyhyt hoito ,jonssa saatiin kasvamaan kolme ja se ainoa hedelmöittynyt on meillä kotona!
Ja lyhyillä yhä jatketaan, kokeillaan vaan erimerkkisiä lääkkeitä aina...
Terolutit ei toimi mullakaan mutta Primolut -norrilla saadaan aikataulutettua mulla hoidot.( se on tujumpi keltarauhaslääke kun toi Terolut)
HALLEB: En osaa asiassasi auttaa mutta luultavasti kannattaisi kokeilla vielä sitä lyhyttäkin kaavaa...

-t0iv0-

Mulle taas tuli munia ihan liiankin kanssa, taisi olla 26.
Mutta vain 4 hedelmöittyo ja 3 oli siirtokelpoisia, nyt kaksi on pakkasessa ja yksi korkeimmissa paikoissa.
Kysyin vähän vastaavaa, eli todennäköisyyksiä muna vs hedelmöitys vs vs vs kaikki muu ja vastaus oli että "Ei vo tietää".
Ole levollinen, munien määrä ei kerro todennäköisyyttä tulla raskaaksi.
Mulla oli Paljon, mutta ei.
Siskolla kolme, josta yksi otti tuulta alleen ja nyt kummilikka on 6v.

Kyllä sattumalla, onnella ja tuurilla on eniten merkitystä, ainakin jos "syy" on naisessa. Joskus tärppää ja se voi olla jostain Ihan pienestä kii.

Mulla vasta 1IVF takana mutta kokemus seuraava:

- lääkkeenä synarela, puregon 250 -> laskettiin 150 lopussa
- tuloksena 17 follia, joista 14 kypsää, joista 8 hedelmöittyi, joista 4 jakaantui
- 1 oli 2-tumainen -> roskiin, 1 oli hyvä mutta hidas -> tuoresiirto, 2 jatkoviljelyyn -> ei saatu pakkaseen mitään loppuen lopuksi ja nega tuoresiirrosta

Eli meillä paljon folleja mutta huono laatu kaikin puolin.
2. IVF tehdään ensi kiertoon lääkityksellä synarela, menopur 300, eli koitetaan saada parempaa laatua tällä!

meillä eka hoidossa kasvamaan lähti 3 rakkulaa (puregon 225m joka muuttui lopussa muutamaksi päiväksi 300). niistä löytyi kaksi munasolua, joista toinen hedelmöittyi. mutta sekään ei jatkanut kasvua.

toiseen kertaan toiveena (ei vielä tietoa) lääkkeen vaihto (auttaisiko menopur) ja isompi annos alusta saakka.

jännä siinä mielessä että aikoinaan jopa yhdellä clomitabletilla lähti kasvamaan kaksi rakkulaa.

Meillä eka IVF takana. Pitkällä kaavalla mentiin ja synarelan aloitin 24.8. Gonal F tuli kuvioon 7.9. annostuksella 225IU. Tokassa ultrassa todettiin että synarela oli toiminut liian hyvin ja gonalin annosta nostettiin 262,5IU. Silloin kaksi follikkelia näkyvissä,toinen 7mm ja toinen 9mm. Kolmannessa ultrassa samat kaksi follia 12mm ja 16mm. Pregnyliä latasin 10000IU normaalin 5000IU:n sijaan..
Punktio oli kamala,eikä yhtään solua siis saatu :( Voin siis todeta että rahat meni ja v*itutus tuli tilalle..:(

Lapsettomuudesta olen kärsinyt maaliskuussa 9 vuotta. Exän kanssa yriteltiin 5v. Nykyisenkin miehen kanssa jotakuinkin 2 vuotta. Syy meillä selittämätön.
Miehellä simppoja hienosti ja 59% suoraan eteneviäkin..Mä en siis ilmeisesti ovuloi kunnolla ja itseasiassa 6/2010 sainkin clomit,joilla tulinkin 2. ja 4. kuurista raskaaksi,molemmat olivat siis kemiallisia.. Nauroinkin lääkärille kolmannessa IVF:n folliultrassa että clomeillakin sain paremmat tulokset kuin sairaan kalliilla gonal F:llä..

Mulla todettu kyllä vikaa myös kromosomeissa,joka omalta osaltaan saattaa vaikuttaa muniksiin. Mutta nyt kun tuli taukoo tuohon hoito-rumbaa aina helmikuulle asti,aloitan ensi kierrossa taas clomit,joita vielä 3 kuuria jäljellä. Niihin jopa ehkä uskonkin,vaikkakin kaksi kemiallista niillä vaan saatu aikaseks..

Voimia teille kaikille!

Kysyin juurikin tuota clomeilla saatua vastetta kun minulla alkoi sillä alkuun kasvamaan olisko ollu 4-5 solua jotka sitten kuihtuivat niinkuin kuuluukin ja yksi jäi jäljelle... Niin ihmettelin miksei sitä sitten hyväksikäytetä ivf:ssä alkuhoitona (tai siis tiedän että joillain käytetään) Hän ei suoraan sanonut syytä miksei käytettäisi, mutta totesi että juurikin clomeilla jos saa useampia kasvuun niin viittaa vielä vahvasti lisää siihen suuntaan että munasarjat on hiipumassa.

Meillä perusteltiin maksimiannosta juurikin solujen paremmalla laadulla niinkuin tuolla joku jo sanoikin. Tiedossa on jo että soluja ei ole paljon eikä tule paljoa niin uskalletaan vetästä täydet. Pitkä kaava ja synarelat oli siitä syystä kuulemma meille vähän muniville tarpeen, että ei taatusti lähde omat hormonit rajoittamaan kasvua vaan kaikki lähtee nollasta.

Kuitenkin toisella toimii toinen... ja toisella toinen... Jollakulla ei mikään... Jännityksellä jään odottamaan miten meillä...

Hei. Mulla eka lyhyt ivf näin:

Kp 2 Elonva Pistos
Kp7 eka ultra, munarakkuloita n.12 näkyvissä. kokoja en muista, mutta 2.isompaa johtofollia, ja loput pieniä. Ja noiden pienten kasvatteluun sitten gonal-f 75 pistos.
kp 7- 11 orgalutran pistokset jarrutteluun.
Kp 11 pregnyl pistos
kp 13 punktio,- ei ainuttakaan munasolua löytynyt.

Itselläni ei vikaa, 2 lasta aiemmasta liitosta.- miehellä todella vähän siittiöitä/ ja vasta-aineita.

Nyt menossa IVF pitkällä kaavalla...

poritar :hug: kamala pettymys, kun ei saa edes mahdollisuutta (alkiota kyytiin)..:(

Meille tehtiin syksyllä verikokeita. AMH oli 0,3, joten muniksia ei kerta kaikkiaan ole juurikaan ja FSH oli 9,6. Lääkäri sanoi, että tässä viimeisessä hoidossa on turha odottaa enempää kuin 1-3 follia.
Aluksi lääkäri oli tehnyt meille jo reseptitkin lyhyttää kaavaa varten, mutta nuo tulokset saatuaa ja mun kanssa juteltuaan halusi vielä kuitenkin vaihtaa kaavaa.
Nyt mulla on menossa Suprecur 1x4 ja puolitan sen kunhan vuoto alkaa. 15. päivä 0-ultra. Pitää olla realistinen ja varautua siihe, että ei päästä edes siirtoon.

Täällä olis yksi huono munija myös! Ahdistaa niin kovin tämä tilanne... Meillä aloitettiin vuosi sitten hoidot, aluksi näytti, että vikaa vain miehessä (hitaat siittiöt ja tiheys huono). Kolme inssiä tehtiin viime keväänä, kaikki negoja, follit oli joka kerta jo puhjenneet. Hienosti kuitenkin oma kroppa tuotti jokaiseen kiertoon follin, yhdellä inssikerralla jopa kaksi. Meillä oli vasta viimeisessä inssissä mukana Femar ja Menopur. Viime syksynä oli eka ICSI pitkällä kaavalla. Lääkityksenä Procren, ja siitä 3 viikon päästä Puregon 150 IU, nostettiin 1. folliultran jälkeen 225 IU:hun. Tulos oli 6 rakkulaa, joissa 3 solua. Yksi hedelmöittyi normaalisti, siirrettiin ja tulos nega. Toinen ICSI-kierros aloitettiin alkuvuodesta. Nyt aloitettiin Synarelalla ja sitä sumuttelin 3 viikkoa (pitkä aika miehen työmatkan vuoksi, joka muuten olis osunut suunnitellulle punktioviikolle). Puregonia aloitin pistämään ekat 3 päivää 250 IU ja siitä lähtien 200IU. 1. ultrassa näkyi 4-5 follinalkua ja lääkäri jo sanoi, että aika hitaasti lähtenyt kasvuun, mutta on vielä hyvin aikaa kasvaa. Toisessa ultrassa tilanne oli se, että vasemmalla oli yksi 21mm puhjennut folli, oikealla 14mm, 11mm ja 10mm. Hoito keskeytettiin, koska lääkärin mukaan ei kannattanut lähteä punktioon, todennäköisesti olis ollut tulos 0. Ja säästettiin sitten yksi hoitokerta tässä.

Nyt suunnitelmissa olisi sitten lyhyt kaava. Olisiko voinut sitten minulla nuo lamautukset vaikuttaa ettei munikset kasva..? 2. folliultrassa tuon seuraavan hoidon suunnitelman teki vieraileva lääkäri, joka ei ollut aiemmin minua nähnyt. Saa nähdä ovatko polin omat lääkärit samaa mieltä. Itse olisin halukas kokeilemaan lyhyttä kaavaa, mulle on aina tuo lamautusvaihe ollut kauheen raskas henkisesti, paljon sivuoireita. Jotenkin kummallista, kun oma ovulointi toimii mallikkaasti ja sit käy hoidossa näin... Masentaa ja ahdistaa tulevaisuus. Mites on muilla tähän ketjuun osallistujilla nyt asiat?

Päivittelenpä omiani... Eli hiipuvat munasarjat yllättivät. En tiedä omaa amh tulostani mutta lääkäri sen melko synkällä ilmeellä silloin sanoi että aikaa ei liene paljoa hukattavaksi.

Vedettiin pitkä kaava synarela ja menopur 300 yksikköä. Sillä saatiin ultrissa löydtymään 7-8 follia mutta punktiossa saatiin kasaan ruhtinaalliset 10 solua! Näistä biologi näki heti että osa oli raakileita mutta juurikin 7-8 näytti hyvälle. Hedelmöittyneitä oli 5 joista tuoreena siirrettiin yksi ja neljä meni pakkaseen. Kaksi omiin olkiinsa ja kaksi samaan. Tulos oli siis määrällisesti ja laadullisesti yli odotusteni oikeen vaan roppa kaupalla. Vain yksi viidestä oli vähän heikompitasoinen mutta sekin hyvä... muut oli parasta luokkaa...

Tuoresiirto oli nega ja nyt olen monta kuukautta passia odotellu... Toivottavasti tähän juuri alkavaan kiertoon vihdoin saataisiin se... Olen hyvin pessimistinen tulosten suhteen... Mietityttää miten se voisi nyt tälläkään hoidolla tärpätä kun kerran soluja tulee joka kuukausi ja ne hedelmöittyy hyvin ja ovat hyvälaatuisia ja munajohtimet on auki, niin miten tää ivf voi meillä sillon olla joku pelastus?? Miksei tässä kolmen vuoden aikana olis jo tärpänny?

Rowan olipas sulla ollu mielenkiintoinen stimulaatio..:( Toivottavasti lyhyt kaava sopii sulle paremmin!

yrittäjä hieno tulos tuosta ekasta hoidosta! Harmi vaan, että tuoresiirrosta ei alkanu. Jospa siellä pakkasessa olisi se se teidän pieni :)

Tänään kävin hoidon toisessa ultrassa ja ihmetys oli melkoinen, kun folleja oli seitsemän! Yksi 10mm, kaksi 9mm, kaksi 8mm ja kaksi 7mm. Jos lasketaan, että ne kasvaa noin 2mm päivässä, ni noi kaksi pienempää kerkee just ja just kasvaa oikeassa aikataulussa. ICSI vaatii sen, että solut on oltava täysin kypsiä.
Lääkäri oli suunnitellut kahden alkion siirron, ni jospa noista ne nyt saatas.:heart:
Lääkkeinä mul on ollu nyt Pergoveris 150ky ja Gonal-f 150ky ja samana jatkuu perjantaille.

Päivitänpä tilanteen eli 2 IVF:

rakkuloita 5 (3+2), kypsiä munasoluja 4, kaikki hedelmöittyi, kolme lähti jakaantumaan, tuoresiirrosta kuitenkin nega. Tulossa 1 PAS, toivottavasti selviävät sulatuksesta. Pari päivää pidempi kasvatus ja hieman isompi annos, muuten mentiin samalla kuin ensimmäisellä kerralla, jolloin 3 rakkulaa, kaksi munasolua joista molemmat hedelmöittyi, mutta kumpikaan ei lähtenyt jakautumaan.

Toinen kerta antoi hieman toivoa, vaikka vieläkään ei montaa alkiota saada aikaiseksi.

Nostelenpa tätä aihetta, kun itsellä viimeinen IVF tulossa keväällä ja nyt pitäisi päättää, millä kaavalla/hormoneilla siihen lähdetään. Taustalla siis kaksi surkeasti mennyttä IVF:ää ja yksi keskeytetty yritys, kun munasoluja ei vain kasva. Kaikki tehty lyhyellä kaavalla ja Puregon+Orgalutran+Pregnyl+Luget -yhdistelmällä. Ekassa folleja kasvoi vielä ihan kohtuullisesti, eli 5, joista vain 1 eli siirtoon asti. Toka yritys jouduttiin keskeyttämään, kun ultrassa näkyi vain 1 folli. Vikassa saalis oli samat 5 follia, joista 3 selvisi siirtoon asti, mutta olivat pahasti fragmentoituneita = huonolaatuisia. Ikää on siis 30-v ja laiskat munasarjat lääkärin mielestä. Ei kuitenkaan osannut sanoa juuri mitään, mikä tässä tilanteessa auttaisi.

Nyt siis vika yritys ja jotain pitäisi tehdä toisin, mutta mitä? Menopur on varmaan ainakin tulossa, mutta se kuulemma usein vielä entisestään pienentää munisten määrää. Auttaisiko pitkä kaava? Tai joku muu taika? Millä te muut huonot munijat olette saaneet tuloksia?

Yhteistyössä