Onko muilla lapsia joilla äärettömän hyvä muisti? Kokeisiin kirjoittaa sanatarkasti niin, miten kirjassa on lukenut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muistijäbä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muistijäbä

Vieras
Kaikki lukuaineet ysejä tai kymppejä.

Telkkarista jos tulee mainos, niin lapsi sanoo sanat jo ennenkuin mainoksessa sanotaan. Muistaa siis kaikki mainokset ulkoa, vaikkei niitä olisi edes näytetty vielä montaa kertaa, eikä nyt hirveästi telkkaria edes katso. Kaikki uskontunnustukset jne oppii helposti ulkoa.

Ollut tällainen jo aivan pienestä pitäen, nyt 14v

Hyvähän se on että muistaa, mutta kokeessakaan ei välttämättä edes tajua mitä kysytään, mutta silti osaa vastata kysymykseen kun vain kirjoittaa mitä kirjassa on lukenut

Mä olen.

Tossa on ehdottomasti varjopuolensa. Kannattaa katsoa, ettei lapsi totu opiskelemaan vai ulkoa oppimalla. Itse kouluaikoina lähinnä luin koealueen läpi ja siirsin tekstin suoraan kirjan sivuilta koevastauksiin sisäistämättä aihealuetta oikeasti kunnolla. Luulin pitkään olevani loistava koulussa, mutta kun esim. yo-kokeisiin piti ryhtyä soveltamaan itse lukemaansa, niin huonostihan siinä kävi. Ulkoa opetteleminen ei ole sama, kuin asioiden oikeasti sisäistäminen ja oppiminen.

:)
Kannattaa opettaa lapsi käyttää "tekstistä puheeksi"-ohjelmia, nii tiedon määrä on rajaton esim lenkeillä, autossa, linja-autossa.

Mulla ainut mikä tän muistamistavan kanssa tuotti ongelmia oli kun piti tehdä lyhennelmiä, tai tuottaa lainaamatonta tekstiä esim opinnäytetyöhön. Vaikka kirjoitan täysin ilman kirjaa, eli olen lukenut lähteen ja kuvittelen tuottavani siitä omaa tekstiä, nii käytännössä kirjoitukseni onkin melkein sanasta sanaan kirjasta. Tämä aiheutti minulle pahaa mieltä koulussa kun en ymmärtänyt asiaa... Saatoin esim kirjoittaa jotain oikein vimpan päälle prosessoimalla, keräämällä asiasanoja yhteen kappaleeseen, niistä muodostaa yhtenäisiä asioita, ja kirjoittaa puhtaaksi, -ja lopputuloksena on melkein sanatarkat lainaukset opettajalta tai kirjasta -jonka vuoksi sain melkein hylätyn - koska tehtävän anto oli nimenomaan harjoitella sitä lyhennelmän tekoa, ei lainata kirjasta.. :)

Nimiä ja numeroita minun pääni ei silti opi..niitä tämä ei minulla koske ;)

Ylioppilaskirjoituksista, itse pärjäsin taas hyvin. Esim historiaan pystyin vastaamaan muistamalla kirjan ja opettajan, mutta myös uskonnon opettajan aiheet. Se ainakin 10vuotta sitten hyväksi asiaksi. Toki piti osata kirjoittaa sotkematta asioita, ja pysyä asiayhteydessä.

Tuli mieleeni, että lukioaikana en pärjännyt historiassa ollenkaan. Yhdessä kokeessa sitten sain melkein täydet pisteet, kun kirjoitin vastauksen melkein sanatarkasti kirjasta. Ilmeisesti mulla on ns. kuvamuisti.

Sekin on jäänyt mieleen, että kysymyksen aihe oli Ranskan ja Englannin kansallisvaltiokehitys. Muistaakseni...

:)
Kannattaa opettaa lapsi käyttää "tekstistä puheeksi"-ohjelmia, nii tiedon määrä on rajaton esim lenkeillä, autossa, linja-autossa.

Mulla ainut mikä tän muistamistavan kanssa tuotti ongelmia oli kun piti tehdä lyhennelmiä, tai tuottaa lainaamatonta tekstiä esim opinnäytetyöhön. Vaikka kirjoitan täysin ilman kirjaa, eli olen lukenut lähteen ja kuvittelen tuottavani siitä omaa tekstiä, nii käytännössä kirjoitukseni onkin melkein sanasta sanaan kirjasta. Tämä aiheutti minulle pahaa mieltä koulussa kun en ymmärtänyt asiaa... Saatoin esim kirjoittaa jotain oikein vimpan päälle prosessoimalla, keräämällä asiasanoja yhteen kappaleeseen, niistä muodostaa yhtenäisiä asioita, ja kirjoittaa puhtaaksi, -ja lopputuloksena on melkein sanatarkat lainaukset opettajalta tai kirjasta -jonka vuoksi sain melkein hylätyn - koska tehtävän anto oli nimenomaan harjoitella sitä lyhennelmän tekoa, ei lainata kirjasta.. :)

Nimiä ja numeroita minun pääni ei silti opi..niitä tämä ei minulla koske ;)

Ylioppilaskirjoituksista, itse pärjäsin taas hyvin. Esim historiaan pystyin vastaamaan muistamalla kirjan ja opettajan, mutta myös uskonnon opettajan aiheet. Se ainakin 10vuotta sitten hyväksi asiaksi. Toki piti osata kirjoittaa sotkematta asioita, ja pysyä asiayhteydessä.

Sama ongelma mulla, oli todella vaikeeta muuttaa tekstiä ns. omiksi sanoiksi.

Minulla oli tuollainen muisti lapsena. Kerran yläasteella en muistanut lukea maantiedon kokeisiin ajoissa, tiivistin keskeiset tiedot kokeiden sivumäärän oppikirjasta kahteen konseptiin (yhteensä siis kahdeksan sivua) ja opettelin sen litanian ulkoa samana iltana ennen koetta. Jotain juttua siinä oli kivilajeista, sen verran muistan vielä nyt 23 vuotta myöhemmin. On sellainen mielikuva että pää vähän sauhusi siinä opetellessa, enkä tehnyt enää toiste vaan luin kiltisti ajoissa kokeisiin.

Aikuisiällä muistan kaikenlaista tauhkaa kuten leffalipun vessakoodit kuukausien takaa mutta en esimerkiksi mitä tein viime vuonna tähän aikaan tai kuluvan viikon maanantaina. :)

Yhteistyössä