onko muilla kauheat paineet kummilasten joulu/synttärilahjoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kauheeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpas siinä melkoisen kalliita toiveita kummilasten vanhemmilla...
Itse en todellakaan kehtaisi moisia edes pyytää. Mieheni kanssa ollaan sovittu että meidän lahjabudjetti on kummilapsien osalta max n. 40 euroa ja muiden muksujen osalta max noin 25 euroa.

Itse kummina haluan olla aivan jotakin muuta kuin vain lahjojen ostaja vaikka koenkin mukavaksi ostaa kivoja lahjoja, mutta tärkeimpänä koen ajan ja läheisyyden antamisen. Omien lasteni kummeilta toivoisin myös sitä että he pystyisivät olemaan läsnä turvallisena aikuisena lapseni elämässä.

Ja mielestäni joululahjaksi ei todellakaan tarvitse ostaa mitään isoa ja mahtavaa, koska jouluna saadaan niin paljon muitakin lahjoja ja joulun tärkeimmän tarkoituksen pitäisi olla jotakin aivan muuta kuin lahjavuoret. Syntymäpäivälahjat ovat mielestäni suuremman panostuksen arvoisia, muttei niidenkään tarvi todellakaan kalliita olla = D !

munki kummipoika toivoo mönkijää ja ps3 ja ja vaikka ja mitä.. yleensä kysynki jotain mun budjettiin sopivaa ( 100e ) ja kyllä sieltä löytyyki.. joku peli tms.

pikkuveljen lahjatoiveet on kans ihan tähtitieteellisiä mutta ostetaan sit porukoiden kans puoliks joku kalliimpi.

Toinen kummilaps onki sit vasta 6kk et ei o ressiä sen lahjan kans:D

vaikka lapset toivoo tommosia niin kyllä ne varmaan muutakin halvempaa toivoo? tosi tökeröä et vahemmat ehdottaa niistä toiveista kalleimpia :D repesin,onko tommosia oikeesti? ite heitin ko kummit kyselee mitä ostais lahjaksi ni palapelia tai legoja jnejne ja ei sen niin väliä ole :)

Onpas tökeröitä vanhempia.

Mulla on 1 kummilapsi (miehellä ei yhtään) joka on siskontyttöni jonka kanssa ollaan paljon tekemisissä muutenkin. Hänen lahjalleen en laske mitään "maksimi"-arvoa koska on niin läheinen ja on paljon meillä hoidossa/kylässä muutenkin, veljensä lahjalle en myöskään laske hintaa. Nyt kun ovat koulu-iässä niin lahjatoiveet ovat kallistuneet nintendoihin ym ja niitä on porukalla ostettu suvun kesken.

Omalla lapselle olen kummeilta toivonut kirjoja, palapeleja ym jos jotain kalliimpaa(junarataa tms.) toivoisimme niin voisin ajatella niin että kummit(3kpl) ostaisivat yhteislahjana niin että jokaisen osuus olisi se 10-20€. Itse tunnen onneksi kummit hyvin ja tiedän heidän elämäntilanteistaan sen verran että osaa suhteuttaa lahjatoiveet, ettei tulisi mieleenkään monen kymmenen euron jopa 100€ lahjoja heiltä ruinata...

Mitäpä tekisitte itse: meillä 7 kummilasta, omia lapsia 2 ja näillä serkkuja 6. Kaikkia haluamme muistaa synttäreillä ja jouluna, sekä tärkeinä merkkipaaluina ( rippikoulut, koulunaloitukset yms.). Ei kai kukaan oleta että laittaisimme 50 eur per lahja? Se tekisi vähintäin 1500 eur nettorahaa vuodessa, eli keskimääräisen suomalaisen bruttokuukausipalkan... Ja näiden lisäksi tietysti kaversynttäreiden lahjat yms..

Järki käteen ihmiset!

[QUOTE="vieras";25016310]Toki voi, mutta ei kummius tarkoita kalliita lahjoja.[/QUOTE]

tiedän,tarkoitankin niitä jotka valittelee,että kun on tyyliin 10 kummilasta...

Lapseni kummilla olisi varaa ostaa vaikka minkälaisia lahjoja, mutta en todellakaan halua, että ostaa mitään kallista. Enemmän arvostan sitä, jos kummilla haluaa tulla käymään ja nähdä lasta. Älytöntä, jos pitää kummeille laittaa paineita lahjoista.

Minusta on niin ihmeellistä, että kummien oletetaan aina ostavan ne kalleimmat lahjat, vanhempien ostojen jälkeen tietenkin.. Itselläni ei tulisi edes mieleen ilmoittaa omien lasteni kummeille lahjatoiveita ilman, että itse niitä kysyisivät.. Mulle tässä eräänä päivänä kummitytön äiti ilmoitti ihan kysymättäni lapsen lahjatoiveet (kalliita olivat nekin) ja itse olin ajatellut jotain pientä jokaiselle kummilpselle, koska ei yhtä paljon rahaa kuin muin jouluina.. Ei pitäisi suorilta olettaa, että kummit ovat jotain lahjakoneita, joilta aina pyydetään jotain. Itse pidän muuten yhteyttä kummilapsiini ja vietän aikaa heidän kanssaan, mutta inhottaa kun vanhemmat eivät sitä arvosta, pelkkiä lahjoja vain...

Minun lapseni kummit avasitvat säästö-vakuutus tilin sampoon, eli laittavat pienen summan joka kk tilille ja syntymäpäivänä/jouluna vähän enemmän. Kummit ovat jo 60v ja omat lapsensa aikuisia.
Olen ollut todella tyytyväinen tuohon systeemiin; kun tyttö täyttää 18v, saa käyttöoikeuden tiliin ja siellä on silloin n. 10.000e rahaa

Huh, en kyllä ikeisi omien lasten kummeille tuommosia ehotella edes ostettavaksi. Meilläkin kummit ja mummit on lahjatoiveita kyselleet ja olen toivonut esim. yhdeltä kummilta pyjaman toiselta jonkun pienen lego jutun tais maksaa prismassa 19.90...mummi kysyi itse jos hän ostas lahjakortin johonkin kauppaan niin saa lapsi itse sitten ostaa mitä haluaa ikää meidän pojalla 7 ja toisella 3

Mulla ei ole mitään paineita kummilasten lahjoista. Meillä kummilapsia 7. Muutaman äidin kanssa ollaan sovittu, että mitään kalliita lahjoja ei ostella. Koska kummien ei ole tarkoitus olla mitään lahja-automaatteja. Itse ostan pitkin vuotta aleista sellaisia mieleisiä juttuja. Yksi kummilapsista on jo täysi-ikäinen, hänellekin haluan jonkun pienen aina ostaa, mutta arvoltaan lahja harvoin on yli 20€. Osalle kummilapsista teen itse.

Meidän lasten kummeille en ole koskaan mitään kalliita toiveita esittänyt. Yksi lapsista tykkää tosi paljon Brion junaradasta. Hänen kummeilleen olen sanonut, että jos haluaa siihen ostaa jonkun osan, niin se sopii tai sitten ihan mitä muuta vaan. En todellakaan halua asettaa kummeille paineita!! Vanhimman lapsen kummeille ehdotin tänä jouluna yhtä hiukan kalliimpaa kirjaa, kun toiveita kysyttiin, mutta sanoin, että ihan mikä tahansa muukin aiheeseen liittyvä käy! Itse en edes kehtaisi noin kalliita toiveita esittää kummeille, kun mitä ap tuossa kirjoitti... Mun mielestä ihana lahja kummeilta olisi se, että vie kummilapsen vaikka eväsretkelle kesällä tai jotain muuta yhteistä tekemistä. Kaikki ei näköjään ajattele asioista samalla tavalla...

Mä tekisin tuossa ap:n tilanteessa niin, että antaisin lahjakortin jonnekin liikkeeseen tai sitten kysyin kummilapselta itseltään, että mitä hän toivoo.

Voi luoja mitä toiveita, en ostais, ihan siksikään että on ihan törkimysmäistä esittää vain noin kalliita lahjatoiveita. Ja toisekseen harvalla on rahaakaan ostaa tuollaisia kummilapsille ja omien lasten lahjat vielä päälle, huhhuh.

Eikö aikuiset ihmiset todellakaan puhu keskenään, muuta kuin lahjatoiveista.

Kyllä meillä on osattu ihan suoraan sanoa puolin ja toisin, silloin kun lahjoistakin on tullut puhett, että raha niin tiukalla, että ei ole varaa juuri mihinkään ylimääräiseen, jotta saadaan omillekkin muksuille lahjat homattua.

Ei ihan heti tulis mieleen kummimuksuille mitään satojen eurojen lahjoja hommata, enkä niitä odota itsekkään.

Miksi ei vaan voi ihan suoraan sanoa, että eikö toi nyt ole jo aika älytön toive, valitettavasti meiltä ei tuonhintaisia lahjoja ole tulossa.
Juu, jos puhutaan vaikka 30 euron kännystä, niin se nyt vielä onnistuisi, mutta ei näistä uusimmista malleista, eikä mistään kytkyistäkään.

Ja vielä lisään, että isommat olen tyrkännyt kummitädille ja saavat ihan keskenään mennä kiertelemään ja katselemaan, kummi sitten ostaa mitä itse haluaa.

Ensimmäisen jouluaaton jälkeen annoin kyllä hieman palutetta, koska oli ostanut meidän muksulle liki 20 lahjaa, verukkeella, että kun on ainoa kummilapsi mikä hänellä on.
Seuraavana vuonna jo vähän malttoi hillitä ostohimoaan, siltikin vielä tlulee muksuille useampi lahja per nokka, jopa sille muksulle, jonka kummi hän ei ole.

Viimeksi muokattu:
Minua ärsyttää jo se, että olen muille kummilapsilleni löytänyt lahjan alle kympillä, mutta sitten tämän yhden äiti vain ilmoitti, että osta se (maksaa 39,90). Nyt olen miettinyt että miten hienosti ilmaisisin etten aio ostaa kyseistä lahjaa. Puhuimme juuri silloin tuosta, että olen löytänyt hyviä ja halvalla, niin siihen päätteeksi ilmoitti lapsensa lahjavaatimuksen. Lapsi on 2 vuotias, joten varmasti löytyisi jotain halvemmallakin.

Yhteistyössä