Onko muiden tytöt olleet pois koulusta kun menkat alkaneet....

  • Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti
"määmää"
Ehkä just ja just voisin ekojen menkkojen aikana antaa jäädä kotiin, mutta vain silloin.
Eri asia tietysti, jos on kovat kivut, mutta niihinkin auttaa useimmiten särkylääkkeet.
 
"a.p"
[QUOTE="määmää";29635070]Ehkä just ja just voisin ekojen menkkojen aikana antaa jäädä kotiin, mutta vain silloin.
Eri asia tietysti, jos on kovat kivut, mutta niihinkin auttaa useimmiten särkylääkkeet.[/QUOTE]

Mä ajattelin että tulevaisuudessa on oltava vaan tiukkana jos meinais haluta jäädä kotiin... sanoi kyllä jännittävänsä myös sitä jos joku saa tietää että menkat alkaneet ja jos hän on ainut kellä alkanu.
 
Onnea
On hieno asia että tyttö kehittyy. Sitä ei ainakaan yhtään pitäisi häpeillä, päinvastoin. Järjestäkää vaikka juhlat, parempi niin kuin että asiaa arastellaan.
Kouluunmenosta jokainen perhe varmasti löytää oman tapansa, kun tilanteetkin voivat olla kovin erilaisia. Ainakin kannattaa kannustaa omiaan ja toivoa että menisivät pää pystyssä kouluun (jos vointi on riittävän hyvä). Jos päivän haluaa olla kotona, niin suotakoon se ilman muuta, kyllä sinne kouluun ehtii huomennakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Antaisin minäkin jäädä kotiin ja takuulla hössöttäisin/hemmottelisin tyttöä etenkin, jos noin nuorena alkaisi kuukautiset.
Onhan siinä lapsikin ihan hämillään varmasti, murrosikäiset osaa ehkä jo suhtautua paremmin ja olla ylpeitäkin?
 
"hmm"
no ehkä se ihan eka päivä menisi jos välttämättä haluaa. tyttö saisi rauhassa seurata, kuinka usein sitä sidettä pitää vaihtaa, voisi jutella asioista, tuntea kotioloissa millaiset menkkakivut on jne. helpompi sitten seuraavana päivänä mennä kouluun kun ei niin ylläty kouristuksista, tietää kuinka usein käy vessassa ja sillälailla.
 
"Äippäliini"
Antaisin olla kotona ekojen menkkojen alkaessa, tulevaisuudessa riippuen kuin kipeät on. Ekat menkat oli puoli vuotta aivan sairaan kipeät kun alkoi 11 vuotiaana itselläni. Särkylääkkeetkään ei aina tarpeeksi tehoa.
 
"a.p"
[QUOTE="Äippäliini";29635233]Ja nuorena kun menkat alkaa voi myös kuume nousta kuten itselläni teki :)[/QUOTE]

Juu hällä saattoi olla eilen lämpöäkin... ja vatsa ihan sekaisin. :(
 
Voihan sitä menkkoihin liittyä muutakin kuin kipu. Itse ainakin pyörtyilin kun oli niin runsaat vuodot. Särkylääke ei siihen auttanut. Ja ihan yhtä nuorena alkaneet (11v) ja muistan kun mummo tajusi asian (usein siellä öitä) niin alkoi kauhistelu, että miten voi noin nuorella tytöllä olla jo kuukautiset. Kyllä se sillä hetkellä hävetti :( Onneksi äiti palautti mun itseluottamuksen :)

Ala-asteella vielä kokemus, että rehtori pakotti mut osallistumaan johonkin uimakilpailuun ja mulla oli silloin juuri menkat. En tietenkään voinut sille kertoa sitä silloin ja oli aika hirveä tilanne ja mietin etten mene kouluun enää ollenkaan ikinä. Että olkaa ymmärtäväisiä :)
 
"a.p"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29635244:
Voihan sitä menkkoihin liittyä muutakin kuin kipu. Itse ainakin pyörtyilin kun oli niin runsaat vuodot. Särkylääke ei siihen auttanut. Ja ihan yhtä nuorena alkaneet (11v) ja muistan kun mummo tajusi asian (usein siellä öitä) niin alkoi kauhistelu, että miten voi noin nuorella tytöllä olla jo kuukautiset. Kyllä se sillä hetkellä hävetti :( Onneksi äiti palautti mun itseluottamuksen :)

Ala-asteella vielä kokemus, että rehtori pakotti mut osallistumaan johonkin uimakilpailuun ja mulla oli silloin juuri menkat. En tietenkään voinut sille kertoa sitä silloin ja oli aika hirveä tilanne ja mietin etten mene kouluun enää ollenkaan ikinä. Että olkaa ymmärtäväisiä :)
auts tuo uimakilpailuun pakottaminen... :( mun äiti oli hyvin vaisu menkkojen suhteen eikä niistä juurikaan voinut jutella. Oli ihan kamalaa kun ne alkoi ja olin myös vuosia todella kipeänä mutta äidille en voinut asiasta kertoa, nielin vaan särkylääkkeitä menemään sen minkä ehdin. Oman tyttären suhteen oon ollu avoin ja ymmärtäväinen, korostan että olen olemassa häntä varten ja että menkkoihin liittyvät asiat ovat luonnollisia ja kaikesta saa kysyä ja kaikkea saa ihmetellä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
shia
Vaippa housuun ja menoks vaan.
Riippuu tosi paljon tytöstä ja menkoista. Mulla oli niin hirveet menkkakivut teininä että huusin kivusta, ei auttanu särkylääkkeet aina.Lisäksi oksettava olo, väsymys, lämpöily, epämiellyttävä olo jne herkkä fiilis. Kyllä hyvinkin antaisin olla kotona sen ekan päivän.
Onneksi mun mutsi oli tosi ymmärtäväinen ja kannustava eikä vaan kylmästi potkinu pihalle.
 
"opelix"
Itselläni on vieläkin niin kovat menkkakivut ja vatsa sekaisin, että en yhtään ihmettele, jos joku oppilas on joskus pois menkkakipujen takia. Eka päivä voi olla tosi inhottava. Mutta tietty kipuihin pitää yrittää löytää lääkkeet, jotta ei elämää jatkossa haittaisi kovin paljon.
 
hlh-72
Oli karseaa olla koulussa menkkojen aikaan. Mä olin tosi kipeä yleensä kaksi päivää ja vuoto oli alusta asti RUNSASTA! Ala-asteella oli vain liikuntasalin vessassa käsisuihku ja sinne piti puolisalaa hipsiä joka välitunti! Onneksi äitini oli pian ajantasalla ja mä sain olla tarvittaessa pois koulusta.
 
Hköö
Mulla alkoi menkat 14-vuotiaana, olivat onneksi niukat. Yläasteella selvisin koulupäivät yhdellä siteellä (koulun karseissa vessoissa en käynyt koskaan). Eikä kivutkaan olleet kovin kummoiset.
 

Yhteistyössä