Onko muiden reilu 2 vuotiaat huonoja nukkumaan öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsynyt

Vieras
Meidän, nyt 2v 2kk vanha tyttö on ollut aina huono nukkumaan öitään. Muutamia kertoja on nukkunut kokonaisenkin yön mutta nyt tuntuu että pahemmaksi on vain mennyt.
Kuuluuko se tuohon ikään vai mitä on?
Herää siis monta kertaa yössä ja annetaan mukista tilkka vettä ja käy jatkamaan unia. Pitkään meni jo että heräsi vain kerran ja homma meni mukavasti. Joskus siis nukkui jopa yön kokonaan mutta nyt tuntuu että muutaman viikon on nukkuminen ollut taas tosi huonoa.
Saattaa herätessä pyytääkin että noustaan ylös ja mennään sohvalle istumaan, alkaa nitistä kun olen viemässä takaisin sänkyyn, rupeaa ronklaamaan sitä että kuka voi tulla ( kelpaako isi vai äiti ), ottaa tilkan vettä ja kun ollaan viemässä takaisin sänkyyn niin tahtookin toisen tilkan jne.
Syö tuttia ja tutin putoamiseen ei herää. Aina on tutti suussa eli siinä ei ole syy.
Tutista ei nyt just vieroiteta koska vauva syntyy viikon sisällä ja kun tutti pitää tuon pari vuotiaan yöt edes jotensakin rauhallisena niin siitä luovutaan sitten syksymmällä.

Mutta siis kuuluuko tuohon reilu 2 vuotiaan ikään esim. painajaiset? Levottomat unet? Tms.?

Meillä rauhotti öitä sukat jalkaan ja se tutin vieroitus, ei pidä mennä lapsen juoksutuksiin mukaan, yöllä nukutaan eikä lähdetä sängystä juoksentelemaan mihin tahansa lapsi vaatii!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä rauhotti öitä sukat jalkaan ja se tutin vieroitus, ei pidä mennä lapsen juoksutuksiin mukaan, yöllä nukutaan eikä lähdetä sängystä juoksentelemaan mihin tahansa lapsi vaatii!

Ei me siis mihinkään lapsen mukana juostakaan.
Kun herää, käydään ottamassa hörppy vettä ja sitten sänkyyn. Mutta nykyään YRITTÄÄ pompottaa sohvalle, uusi huikka jne.
Mutta viedään sänkyyn takaisin tietysti.

2-vuotiaan tyypillinen uniongelma on rajojen testaaminen ja vanhempien juoksuttaminen tai nukkumaanmenon vitkuttelu erilaisin pyynnöin. Vesihuikan pyytely on niistä kenties kaikkein tyypillisin, samoin pyyntö päästä sängystä pois leikkimään vielä vähän. Meidän lapsi yritti, mutta kun lyhyesti ja jämäkästi ei vastattu näihin, luopui hommasta ja nukkuu taas rauhallisesti 12 tunnin unet.

itse nukkumaanmeno oli ja on meillä se 2-vuotiaan kauhistus. "En haluu nukkumaan" -raikuukin 4 iltana viikosta ja kovaa. Mutta tiukka linja, sitten kun sängyssä ollaan niin sieltä ei lähdetä. Jättäisin tuon vesitilkankin hakematta, jos tilkkasen vaan saa niin tuskin se janoon menee. Heräileekö samoihin aikoihin joka yö? Itse joskus olen huomannut herääväni samaan aikaan yöstä ihan tottumuksesta juomaan tai syömään jotain ja se vaatii ihan tietoisen päätöksen olla nousematta kun siitä haluaa eroon. Eli lapsen puolesta tietysti aikuinen joutuu sen päätöksen tekemään että mitään ei saa,jotta lapsi oppisi nukahtamaan takaisin ilman että herää niin paljon että jää odottamaan vettä/ruokaa/ihanmitävaan.

Meillä tuli kanssa joku ihme kausi tuohon kahden vuoden ympäristöön. Poika on ollut aina tosi hyvä nukkuja, mutta yhtäkkiä alkoi heräilemään ja haluamaan just jotain peittoa päälle tms. Saattoi huutaa aivan hysteerisenä, eli siihen oli pakko vastata. Pahimmillaan tätä tapahtui tunnin välein, ja itse siinä viimeisillään raskaana ei oikein naurattanut. Tein sitkeesti iltasin näitä supernanny-juttuja, eli ensin hyvät yöt, nyt nukutaan, ja seuraavalla kerralla en sanonut mitään, kunhan laitoin peiton päälle. Pikkuhiljaa tilanne parani, nyt on nukkunut jo muutaman viikon niin ettei ole herännyt kertaakaan, ikää 2v3kk. Yllättäen pikkusisaruksen syntymä ei suinkaan pahentanut tilannetta, päinvastoin, saatiin jopa yötutti jätettyä pois.

Itse en lähtisi ottamaan lasta pois sängystä ellei tilanne tosiaan sitä vaadi, eli on ihan oikeasti hätä. Antaisin illalla riittävästi vettä ja sanoisin että seuraavan kerran sitten aamulla. Hyppyyttämistähän toi on, eikä siihen kannata missään nimessä mennä mukaan.

nukkuu hyvin. Tuttia ei syö ja yöllä ei ole mitään palveluita. Tietää, että ei siis kannata herätä:) Unia toki näkee joskus, saattaa jutellakin, mutta kun on unessa niin en ikinä puutu asiaan.

Yhteistyössä