onko muiden lapset hankalia syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ElViIrAeLLi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ElViIrAeLLi

Jäsen
22.09.2005
125
0
16
Meillä on neiti 1v8kk ja syöminen on yhtä pelleilyä,varsinki jos ei juur sillä hetkellä ole huutava nälkä... Eli ei syö mitään,eikä malta istua tuolissa!!! Hermoja raastavaa puhaa!! :/
Sitten kun joku ottaa jotain muuta, niin tietenkin sitä on saatava ja mielellään ihan heti, sillä sekunnilla :)
Voi olla päiviä , että tuntuu ettei se syö juuri mitään...oliskohan tää ohi menevää?!?
Esikoinen on syönyt aina tosi reippaasta ihan mitä vaan on annettu, mutta tää nuorempi ei....
Onko hyviä ideoita???

On huono. Alkoi jo pien sen jälkeen kun yksvuotispäivän jälkeen siirryttiin antamaan samaa ruokaa kuin itsekin syömme. Tällä hetkellä elää lähinnä leivällä, jugurtilla, viinirypäleillä, aamupuurolla...sinäpä ne. Tätä on jatkunut melkein 2 kk. Loppua ei sitten taida olla näköpiirissä.
Entiset herkutkaan ei enää kelpaa.
Otan osaa.

Meillä poika oli kanssa vauvana todella hyvä syömään mutta nyt 1v7kk ikäisenä tuntuu että mikään kunnon ruoka ei maistu. Välillä on päiviä, että elää lähinnä vain maidolla ja leivällä. Olen itsekin ollut tosi nirso ja olen vieläkin, että täytynee syyttää geenejä.

Samaan linjaan varmaan mennään meidän 15kk pojan kanssa kohta. Nyt on tosin vain 4pvä menossa ettei maistu muu kun leipä jugurtti hedelmät raejuusto ja maito.....
Tänään, maanantaina, alotin tiukan linjan ja se autto. Siis aamulla annoin puuron ja maidon sekä leivän palan (7.00) en antanut välipalaa ollenkaan ja lounaalla 11.30 alko taas temppuilu ja tuolissa kääntey..sanoin maista, jos et tykkää, ei tarvii syödä. Ei tehoa, ei halunnut kirveelläkään. Sitten sanoin vaan että selvä, ei ole siis nälkä. Otin pojan tuolista (huusi kuin rajapiru) ja sanoin kiitos. Siinä se sitten rissas ja rassas kun ei saa leipää tai jotain muuta. Sanoin vaan että nähään sitten kun on ruoan nälkä.

Poika meni leikkiin ja klo 13 tuli keittiöön taas paukuttaan ovia että nälkä haloooo! Laitoin tuoliin, otin saman ruoan esiin, lämmitin sen ja tarjosin....taas samaa vikinää ja kiukuttelua sekä rissaamista, leipää...jaaha, sama juttu, pois tuolista ja kiitos.
Sitten hän roikku puntissa ja huusi kuin susi. Istuin pöydälle ja otin lusikalla ruokaa jonka hänelle tarjosin, meni kun veitsi voihin. Hän siis söi koko lautasen tyhjäksi seisoalteen, lihaa tomattikastikkeessa sekä vihanneksia. Voilá. Jälkkärix sai hedelmiä jotka söi tyytyväisenä lattialla istuen kulhosta ja vielä joi paljon vettä päälle.
Näin meillä. Toivottavasti tämä on ohimenevää....en halua ruveta syömään seisaaltani tai lattialla!
Tsemppiä

meillä myös ruokalakko menossa 1v6kk pojalla. Karkit, keksit, jäätelö kyllä maistuu. Onneks syö jogurttia, banaania ja aamupuuron.
Mä myös sanon, että maistaa pitää, jos ei maistu, niin sit ei. Seuraava ruoka sitten joskus:) Mutta vaikka jemmais samaa ruokaa, mistä kieltäytyi ja yrittää tarjota myöhemmin, niin se ei meillä kelpaa.

Joo, vuosi ja 3kk, ihan mahdotonta, välillä menee päiviä että tuskin mikään kelpaa ja kiukuspäissään vaan heittelee ruokaa ja kun siihen puuttuu, suuttuu niin paljon ettei ainakaan syö mitään. Jos otan tiukan linjan,voi mennä tuntitolkulla ettei syö mitään.

Onko tulossa hampaita? Meillä syöminen loppui kuin seinään kipeiden ienten aikana... Lapset eivät kuole nälkään, joskus syövät vähemmän ja joskus enemmän (vaikka ne vähemmän -kaudet hirvittävät ainakin minua). Tuohon muuhun kiukutteluun, meillä nostetaan kiukutteleva lapsi pois pöydästä ja takaisin saa tulla, jos aikoo oikeasti syödä. Jos ei maistu, niin ruuan aika on seuraavalla ruokailukerralla. Jos on kova nälkä, voi saada pienen välipalan pari tuntia ennen ruokailua, mutta ei mitään makeaa, kuten jogurttia tai kiisseleitä. Nuoremmalle ei voi antaa suupalastakaan ruuanlaiton yhteydessä, koska muuten ei syö pöydässä enää mitään. Omat lapset ovat onneksi suhteellisen hyviä syömäreitä, mitä nyt nuorempi muutenkin laiha on ruvennut syömään välillä mahdottoman pieniä annoksia. Herkut kyllä kelpaisivat, mutta ne on jätetty pois, kun ruokakaan ei maistu.

Vierestä seuranneena olen vähän ihmetellyt, miten nirsoilijalta kysytään, "söisitkö tätä, ai et, no entäs sitten tämä..." jne, kunnes löytyy jotain hyvää syötävää, jota lapsi suostuu syömään. Voihan se olla, että lapsi ei muuta söisikään, mutta ei kyllä opikaan syömään, jos vaihtoehtoja on runsaasti ja lapsi saa aina itse valita. Saa korjata, jos olen väärässä. Tuntemassani tapauksessa lapsi kitisee IHAN koko ajan ja kaikki automatkat syötetään suupaloja. Naposetltavaa annetaan myös lohduksi, kun on sattunut jotain ikävää. Sitten ihmetellään, kun lapsi ei syö ruokaa...

Lapset rakastavat omaa päätäntävaltaa, joten meillä annetaan silloin tällöin välipalalle pari vaihtoehtoa, josta valita. Vanhempi lapsi osallistuu viikottaisen ruokalistan tekoon innolla. Kuulin tuttavalta, että isompien lasten nirsoilulle saatiin loppu, kun rupesivat tekemään ruokalistan jääkaapin oveen ja siitä sai tarkastaa, mitä ruokaa oli tulossa (ruokalistan tekemiseen sai myös osallistua). Näin epämieluiset yllätykset vähemmän tykätyistä ruuista jäivät pois ja sitä mukaan myös protestitkin hukkuivat. Kannattaa pitää mielessä tulevia vuosia varten!

Tulipa tuossa mieleen, että onko kukaan kokeillut tehdä ruuasta kivan näköistä? Niin kuin parsakaalesta hiukset, tomaatista nenä jne ja lapsi saa itse koota. Auttaako yhtään? Mielstäni ei ole ruualla leikkimistä, olen itse tiukka sen suhteen, mutta asettelu on eri asia.

Meillä poika pelleilee kanssa. Kääntää päätä kun lusikka tulee ja kitisee. Sitten kun sen huomion saa käännettyä muualle, menee eka lusikallinen ja sitten loputkin. Hyvä ruokahalu, eli ei kieltäydy siksi, etteikö nälkä olisi. Ollaan tavallaan totuttukin jo siihen, ettei ekoilla yrityksillä mene... Annetaan pojan välillä selata vaikka lelukuvastoa, sitä selatessa ruoka menee kuin huomaamatta. Pääasia meillä että ruokaa menee, ei se että onko pöydässä "apuväline" (esim. se lelukuvasto) vai ei. :D

Meillä myös syö mieluiten isolta, tavalliselta lautaselta, eikä lastenlautaselta. Aina tuolla ei väliä ole, mutta kerrankin testasin kun ei muumilautaselta syönyt, niin kippasin salaa saman ruoan tavalliselle lautaselle ja johan maistui. :laugh:

Joskus söi vain, jos sai viedä haarukan itse suuhun. Eli minä pistin haarukkaan ruokaa ja annoin sen pojalle, joka laittoi sen suuhunsa. Sitten poika antoi haarukan "täytettäväksi" jne. :D

Aina ei mene ruoka. Eilen viimeksi nostin muksun pois syöttötuolista kun ei millään huolinut. Annoin sitten ajan kulua ja maistui myöhemmin.

Yhteistyössä