Onko tulossa hampaita? Meillä syöminen loppui kuin seinään kipeiden ienten aikana... Lapset eivät kuole nälkään, joskus syövät vähemmän ja joskus enemmän (vaikka ne vähemmän -kaudet hirvittävät ainakin minua). Tuohon muuhun kiukutteluun, meillä nostetaan kiukutteleva lapsi pois pöydästä ja takaisin saa tulla, jos aikoo oikeasti syödä. Jos ei maistu, niin ruuan aika on seuraavalla ruokailukerralla. Jos on kova nälkä, voi saada pienen välipalan pari tuntia ennen ruokailua, mutta ei mitään makeaa, kuten jogurttia tai kiisseleitä. Nuoremmalle ei voi antaa suupalastakaan ruuanlaiton yhteydessä, koska muuten ei syö pöydässä enää mitään. Omat lapset ovat onneksi suhteellisen hyviä syömäreitä, mitä nyt nuorempi muutenkin laiha on ruvennut syömään välillä mahdottoman pieniä annoksia. Herkut kyllä kelpaisivat, mutta ne on jätetty pois, kun ruokakaan ei maistu.
Vierestä seuranneena olen vähän ihmetellyt, miten nirsoilijalta kysytään, "söisitkö tätä, ai et, no entäs sitten tämä..." jne, kunnes löytyy jotain hyvää syötävää, jota lapsi suostuu syömään. Voihan se olla, että lapsi ei muuta söisikään, mutta ei kyllä opikaan syömään, jos vaihtoehtoja on runsaasti ja lapsi saa aina itse valita. Saa korjata, jos olen väärässä. Tuntemassani tapauksessa lapsi kitisee IHAN koko ajan ja kaikki automatkat syötetään suupaloja. Naposetltavaa annetaan myös lohduksi, kun on sattunut jotain ikävää. Sitten ihmetellään, kun lapsi ei syö ruokaa...
Lapset rakastavat omaa päätäntävaltaa, joten meillä annetaan silloin tällöin välipalalle pari vaihtoehtoa, josta valita. Vanhempi lapsi osallistuu viikottaisen ruokalistan tekoon innolla. Kuulin tuttavalta, että isompien lasten nirsoilulle saatiin loppu, kun rupesivat tekemään ruokalistan jääkaapin oveen ja siitä sai tarkastaa, mitä ruokaa oli tulossa (ruokalistan tekemiseen sai myös osallistua). Näin epämieluiset yllätykset vähemmän tykätyistä ruuista jäivät pois ja sitä mukaan myös protestitkin hukkuivat. Kannattaa pitää mielessä tulevia vuosia varten!
Tulipa tuossa mieleen, että onko kukaan kokeillut tehdä ruuasta kivan näköistä? Niin kuin parsakaalesta hiukset, tomaatista nenä jne ja lapsi saa itse koota. Auttaako yhtään? Mielstäni ei ole ruualla leikkimistä, olen itse tiukka sen suhteen, mutta asettelu on eri asia.