Onko moraalitonta tai väärin erota ihmisestä, joka ei eron jälkeen pärjää taloudellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eron partaalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eron partaalla

Vieras
Onko moraalisesti väärin erota miehestä, jolle ero tarkoittaa käytännössä sossun rahoille joutumista ja sitä, että ei ikinä ole rahaa - ja ei tule taloudellisesti toimeen? Tällä hetkellä minä elätän häntä. Hän on sairaslomalla (työkyvytön) ja omaa velkaa on paljon. Raha ei ole eron syy, mutta eron seuraus tulee kyllä olemaan se, että hän on melkein aina ihan rahaton, varmaan loppuikänsä. Ja pelkään, että sen vuoksi itsetuhoinen. Pitäisikö minun siis jäädä suhteeseen, jotta mies ei jäisi rahattomaksi? Tällaisessa tilanteessa ero tuntuu vaikealta päätökseltä, koska kyseessä on kuitenkin ihminen, jota joskus rakastin ja jonka kanssa olimme joskus tosi onnellisia. Siinä mielessä välitän hänestä, mutta yhteiselämä ei suju enää ollenkaan, jatkuvat riidat väsyttävät ja kaipaan omaa elämääni. Meillä on kaksi lasta. Emme ole naimisissa.

Ei ole.

Se sen sijaan on moraalitonta, jos jäät suhteeseenne vain siksi, ettei toinen pärjäisi taloudellisesti ilman sinua. Itse en ainakaan haluaisi, että mies eläisi kanssani vain siksi, etten pärjäisi muutoin taloudellisesti.

Aikuisen ihmisen voi olettaa kykenevän huolehtimaan itsestään ellei nyt edunvalvojaa ole määrätty. Jos joutuu sossun luukulle niin sitten joutuu, ei ole kenenkään muun velvollisuus elättää

Miestä saattaa yhtä lailla ellei peräti enemmänkin rassata se, että sinä elätät häntä. Ehkä riitanne johtuvatkin siitä?

Kyllä Suomessa pärjää yhteiskunnan tuella ihan ok. Tai en tiedä, millaisen luksuselämän hänelle tarjoat nyt, mutta todennäköisesti hän saisi enemmän tukia eikä velkoja enää ulosotettaisi lainkaan, jos eroatte.

Sossun luukulle jouduin mäkin kun erosin lapseni isästä, mutta en voinut jäädä toimimattomaan parisuhteeseen. En pilaa ainoaa elämääni elämällä ihmisen kanssa jonka kanssa en halua olla. Sossun rahoilla oleminen oli meille väliaikainen tilanne ja nyt vuosia myöhemmin tilanne on aivan erilainen.

Yhteistyössä