Onko moni tehnyt itse mämmiä?

  • Viestiketjun aloittaja "mämmikoura"
  • Ensimmäinen viesti
"Halikatti"
Joo, tein joskus nuorena ja sama kokemus, erittäin hyvää tuli :) Tänä vuonna oli jo mämmimaltaat ja ruisjauho ostettuna, ja itse piti tehdä, mutta sitten iski ongelma, että mihin astioihin mä sitä tekisin... Ja se ainoa päivä kun oli aikaa tehdä meni muiden asioiden parissa joten en sitten tehnyt. Oon mäkin niin saamaton :(

Pitäis tajuta tarpeeksi aikaisin että tekee. Sehän säilyy hyvin
 
Helppo Vanhan Ajan Mämmi
Mämmi esivalmistellaan ja imelletään kattilassa sähkölieden uunissa ja paistetaan laakeassa uunivuo'assa.
Perinteiseen vanhanajan mämmiin ei lisätä valmistusvaiheessa sokeria eikä siirappia. Makeus saadaan imeltämällä. Tarvittessa lautaselle lisätään sirotesokeria. Näin vältetään "sokeripommi".

PERINTEINEN VANHAN AJAN MÄMMI

ESIVALMISTELUVAIHE:
3 litraa vettä kuumennetaan 5 litran kattilassa 71-75 asteiseksi.
Maltaat ja jauhot sekoitetaan huolellisesti kattilassa 71-75 asteiseksi kuumennettuun veteen niin että saadaan notkeahko puuro.

IMELTÄMISVAIHE:
Laitetaan kansi kattilaan. Kattila laitetaan 65-70 asteiseen uuniin ja annetaan imeltyä noin 3 tuntia. Puuroa sekoitetaan imeltymisen aikana noin 3 kertaa.
Lisää suola ja tässä vaiheessa voi lisätä myös mausteet.

JOS HALUAA. Puuron voi kuumentaa kiehuvaksi koko ajan sekoittaen varoen pohjaan palamista. Kun puuro alkaa kiehumaan siirretään se sivuun ja annetaan seistä noin 15 minuuttia.

PAISTOVAIHE:
Laita notkeahko puuro lasi- tai posliinivuokaan ja laita paistumaan 130-140 asteiseen sähkölieden uuniin ja annetaan paistua noin 3 tuntia. Paiston aikana lisätään pinnalle 2-3 kertaa pari ruokalusikallista vettä mikä estää pinnan kuorettumisen.
 

Yhteistyössä