Onko mitään järkeä hakea yliopistoon kun on kaksi pientä lasta?

"vieras"
Huoh... oletko tutustunut arkeologien työllisyystilanteeseen? Opiskelu kestää todella kauan ja ei ehkä ihan kotinurkilta saa sitä työpaikkaa.

Kai sulla on olemassa plan B?
 
go for it!
Totta kai! Itsellä 2 pientä ja kolmas syntyy kesällä. Aion hakea tänä keväänä. Olen jo yhden kanditutkinnon tehnyt "lapsi kainalossa", tosin silloin oli vasta yksi lapsi. Nyt haluan vaihtaa alaa. Yliopistossa opiskelu on joustavaa, paljon voi tenttiä tai netin välitykselä suorittaa. Itse ajattelin ekan vuoden tehdä juurikin etätenttejä ja kursseja, koska nuorin niin pieni vielä. Päivät ei ole täyteen ahdettuja, eli yliopistollakin ehtii lukea ja tehdä kirjallisia tehtäviä, jos lapset hoidosa, niin ei tarvi kotona niin paljon tehdä. Vaatii toki järjestelykykyä ja halua opiskella kun on pienet lapset, mutta kyllä se onnistuu. Opiskelu on myös paljon joustavampaa kuin työelämä, eli ehdottomasti kannatan ajatusta. :)
 
Ffgj
Kannattaisi harkita jotain realistisempaa vaihtoehtoa. Kun valmistut, ovat lapsesi kouluiässä ja tulevassa työssäsi (jos jollain ilveellä sellaisen alalta saisi) joutusit matkustelemaan paljon ja tekemään pitkiä päiviä.
 
yes
Lähdin yliopistoon, kun oli monta pientä lasta. Ihan muuta alaa tosin. Arkeologia ei tullut mieleenkään, ja mun selkä ei edes kestäis sitä kuokkimista. Työllisyys tuolla alalla lienee vaikeaa. Muilta osin, opiskelu sujui hyvin.
 
kandi
Mä tein just niin. Hyvin on opiskelut onnistunut, välillä kyllä tökkii, jos sairastumiskierrettä ja tenttejä yms. yhtä aikaa...mut helpointahan yliopistossa on perheellisen opiskella just joustavuuden yms. vuoksi.
 
"nanna84"
Mä haen tänä keväänä, vaikka lapsia on jo kolme (9-v. 7-v. ja 1v2kk) ja kaksosten laskettu aika on muutaman viikon päästä. :) Jos saan koulupaikan, katson, miten paljon täytyy jo syksyllä olla läsnä tai sitten lykkään aloitusta vuodella.
Mulla on jo ammatti, ja työllisyystilannekin on suht hyvä, vaikka vakipaikkaa ei ookkaan. Eli jos en pääse yliopistoon niin se ei koko maailmaa kaada.
 
"Jenis"
Mä tein just niin. Hyvin on opiskelut onnistunut, välillä kyllä tökkii, jos sairastumiskierrettä ja tenttejä yms. yhtä aikaa...mut helpointahan yliopistossa on perheellisen opiskella just joustavuuden yms. vuoksi.
Näin. Yliopisto ei (tiettyjä aloja lukuunottamatta) oo semmoinen koulu-koulu jossa pitää nököttää joka päivä koko päivän paikalla.

Mutta tota arkeologiaa mä kyllä miettisin uusiksi :D Kantsis ottaa pääaineeksi joku vähän käytännönläheisempi ja arkeologia vaikka sivuaineeksi...
 

Yhteistyössä