Onko minulla oikeus purkaa kauppa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sussu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sussu

Vieras
Ostin vko sitten uudet ja aika hintavat lenkkarit (90e) Halusin panostaa kenkiin, koska lenkkeilen todella paljon. Olen käyttänyt lenkkareita nyt 3krt ja oikeassa kengässä painaa jokin, jalka kipeytyy lenkilla ja kenkä hankaa. Vasemmassa kengässä ei ole mitään ongelmaa, mutta tässä oikeassa on jotain vikaa.

Mieheni meni palauttaamaan kenkiä Prismaan ja neuvonnassa oleva henkilö ei suostunut ottaa niitä vastaan, koska tuotetta on käytetty. Hän myös sanoi, että kenkää kaupassa kokeiltaessa pitäisi jo huomata jos tuote ei sovi jalalle. Kengässä ei tuntunut mitään omituista kun sovitin sitä kaupassa, mutta pitkällä lenkillä se hankaa ja tuntuu todella epämiellyttävälle...

Eikö minulla ole oikeus purkaa kauppa jos kerta oikeassa kengässä on valmistusvika? Olisin valmis jopa ottamaan uuden parin, mutta kaupassa ei ole kyseistä kokoa enää...

Mitkä ovat siis oikeuteni tässä asiassa? Ja mitkä myyjän velvollisuudet?

Melkeen lähtisin väittämään että joudut ottamaan yhteyttä valmistajaan jos haluat tosiaan jotain hyvitystä?

Varmistusta saa aina varmasti kuluttaja-asiamieheltä. Saat ainakin tietoa siitä, sitooko tätä kyseistä myyjää jokin velvollisuus korvata (mitä kyllä epäilen).

Alkuperäinen kirjoittaja Liinu76:
En mä usko että niitä voi palauttaa... Jotenkin tuntuu että jos sulla on toisen jalan askelluksessa jotain erilaista ku toisessa niin siks se ei sovi sun jalkaan. Mutta en kyllä tiiä, en oo asiantuntija

Olen kohta 30-vuotias ja tämä on ensimmäinen krt kun joku kenkä hankaa ja painaa oikeassa jalassani. Eli ei minulla varmaankaan mitään vikaa jalassa ole ( tai ei ole ennen ollut) ;). Toisessa kengässä ei paina mikään vaan se jopa täydellinen jalkaani, mutta tämä toinen painaa ja hankaa.

Kertokaahan hyvät ihmiset miten minä voin näyttää toteen, että oikeassa kengässä on valmistusvirhe? Kengässä kun riittää joku väärin ommeltu sauma tai ihan pieni mittavirhe, että se eroaa toisesta parista täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja sussu:
Onko kenelläkään käynyt näin kuin minulle on käynyt?! Mitä mieltä olette, saanhan vaihtaa viallisen oikean kengän virheettömään?

Tuskin tuolta kaupasta saat, koska olet käyttänyt kenkää. Mutta sun pitää ottaa yhteyttä maahantuojaan ja selvittää valmistajalta onko kengässä vika.
Miehen yli 100 euron kävelykengistä halkesi pohja kahden kuukauden käytön jälkeen. Mies vei kengät takaisin kenkäkauppaan ja sieltä lähettivät valmistajalle, joka korvasi uudet kengät.

Minusta et saa. Jalassasi voi olla jokin "vika" tai toinen jalka eri kokoinen kuin toinrn. Jolleilenkkitossussa näy tai tunnu mitään valmistusvikaa, ei kauppa ole velvollinen korvaamaan puristavaa tossua :).

katoin kerran kunigaskuluttajaa, ja just kengät on sellanen tavara, jota tod näk et saa vaihdettua tai kauppaa purettua. myyjällähän ei ole mitään velvollisuuttakaan purkaa kauppaa, laki ei häntä velvoita mihinkään palautusaikaan.

Sportia lupasi ottaa lenkkarit (125?) takaisin, jos ne ei sovikaan. He pystyy antamaan tämmöisen lupauksen, koska kengät on asiantuntijan valitsemat ja jalkojen kierto on mitattu ja sen perusteella on myyty mahdolisimman sopivat kengät.

Noin kalliit kengät eivät todellakaan saisi hiertää ja painaa ja jos sinulla ei mitään vikaa ole oikeassa jalassa niin varmasti saat virheettömät kengät itsellesi. Vaadit maahantuojalta sen jos Prisma ei siihen suostu.

Alkuperäinen kirjoittaja immu:
Onko kenelläkään käynyt näin kuin minulle on käynyt?! Mitä mieltä olette, saanhan vaihtaa viallisen oikean kengän virheettömään?

Tuskin tuolta kaupasta saat, koska olet käyttänyt kenkää. Mutta sun pitää ottaa yhteyttä maahantuojaan ja selvittää valmistajalta onko kengässä vika.
Miehen yli 100 euron kävelykengistä halkesi pohja kahden kuukauden käytön jälkeen. Mies vei kengät takaisin kenkäkauppaan ja sieltä lähettivät valmistajalle, joka korvasi uudet kengät.

Kauppa on vastuussa virheellisestä tuotteesta. Myyjän tehtävä on hoitaa asia maahantuojan kanssa, ei asiakkaan. Eli kaupan täytyy hyvittää viallinen tuote asiakkaalle ja kauppa voi hakea itselle maahantuojalta hyvitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
katoin kerran kunigaskuluttajaa, ja just kengät on sellanen tavara, jota tod näk et saa vaihdettua tai kauppaa purettua. myyjällähän ei ole mitään velvollisuuttakaan purkaa kauppaa, laki ei häntä velvoita mihinkään palautusaikaan.

Paitsi jos kenkä on virheellinen. Silloin on oikeus palauttaa vaikkei muuten olisi palautusoikeutta.

[Kengässä kun riittää joku väärin ommeltu sauma tai ihan pieni mittavirhe, että se eroaa toisesta parista täysin.
Tiedäthän, että jalatkaan eivät ole identtiset? Jos vasen kenkä on nyt täydellinen jalkaasi, ovatko muut kengät olleet mahdollisesti hitusen isompia, jolloin oikea (isompi) jalka on mahtunut omaan kenkäänsä paremmin?

Ottasin yhteyttä maahantuojaan suoraan. Kyllä noin hinnakaat kengät pitää olla laadukkaat. Jos ei kerran ikinä ennen ole ollut ongelmia toisen jalan kenkien kanssa, niin miten olis nyt alkanu ihan ykskaks?

Meillä oli viimekeväänä pojan Prismasta ostetuissa lenkkareissa joku vika toisen kengän sisällä saumassa, hankas sukan rikki päivässä. Vika oli ihan sormella tuntuva, joten saatiin uusi kenkä tilalle ja uusi sukkaparikin, kun mainitsin asiasta ja oli rikkinäiset sukat mukana.

Oli harvinaisen hyvää asiakaspalvelua kerrankin meidän lähimmässä Prismassa muuten on ollu todella huonoa usimmiten.

Yhteistyössä