onko minulla mahdollisuus saada talolaina:olen yh, työ, mutta ei vakituinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli haaveilen omasta talosta, asun vuokralla ja maksan siitä jo 600e, mieluummin laittaisin senkin rahan omaan taloon. Työsuhde tällä hetkellä on tehty tämän vuoden loppuun (olen hoitoalalla että luulisi että senkin jälkeen töitä olisi). Kuukausipalkka 2300e.

Onko minulla minkäänlaisia mahdollisuuksia talon ostoon? Nyt olisi myynnissä 100 000e maksava talo jota havittelen

Riippuu varmasti siitäkin onko sulla miten paljon ennakkosäästöjä ja onko tiedossa takaajia jotka hoitaa lainan jos sinä et pysty.

Mutta ilman ennakkosäästöjä ja takaajia, ei ole.

Mulla on ihan ok tienaava mies ja mun palkka varmaan samaa luokkaa kun sulla ja olen myös pätkillä.... Vaikka ala on suht varma työllistäjä muttta se vakituisuus uupuu, niin oltais saatu yllättävän pieni laina (ilman takaajia)...
Miehellä kuitenkin kuukausitulot reilu 3000.... ihmeteltiin yhdessä, että miten hitossa nuoret perheet ostavat luxuslinnojaan...
No eihän se meiltä ole pois mutta itseä vähän hämmästytti, kun joka paikassa toitotetaan, miten helposti saa lainaa.

tiedän että helpompaakin se olisi kun kaksi olisi taloa ostamassa, mutta kun sitä miestä nyt ei tunnu löytyvän =D pitänee etsiä joku halvempi vuokra-asunto että pääsee säästämään. Valmistuin vasta vuosi sitten ja olen tämän vuoden nyt maksellut kaikkia opintolainoja sun muita juttuja pois, niin säästössä ei kovin paljoa ole.

enköhän minäkin sitten joskus saa sen unelmieni omakotitalon =)

[QUOTE="niin";25966385]Mulla on ihan ok tienaava mies ja mun palkka varmaan samaa luokkaa kun sulla ja olen myös pätkillä.... Vaikka ala on suht varma työllistäjä muttta se vakituisuus uupuu, niin oltais saatu yllättävän pieni laina (ilman takaajia)...
Miehellä kuitenkin kuukausitulot reilu 3000.... ihmeteltiin yhdessä, että miten hitossa nuoret perheet ostavat luxuslinnojaan...
No eihän se meiltä ole pois mutta itseä vähän hämmästytti, kun joka paikassa toitotetaan, miten helposti saa lainaa.[/QUOTE]

Kysyittekö vain yhdestä pankista? Niillä kun vaihtelee käytännöt aika paljon. Meillekin Nordea olisi antanut vain 50 000 lainaa, SP lupasi 110 000.

Kannattaahan se varata aika omaan pankkiin ja jutella asiasta. Mekin saimme asuntolainan vaikka olin kh-tuella ilman vakkaripaikkaa, miehen nettotulot oli noin 1600€ kuussa. Eli nettotulomme oli noin 2000€. Meillä pienet menot ja hyvin ollaan pärjätty vaikka lapsiakin on tullut yhteensä neljä. Maksoimme vuokraa 550€ ja nyt lyhennämme lainaa 500€ plus korot. Pienillä paikkakunnilla yleensä vähän eri meininki kuin isoilla, tuokaan talo ei ole mitenkään kallis. Ensiasunnonostaja saa kuitenkin valtion takauksen suurelle osalle lainaa, ehkä lisäkis henkilötakaaja.

Unelmia pitää tavoitella :)

[QUOTE="vieras";25966401]Kysyittekö vain yhdestä pankista? Niillä kun vaihtelee käytännöt aika paljon. Meillekin Nordea olisi antanut vain 50 000 lainaa, SP lupasi 110 000.[/QUOTE]

Kyllä käytiin neljässäkin pankissa... Oltais tarvittu ok-talon rakentamiseen 170 000... Meillä kun ei niitä takaajia ollut....

joo, varaan pankista ajan että tiedän vähän missä mennään ja koska talonosto olisi mahdollista =)
Kiitos paljon teille. Nyt tuli yksi vakkaripaikka auki jota hain, en päässyt kun valmistumisesta niin vähän aikaa. Että voipi mennä tovi ennenkuin vakipaikka mistään irtoaa

[QUOTE="niin";25966419]Kyllä käytiin neljässäkin pankissa... Oltais tarvittu ok-talon rakentamiseen 170 000... Meillä kun ei niitä takaajia ollut....[/QUOTE]

Rakentamislaina on vaikeampi saada mitä asuntolaina. Tämä siksi, että valmis asunto toimii jo suurelta osin lainan vakuutena, mutta rakennussuunnitelmat eivät. Säästöjä/ vakuuksia tai takaajia tulee kyllä vielä yleensä lisäksi olla, mutta paljon vähemmän mitä rakentamislainassa. Valmiin asunnon vakuusarvo on yleensä noin 70%.

Kyllä se kannattaa juurikin kysellä miten kannattaa toimia :)
Tarkat luvut mukaan mitä teillä menee ruokaan, vaatteisiin, harrastuksiin jne. Meillä on muuten puolta pienemmät menot mitä ne pankin laskureilla ehdottavat. Ja oikeasti näin onkin, ja meidän pankintäti sen uskoikin. Olen tällä hetkellä taas kh-tuella, miehen tulot nousseet hieman mutta on siirtynyt yrittäjäksi. Mietittiin isomman talon ostoa, oltaisiin saatu 130 000€ lainaa. Kaikki tämä siksi että ollaan alusta asti oltu rehellisiä pankissa, hoidettu lainat ajallaan ja pidetty muutenkin hyvät välit sinne. Pikkupaikkakunnan etuja, pankkiin soitat etunimellä itsesi esitellen ;)

Hoitoala on kyllä sellainen että töitä riittää aina, pikkupaikkakunnillakin. Eli itse uskoisin että mahdollisuudet lainaan voi olla vaikka samantienkin, olettaen että ei ole mitään luottomerkintöjä, ei muita isoja lainoja jne. Nekin voi muuten saada niputettua, ei välttämättä asuntolainan yhteyteen, mutta meillä laitettiin miehen opintolainat ja minun autolaina nippuun, maksettiin pois ja lyhennettiin yhtä pientä lainaa.

Tsemppiä :)

Jos vuokra 600e/kk ja sillä maksaisit okt lainan lyhennystä, niin kannattaa muistaa että okt:sta on paljon enemmin ylimääräisiä kuluja kuin kt-asunnosta. Ite en ilman vakityöpaikkaa ois uskaltanu hakea lainaa (tuskin oisivat myöntäneetkään) - minä myös yh. Ilman säästöjä kenties kannattaisi hankkia ensin kt-asunto. Tsemppiä.

Yhteistyössä