Onko mielestäsi outoa huutaa vuoden ikäiselle lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Minusta on typerää huutaa lapselle joka ei ymmärrä.
Ja kun ne ymmärtää, ne katsoo säälien...josseivät sitten reppanat pelkää.

No voi voi lapsireppanat, ihanko katvovat koiranpentuilmeellä kun kolttosten jälkeen kielletään ja katsotaan toruen. Mutta hei, tehdään tästedes niin että viedään jäätelöä ja silitetään päätä, niin lapsi hymyilee aina :) Koulussakin mahtaa toimia kun luokan hirviöistä soittavat sitten kotiin, niin aina voi kiistää, että ei se ollut meidän lapsen vika kun ne muut pakotti. :)

lue lastensuojelulaki 5.8.1983/683. Eli et voi huutaa, opettele kasvattamaan lapsesi laillisin keinoin

Kyllä minä voin :) Enkä tarvitse siihen kenenkään lupaa.

LUE SE LAKI, VAI HALUATKO LASTENSUOJELUN ASIAKKAAKSI

En ole joutunut vaikka olen karjaissut lapsille muuallakin kuin kotona :) Sen sijaan moni kurittomien lasten äiti joutuu tekemisiin valitettavan usein sosiaaliviranomaisten kanssa. Yleensä siinävaiheessa kun lapset kotihoidosta lähtevät toisten IHMISTEN pariin ja käytöstapoja odotetaan. Vanhemmat ovat pulassa kun eivät millään saa enää lapsiaan tottelemaan, myöhäistä kun on :)

Harmi ettei lastensuojelulaissa mainita kurin puutetta ja välinpitämättömyyttä, joka pitkällä tähtäimellä on pahin teko lasta kohtaan kuin mikään muu.

No voi voi lapsireppanat, ihanko katvovat koiranpentuilmeellä kun kolttosten jälkeen kielletään ja katsotaan toruen. Mutta hei, tehdään tästedes niin että viedään jäätelöä ja silitetään päätä, niin lapsi hymyilee aina :) Koulussakin mahtaa toimia kun luokan hirviöistä soittavat sitten kotiin, niin aina voi kiistää, että ei se ollut meidän lapsen vika kun ne muut pakotti. :)

lue lastensuojelulaki 5.8.1983/683. Eli et voi huutaa, opettele kasvattamaan lapsesi laillisin keinoin

En ole tuo, kenelle huudat, mutta et voi uhkailla ihmisiä netissä tuollaisella.
Itse en huuda lapsille, mutta tiedätkö, että melkein jokaisessa päiväkodissa, koulussa ja lastensuojelulaitoksissa huudetaan lapsille ja nuorille? (Ollut kaikissa niissä harjoittelussa)

joten lukekaa toi linkki, niin siellä lukee myöskin huutaminen henkisen väkivallan kohteena, menkää itseenne mammat!

Onko sinulla lapsia? Minkäikäisiä? Minulla lapsi, en ole huutanut, äänen korotus riittää, kuitenkin lapsella tiukat rajat. Kuitenkin opiskeluharjoittelussani (4 koulussa, 3 ls-laitoksessa) opettajat ja ohjaajat huusivat joskus lapsille ja nuorille.

Oli myös sosiaalitoimen kanssa palavereja, joihin pääsin kuuntelijana mukaan ja niissä käytiin kasvatusmenetelmiä läpi ohjaajien kanssa. Niissä puhuttiin, että huutaminen usein pysäyttää lapsen tai nuoren, koska tavallinen puhe ei pysäytä, menee korvasta toiseen ulos. Se oli sosiaalitoimesta hyvä kasvatusmalli, että on tiukat rajat ilman väkivaltaa.

Jokaisessa luokassa, missä olin, niin jokainen opettaja huusi joskus, joku vähemmän, joku enemmän. Se hiljaisinkin opettaja huusi, kun kerran luokan akvaario oli tyhjennetty lattialle...

Tuon linkin kanssa olen samaa mieltä, lasta ei saa nöyryyttää, pilkata jne. eikä huutaa jatkuvasti. Se syö lapsen itsetuntoa. Mutta jos huutaa JOSKUS TAI HARVOIN(komentaa, ei siis pilkkaa eikä hauku) en sanoisi laittomaksi. Se alkaa olla sitten jo ylihysteriaa.

nosto.

Onko mielestäsi outoa huutaa vuoden ikäiselle lapselle?

On se. Eihän tuon ikäinen välttämättä ymmärrä, kuin sen, että äiti/isi huutaa. Tulee vaan turhaa pelkoa ja epävarmuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
tiesittekö että se on ihan oikeasti laitonta huutaa lapselle????Piru vie teitä, hillitkää ittenne!!!Henkinen väkivalta on ihan yhtä paha kun fyysinen...

tiedoksesi sulle että huutaminen ei ole laitonta.juuri 2 kk sitten sosiaalityöntekijä/lastenvalvoja näin sanoi.piste.

Lastensuojelulaissa sanotaan, että lapselle on taattava mm. turvallinen kasvuympäristö; Kyllä lapsi pelkää/ tuntee olonsa turvattomaksi jos äiti (taikka isä) naama punaisena huutaa lapselle ja jos tätä sattuu useinkin jopa päivittäin niin ei siinä silloin eletä täysin turvallisessa kasvuympäristössä ja näin rikotaan lastensuojelulakia!

Itse en huuda lapsille, mutta tiedätkö, että melkein jokaisessa päiväkodissa, koulussa ja lastensuojelulaitoksissa huudetaan lapsille ja nuorille? (Ollut kaikissa niissä harjoittelussa)

Minäkin olen ollut kaikissa ko laitoksissa töissä kohta 15 vuotta enkä ole koskaan törmännyt siihen että lapsille tai nuorille huudettaisiin. Kuulostaa käsittämättömältä jos sellaiseen törmäisin veisin asian eteenpäin ja niin tekisi todennäköisesti jokainen työkaverinikin!

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:

Minäkin olen ollut kaikissa ko laitoksissa töissä kohta 15 vuotta enkä ole koskaan törmännyt siihen että lapsille tai nuorille huudettaisiin. Kuulostaa käsittämättömältä jos sellaiseen törmäisin veisin asian eteenpäin ja niin tekisi todennäköisesti jokainen työkaverinikin!

Tuolla oli todella vaikeita nuoria ja kyllä he pysähtyivät, kun ohjaajat heille huusivat. Minähän en voinut opiskelijana ohjata, joten pysyttelin taustalla.

Alkuperäinen kirjoittaja voijee:
tiesittekö että se on ihan oikeasti laitonta huutaa lapselle????Piru vie teitä, hillitkää ittenne!!!Henkinen väkivalta on ihan yhtä paha kun fyysinen...

tiedoksesi sulle että huutaminen ei ole laitonta.juuri 2 kk sitten sosiaalityöntekijä/lastenvalvoja näin sanoi.piste.
Ihan sama mitä joku sosiaalityöntekijä sanoo. Huutaminen saattaa vaurioittaa lasta loppuelämäksi!!! Eikö kuulu. Jos mä alan haukkumaan täällä netissä niin pian on syytettä niskassa. Lapsi ei pysty puolustautuun.

Täällä tuntuu nyt noi "harmaat" ja "vieraat" huutavan kaikista eniten. Liekö sama henkilö vielä asialla...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei oo todellista:
menkää jo itteenne, huutaminen ei ole oikein!!!!

Ja taas ihan suoraa huutoa. Mitähän noi monet huutomerkit kertovatkaan asianomaisesta itsestään..?

Hyvä hyvä!!! Itseään voi ilmaista kirjoittamalla ja se on hyvä. toisin kuin huutaminen lapselle!!!! ja siinä vielä !!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Pipipäitä on monenlaisia:

Ihan sama mitä joku sosiaalityöntekijä sanoo. Huutaminen saattaa vaurioittaa lasta loppuelämäksi!!! Eikö kuulu. Jos mä alan haukkumaan täällä netissä niin pian on syytettä niskassa. Lapsi ei pysty puolustautuun.

Täällä tuntuu nyt noi "harmaat" ja "vieraat" huutavan kaikista eniten. Liekö sama henkilö vielä asialla...

PalstaKyylä?
Minä en ole huutanut koskaan, mutta jotenkin tuntuu että mopo karannut käsistä taasen. Ymmärtäisin, jos joku haukkuu tai nimittelee lasta ja huutaa usein, niin se on kamalaa. Mutta jos JOSKUS huutaa, kun lapsi ei tottele niin sittenhän melkein jokainen isä, äiti, opettaja, lastentarhanopettaja olisi rikkonut lastensuojelulakia... Joku tolkku taas hei.

kyllä näistä kirjoituksista kuultaa läpi että joidenkin kasvatus on pelkkää huutoa. sitä tässä ihmettelen, kun se ei ole oikein. Mä en huuda koskaan, en ikinä. mutta ääntäni voin korottaa. JA HUOM. ilman kirosanoja

kyllä näistä kirjoituksista kuultaa läpi että joidenkin kasvatus on pelkkää huutoa. sitä tässä ihmettelen, kun se ei ole oikein. Mä en huuda koskaan, en ikinä. mutta ääntäni voin korottaa. JA HUOM. ilman kirosanoja

Missä kirjoituksessa luki että pelkkää huutoa, en ainakaan nähnyt, tosin selannut vain ketjun. Ja minäkään en käytä kirosanoja lapsille ja äänen korotus riittää mainiosti.

Jo on nössöttelyksi mennyt, kun enää ei saisi edes ääntä korottaa. Omien lapsuuden kokemusten perusteella sanoisin, että huutaminen ei ole niinkään paha, kuin normaaliäänellä lausutut ivalliset huomautukset.

Tais hävitä mun kommentit äsken jonnekin... Mut tuntuu että täällä taitaa huutaa nyt noi harmaat ja vieraat kaikista eniten.. Vähän kyllä panee miettimään, että millasia kasvattajia taitavatkaan olla noi, jotka suorastaan viljelee noita huutomerkkejään...

Alkuperäinen kirjoittaja Pipipäitä on monenlaisia:

PalstaKyylä?
Minä en ole huutanut koskaan, mutta jotenkin tuntuu että mopo karannut käsistä taasen. Ymmärtäisin, jos joku haukkuu tai nimittelee lasta ja huutaa usein, niin se on kamalaa. Mutta jos JOSKUS huutaa, kun lapsi ei tottele niin sittenhän melkein jokainen isä, äiti, opettaja, lastentarhanopettaja olisi rikkonut lastensuojelulakia... Joku tolkku taas hei.

...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Lastensuojelulaissa sanotaan, että lapselle on taattava mm. turvallinen kasvuympäristö; Kyllä lapsi pelkää/ tuntee olonsa turvattomaksi jos äiti (taikka isä) naama punaisena huutaa lapselle ja jos tätä sattuu useinkin jopa päivittäin niin ei siinä silloin eletä täysin turvallisessa kasvuympäristössä ja näin rikotaan lastensuojelulakia!

lueppa aiemmat viestini,en huua naama punaisena! ja mun lapseni ei mua pelkää millää muotoa. ja mun lapsillani on turvallinenkasvu ympäristö,suojelen lapsiani ehkä liikaaki..mutta tule sinä tänne 4:n pojan keskelle piipittämän kun nuo ovat täydessä äänessä riehumassa..miten ihmeessa saan asiana perille jos en huuda kun en kuule omaa ääntäni edes.

mulla on semmonen ääni normistikin että olen sit varmaan kauhee ,siistii ,vois koittaa olla ihan hiljaa päivän,no ei siitä ne lapset vasta pelästyiskin....muistakaa ei mitä teet ,paitsi tietty väkivalta,vaan miten teet ,meilä kerrotaan aina lapsille että miksi suututaan

Status
Viestiketju on suljettu.